دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

ازدحام جمعیت، تراکم دستفروشان، ترافیک و راهبندان، ماهی های قرمز، سبزه هایی که برای عرضه به مشتریان ردیف شده اند و شنیدن صدای حاجی فیروز با آن صورت چرک آلوده اش که در چهارراه خیابان شهرداری سد راه رانندگان می شود.

بازار تجریش

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: اینها تصویرهایی خاطره انگیز از روزهای پایانی سال در تجریش بود؛ تصویری که رنگ زندگی و هیجان نوروز در آن موج می زد و لبخند را به چهره رهگذران می نشاند. امروز اما کوچه ها و خیابان های تجریش در سایه هجوم ویروس کرونا، روزهای متفاوتی را پشت سر می گذراند. همراهی مردم شمیران با هشدارهای بهداشتی و از خانه بیرون نیامدن، حال و هوای نوروز را از کوچه های این منطقه دور کرده است. در خانه می مانیم تا دوباره و خیلی زود بتوانیم از تماشای زیبایی های این منطقه گردشگری لذت ببریم. در این اوضاع، کاسبان تجریش از نبود حمایت های اندک از سوی مسئولان گلایه مندند.
تجریش ساعت های کشدار آخرین هفته اسفند ماه را بدون حضور گردشگران و مشتریان همیشگی اش پشت سر می گذراند. بازار فروش سبزه و لوازم هفت سین در خیابان اصلی تجریش کساد و بی رمق است. فروشنده ها می دانند که امسال سبزه هایشان مشتری ندارند و هیچ کس حاضر نیست سلامتی خود و خانواده اش را با خریدن ماهی قرمز به خطر بیندازد. تکیه هم سوت و کور است. «باقر سامعی» از متولیان تکیه تجریش می گوید: «اگرچه خلوتی این روزها به خصوص در تکیه تجریش بی سابقه است اما سلامتی مردم اهمیت بیشتری دارد. مراکز خرید هرچه خلوت تر باشد خطر انتقال ویروس کرونا کمتر می شود. به دلیل تراکم مغازه ها، بازار تجریش گندزدایی و ضدعفونی شده است و کسبه هم سعی می کنند موارد بهداشتی را در عرضه اجناس رعایت کنند.» او می گوید: «البته تا زمانی که اعلام رسمی برای تعطیلی مغازه ها نشده است کاسبان به کار خود ادامه می دهند تا بتوانند مایحتاج مردم را فراهم کنند.»
«عباس صالحی» یکی از کاسبان بازار و از قدیمی های تجریش خلوتی این روزها را بی سابقه می داند و می گوید: « به یاد ندارم که هیچ وقت تجریش اینقدر خلوت بوده باشد. حتی هنگام وقوع سیل سال 1366 که مغازه ها تعطیل شدند یا در زمان جنگ تحمیلی. اما به هر حال شرایطی پیش آمده که همراهی مردم می تواند به تمام شدن این بحران کمک کند.  با جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی امیدواریم که به زودی از این روزهای سخت گذر کنیم.»

  • هوای همدیگر را داریم

خلوتی بازار تجریش و نبودن مشتری موجب شده است فروشندگان نتوانند چک های پایان سال خود را سر موعد مقرر پرداخت کنند. اوضاع اقتصادی این روزها و بی رونقی بازار به بحرانی برای فروشنده ها تبدیل شده است. صالحی که به دلیل فروش لوازم یک بار مصرف و کیسه های پلاستیکی مشتریان بسیاری از کسبه بازار داشته می گوید:«معلوم است که وقتی مغازه ها فروش بسیار پایینی دارند نتوانند چک های خود را پرداخت کنند. کاسب هایی که اهل همین بازار هستند و با هم مراوده دارند شرایط سخت این روزها را درک می کنند و هوای همدیگر را دارند. برخی به هم پیغام داده اند که لازم نیست این ماه بدهی خود را بپردازند. آنطور که شنیده ام مالک یکی از پاساژهای تجریش،  پرداخت اجاره بهای ماه اسفند مغازه ها را به ماه های بعد در سال جدید موکول کرده است. البته اغلب مغازه های بازار تجریش رهن و اجاره هستند و  بسیاری از مغازه دارها مجبورند که سر موعد مقرر اجاره را پرداخت کنند و با توجه به اجاره بهای سنگین مغازه های تجریش، فروشندگان با مشکلات بسیاری روبه رو شده اند.» 

  • دخل و خرجمان جور نیست

« 10 میلیون تومان باید اجاره مغازه پرداخت کنیم. هیچ فروشی هم نداشته ام و موعد پرداخت چک هایم رسیده است.» اینها درددل  یکی از فروشنده های صنایع دستی در بازار تجریش است که از کسادی بازار حال و روز خوشی ندارد. او می گوید:«من هم موافقم که باید مراکز خرید خلوت شود اما از طرفی نمی دانم با این همه بدهی چه کنم؟ می دانم که مالک به پول اجاره این مغازه احتیاج دارد و زندگی اش از راه همین اجاره می گذرد و حتماً در این شرایط او هم تحت فشار است. بسیاری از کاسبان خودرو خود را فروخته اند تا شاید بتوانند بدهی های خود را پرداخت کنند. موعد چک من رسیده و مجبورم پرداخت کنم. وقتی به بانک مراجعه  می کنیم و می گوییم اقساط را عقب بیندازید می گویند هنوز به ما ابلاغ نشده است. تکلیف ما چیست؟ اغلب کاسبان بازار تجریش، قدیمی محله هستند و رزق و روزی شان از همین راه می گذرد.»

  • اخطار برای پرداخت پول برق!

فروشنده جوانی که متوجه صحبت های ما می شود با اشاره به بازار تجریش می گوید:« شما یک ساعت اینجا بمانید و ببینید چند نفر برای خرید می آیند. خوشحال هستیم که مردم همراهی می کنند و  در خانه مانده اند. اما چرا مسئولان پیش بینی این روزها را نکرده بودند؟ اکنون که به این شرایط بحرانی رسیده ایم چرا از ما هیچ حمایتی نمی شود؟ در روزهایی که خلوتی بازار شب عید بی سابقه است و در شرایطی که فروشنده ها تا مرز ورشکستگی رسیده اند برای ما پیامک اخطار قطع برق آمده! اگر قرار است همه کمک کنیم تا این بیماری را شکست دهیم بخشودگی قبض برق و آب یا حداقل تعیین مهلت 3 ماهه برای پرداخت، کمترین کمکی است که انتطار داریم از سوی مسئولان انجام شود. کاش وقتی صحبت از همدلی می شود همه با هم همدل و همراه باشیم. همراهی مردم و حمایت دولت شاید مرهمی بر دل های خسته در این روزهای سخت و بحرانی باشد.»
 

کد خبر 492602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha