همشهری آنلاین: اتحادیه بین المجالس در نشست نهایی خود با صدور قطعنامه ای بر لزوم مداخله پارلمانها در پایان دادن به مناقشات سراسر جهان به ویژه رفع حصر از مردم فلسطین تاکید کرد.


به گزارش خانه ملت، شورای اجرایی گروه بین المجالس درنشست پایانی خود درکیپ تاون، درخصوص پذیرش برخی از اعضای جدید برای ورود به این سازمان تصمیم گیری و با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

این شورا همچنین درخصوص پرونده نقض حقوق بشر نمایندگان مجالس برخی کشورهای عضو، اقدام به صدور قطعنامه هایی به منظور حل و فصل مسائل این نمایندگان در کشورهای خود کرد.

در این نشست همچنین عضویت علی البدل "فاطمه آجرلو" نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیته هماهنگی اجلاس نمایندگان زن مجالس این اتحادیه تصویب شد.

بررسی درخواست میزبانی پارلمان کانادا از اتحادیه جهانی بین المجالس برای اجلاس صدو بیستم این اتحادیه از دیگر تصمیمات نشست پایانی اجلاس بود که این پیشنهاد به دلیل ابهامانی در سیاست صدور ویزای این کشور، با مخالفت هیئت پارلمانی ایران مواجه شد.

"سید محسن یحیوی"، رئیس پارلمانی ایران در اجلاس یادشده در این باره گفت: از آنجا که سازمان بین المجالس به عنوان یک نهاد دموکراتیک همواره مواضع مستقلی اتخاذ کرده است در زمینه دعوت از کشورهای عضو برای شرکت در اجلاس های مختلف هیچ کشوری درخصوص صدور ویزا نباید مستثنی شود.

وی در ادامه به دلیل پیچیدگی سیاست صدور روادید از سوی کانادا خواستار تعویق اتخاذ تصمیم درباره میزبانی کانادا برای اجلاس صدوبیستم بین المجالس به منظور بررسی بیشتر موضوع و شفاف شدن سیاست صدور روادید کشور کانادا برای همه اعضای اتحادیه بین المجالس در اجلاس آینده این اتحادیه در ژنو شد.

بسیاری از کشورهای عضو از جمله الجزایر، ونزوئلا، سودان، پرو، فیلیپین، سوریه و کره شمالی از این پیشنهاد ایران حمایت کردند و در نتیجه پیشنهاد میزبانی کانادا برای بررسی بیشتر به اجلاس آینده بین المجالس که مهرماه آینده در ژنو برگزار خواهد شد موکول گردید.

اتحادیه بین المجالس در نشست نهایی خود همچنین قطعنامه ای تصویب کرد که در آن زیرعنوان ماده اضطراری اجلاس، لزوم مداخله پارلمانها در پایان دادن به مناقشات در سراسر جهان به ویژه رفع حصر از مردم فلسطین و غزه و همچنین تشکیل دولت مستقل فلسطینی مورد تاکید قرار گرفته است

کد خبر 49248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز