دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

لیلا رستگار*: روزهای تقویم دوباره گشت و گشت و دوباره« روز زمین» از راه رسید.

همه چیز از 45 سال پیش، یعنی سال 1963 میلادی، شروع شد. در همان روزها بود که فردی به نام « نلسون» کم‌کم در بارة سیاره ما احساس نگرانی کرد.

 او می‌دید که جهان هر روز آلوده‌تر می‌شود و بسیاری از گیاهان و جانوران در حال نابودی هستند. نلسون در این فکر بود که چرا بیشتر مردم به این مسئله بی‌توجه هستند و کاری برای حل این مشکل نمی‌کنند. او سعی کرد تا با سخنرانی‌های خود توجه مردم را به این مسئله جلب کند، اما از این کار نتیجه مطلوب را نگرفت. سپس در سال 1969 بود که فکر دیگری به ذهنش رسید.

 تصمیم گرفت تا روز خاصی مشخص شود و در این روز درباره آنچه باید در محیط زیست ما تغییر کند با مردم صحبت شود. او شروع به نوشتن درباره این روز و اهمیت آن در نشریه‌های مخصوص دانش‌آموزان کرد، چون اطمینان داشت که دانش‌آموزان او را در رسیدن به هدفش یاری می‌کنند. 

 و سرانجام او موفق شد. دوم اردیبهشت سال 1970 به عنوان اولین روز زمین نام‌گذاری شد و از آن زمان تاکنون این روز در سراسر جهان با نام روز زمین شناخته می‌شود. اکنون مردم سراسر جهان می‌دانند که مشکلاتی در محیط زیست ما وجود دارد که باید آنها را حل کنیم و در این روز شاید بیشتر از بقیه روزها باید به سیاره‌مان نگاه کنیم و ببینیم چه چیزهایی را باید در روش زندگی‌مان تغییر دهیم تا آسیب کمتری به زمین وارد شود. 

لباسی با آرم روز زمین

دوستی دارم که سال‌هاست برای من به یک الگو تبدیل شده. او همیشه پر از انرژی و ایده‌های جدید است. کمتر منتظر می‌ماند که دیگران برایش کاری انجام دهند و اغلب خودش پیش‌قدم است.

 یکی از جمله‌های کلیدی او برای شروع هر کار جدید این است که: «اگر فقط یک نفرم مهم نیست، حداقل می‌توانم به اندازه سهم خودم کار انجام دهم.» او این روزها هم مثل همیشه روزهای بهاری را فرصت خوبی برای هنرنمایی‌هایش قرار داده و کلی کاردستی روز زمین پاک دور و برش را گرفته و می‌خواهد در مدرسه‌شان نمایشگاهی برگزار کند.

می‌گوید: «حاضرم به هر کسی مایل است یاد بدهم که این وسیله‌ها را چگونه درست می‌کنم و در هیجان آن با دیگران شریک شوم.» او برای همین هم طرز درست کردن یکی از این کاردستی‌ها را ، که تی‌شرت روز زمین است ، برایم توضیح داد. 

 او می‌گوید:« می‌توانیم این تی‌شرت را با شعارهایی مخصوص این روز درست کنیم تا توجه دیگران را بیشتر به روز زمین جلب کنیم.»

وسایل مورد نیاز:

یک تی‌شرت سفید 
رنگ مخصوص نقاشی روی پارچه
ابرهای بریده شده به شکل برگ به عنوان مهر
قلم‌موی متوسط 
قلم‌موی کوچک  
مقوا  
رنگ طلایی یا براق

 طرز کار:

مقوایی را در لای تی‌شرت روی سطح صاف می‌گذاریم تا  هنگام طراحی رنگ‌ها به سمت دیگر پس ندهد. با قلم‌موی متوسط تنه یک درخت را بر روی تی‌شرت می‌کشیم. با فرو کردن ابرهای برگی شکل در رنگ‌های سبز و زدن آن بر روی تی‌شرت، برگ‌های درخت را می‌کشیم.

با استفاده از قلم‌موی کوچک دو تنه درخت دیگر در اطراف درخت اولی می‌کشیم و سپس با همان شیوه برگ‌ها را طراحی می‌کنیم.

می‌توان با انتهای دسته قلم‌موی متوسط و با استفاده از رنگ‌های مختلف گل‌های کوچکی را به صورت نقطه‌گذاری در پایین درخت‌ها کشید.

 در بالای نقاشی می‌توان جمله‌ای یا شعاری نوشت، مثلا: یک درخت بکارید. سپس با دقت حاشیه طرح‌ها و واژه‌ها را با رنگ‌های براق مشخص کنید.

 بگذارید تی‌شرت تا 24 ساعت به همان حالت بماند تا خشک شود. او چندین تی‌شرت با طرح‌های درخت، کره زمین،‌ خرس پاندا و... با شعارهای مختلف درست کرده است و می‌خواهد آنها را به دوستانش هم هدیه دهد و می‌گوید روش کار و مواد مورد نیاز همین‌هاست و هر کس‌ می‌تواند تی‌شرت روز زمین خودش را با سلیقه خودش طراحی کند.

* کارشناس محیط زیست

کد خبر 49199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز