خوزستان در بین استان‌های مختلف درگیر مسمومیت الکلی بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است.

مسموميت

به گزارش همشهری آنلاین،  با شیوع کرونا برخی از مردم تصور می‌کنند استعمال الکل می‌تواند آنان را از ابتلا به کرونا مصون نگه دارد؛ در حالی که این باور غلط است. این روزها تخت‌های اورژانس و آی‌سی‌یو به جای این‌که جایی برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا باشد، در اختیار افراد ناآگاهی قرار گرفته که با مصرف الکل متانول، مسموم شده‌اند و بار اضافی به بیمارستان‌ها و کادر درمانی تحمیل می‌کنند.

مسمومیت الکلی ۵۹۴ نفر در خوزستان

۱۶ اسفند نخستین فرد با عارضه مسمومیت الکلی در خوزستان به بیمارستان مراجعه کرد. دو روز بعد در ۱۸ اسفند شاهد بیشترین مراجعه‌کنندگان به علت مسمومیت بودیم که تعداد آنان ۲۱۸ نفر بود. ۱۹ اسفند، ۱۷۰ نفر و ۲۰ اسفند هم ۴۹ نفر به علت مسمومیت ناشی از متانول به بیمارستان مراجعه کردند. تا ظهر ۲۱ اسفند ۴۰ نفر جان‌ باختند. ۲۲ اسفند هم ١١ نفر به علت مسمومیت الکلی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که ۷ نفر از این تعداد، در اهواز بودند.

طبق گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور تاکنون جمعا ۵۹۴ نفر به علت استفاده از الکل مسموم شده‌اند و عمده مراجعات به مراکز درمانی اهواز بوده است. از این تعداد، متاسفانه تا این لحظه ٤٨ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بیشترین پذیرش در بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز انجام شده که بنا به ضرورت بیمارستان‌های گلستان و آیت‌الله کرمی نیز پذیرای مسموم‌شدگان هستند.

به گفته معاون دادستان اهواز تاکنون ۲۷ نفر از عوامل تهیه و توزیع الکل و مشروبات تقلبی در خوزستان بازداشت شده‌اند. تمام عوامل تهیه و توزیع الکل سمی به لحاظ علم و آگاهی آن‌ها از کشنده بودن الکل متانول تحت عنوان ارتکاب قتل عمد تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. چند متهم دیگر که نقش اصلی در این موضوع دارند نیز شناسایی و تحت تعقیب هستند که به گفته معاون دادستان اهواز به زودی دستگیر خواهند شد.

کشف ۳۲ هزار لیتر الکل صنعتی در اهواز

۳۲ هزار لیتر الکل صنعتی هم با تلاش سربازان گمنام امام(عج) در اهواز کشف شد. در این پرونده یک باند ۵ نفره‌ بازداشت شدند. بعضی عناصر این باند قبلا ۴ هزار لیتر الکل صنعتی شامل محموله‌ای ۲ هزار لیتری به تهران و قزوین منتقل کرده و مقداری را نیز در خوزستان توزیع کرده بودند که بر اساس سرنخ اولیه، مقداری از این محموله پیش‌تر در اهواز به مشروبات الکلی تبدیل شده بود.  

۶ فوتی در کردستان

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از یکم اسفند تاکنون ۶ نفر در استان به علت مصرف الکل صنعتی جان خود را از دست دادند. درحال حاضر ۱۸ نفر به علت مسمومیت با الکل صنعتی در بیمارستان بستری هستند که حال عمومی ۱۷ نفر آن‌ها خوب است.

افزایش فوتی‌ها در البرز

تا ۱۹ اسفند فقط ۱۱ نفر در البرز به دلیل مسمومیت الکلی فوت کرده بودند ولی این تعداد هم اکنون به ۱۵ نفر رسیده‌است. به گفته معاون دادستان کرج تاکنون ۳ نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند. در مجموع ۴ هزار لیتر شامل ۲ هزار و ۸۰۰ لیتر مشروب الکلی تقلبی با مارک یکی از شرکت‌های نوشیدنی مطرح کشور و هزار و ۲۰۰ لیتر الکل تقلبی کشف و ضبط شده‌است.

مراجعه ۴۰ نفر در اردبیل به علت مسمومیت

در آخرین روز از هفته گذشته، مصرف الکل صنعتی موجب مرگ ۲ نفر و مسمومیت شدید ۷ نفر دیگر در شهرستان مشگین‌شهر شد. در حال حاضر مسموم‌شدگان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و تحت دیالیز قرار گرفته‌اند.  

در پارس‌آباد مغان هم یک نفر به علت مصرف الکل صنعتی جان خود را از دست داد. یک شهروند دیگر نابینا شد و یک نفر دیگر نیز به دلیل وخامت حال برای ادامه درمان به اردبیل اعزام شد.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم از مسمومیت و مراجعه ۴۰ شهروند اردبیلی به بیمارستان به علت مصرف الکل صنعتی خبر داد. از این تعداد ۳ نفر جان خود را از دست دادند و یک نفر دچار مرگ مغزی شد. برخی نیز در بخش‌های مختلف از جمله دیالیز بستری شده‌اند.

۳۵ مسموم در آذربایجان غربی

طی چند روز گذشته ۳۵ نفر به علت مسمومیت الکلی از شهرهای مختلف استان آذربایجان غربی به مراکز پزشکی مراجعه کردند که از این تعداد، ۲۲ نفر از بوکان، ۱۱ نفر از ارومیه و ۲ نفر از پیرانشهر بوده‌اند.

۱۲ فوتی در مازندران

در مازندران هم ۱۲ نفر به علت مصرف الکل جان خود را از دست دادند که ۱۱ نفر آنان مرد و یک نفر زن بود.  

۱۲ فوتی طی ۱۹ روز در خراسان ‌جنوبی

طی ۱۹ روز در ماه جاری، ۱۲ نفر در خراسان ‌جنوبی به علت مصرف الکل جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۱ نفر مرد و یک نفر زن بودند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل هیچ‌گونه فوتی به علت مصرف الکل ثبت نشده بود.

یک محموله الکل صنعتی و کلینر در بیرجند شامل ۵ هزار و ۵۵۰ بطری نیم لیتری الکل صنعتی و هزار و ۷۵۰ بطری کوچک کلینر با همکاری نیروهای اداره‌کل اطلاعات خراسان ‌جنوبی کشف شد. پرونده برای متهم تشکیل شده و برای رسیدگی به تعزیرات ارسال شده است.

مسمومیت الکلی در خراسان رضوی فوتی ندارد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم از مسمومیت ۳ نفر به علت مصرف الکل صنعتی خبر داده است. مسموم‌شدگان زیر ۴۰ سال سن دارند و ۲ نفر از آنان مرد هستند. این افراد در یکی از بیمارستان‌های مشهد بستری و تحت معالجه قرار دارند.

یک مسموم در خراسان شمالی

یک فرد ۳۸ ساله اسفراینی هم به علت مسمومیت با الکل راهی بیمارستان شد. او در حال حاضر تحت درمان قرار گرفته است.

۱۲۸ مسموم در فارس

در آخرین روز از هفته گذشته ١٠٣ نفر در فارس به دلیل مصرف الکل صنعتی، مسموم شدند و از این تعداد، ٧ نفر جان خود را از دست دادند. تا ساعت ٢٠ پنج‌شنبه ٢٢ اسفند ١٠٣ نفر دچار مسمومیت شدند که از این تعداد ٥٦ نفر مربوط به شیراز بودند که  ٦ نفر از آنان فوت شدند.  

طبق آخرین آمار از اورژانس فارس تاکنون ۱۲۸ نفر به علت مسمومیت با الکل به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۱۹ نفر بستری شده‌اند. ۷۸ نفر از مراجعان در شیراز و ۴۱ نفر نیز در سایر شهرستان‌های استان بستری شده‌اند.  

در جهرم نیز ۷ نفر به علت مسمومیت با الکل در بیمارستان بستری شدند ولی متاسفانه یک نفر از آنان جان خود را از دست داد.

مسمومیت ۱۶ کرمانشاهی 

از ۱۶ اسفند تاکنون ۱۶ کرمانشاهی به علت مسمومیت با الکل در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری شدند. یکی از مسموم‌شدگان فوت کرد. در حال حاضر ۱۱ نفر در بیمارستان‌های کرمانشاه بستری هستند و بقیه به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند.

۳۷۰ مسموم در لرستان

در لرستان هم تا عصر سه‌شنبه ۲۰ اسفند،  ۳۷۰ نفر به علت مسمومیت با مشروبات الکلی به مراکز درمانی مراجعه کردند و تحت درمان قرار گرفتند. هنوز آماری از وضعیت این افراد منتشر نشده است.

کشف الکل در مرکزی

 ۴۷ هزار لیتر الکل در یک کارگاه تولیدی غیرمجاز در فراهان کشف شد. مراحل قانونی لازم برای دعوت از کارشناسان مربوطه برای بررسی الکل‌های کشف شده در حال انجام است. ۲ نفر دستگیر شدند و با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند. تاکنون آماری از مسمومیت با الکل در استان گزارش نشده است.  

یک فوتی در هرمزگان

۵ نفر از اهالی بندرکنگ به ‌دلیل مسمومیت الکلی راهی بیمارستان شهدای بندرلنگه شدند. متاسفانه یک نفر از آنان فوت کرد. ۴ نفر دیگر که بین ۱۶ تا ۴۰ سال دارند در بیمارستان بستری هستند.

همدان

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ۴ نفر در استان به دلیل استفاده از الکل صنعتی که توسط سودجویان با کمی وایتکس سفید شده بود، جان خود را از دست دادند. این در حالی است که مصرف الکل هیچ تأثیری در ممانعت از ابتلا به کروناویروس ندارد.

الکل متانول برای ضدعفونی، استنشاق یا خوراکی کاربرد ندارد و در صورت استفاده باعث ایجاد مسمومیت می‌شود. این الکل فقط در صنعت قابلیت استفاده دارد. مطابق با درصد غلظت الکلی که استفاده می‌شود، یا به صورت استنشاقی یا تماس پوستی شخص دچار مسمومیت می‌شود. کما، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و کوری از جمله عوارض استفاده از الکل متانول است.  

کد خبر 492572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha