شیوع ویروس کرونا سبب شده است یکی از دغدغه‌های مهم ما در این روزها بهداشت مواد غذایی باشد. یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی سفره‌های ما نان است و باید به رعایت بهداشت آن در این روزها بیشتر از قبل توجه کنیم. پیشنهاد ما برای مصرف نان سالم و مطمئن تهیه آن در منزل است. 

تهیه نان در خانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برترین‌ها، ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، تاکنون به بیش از ۱۰۰ کشور سرایت کرده به طوری که سازمان بهداشت جهانی برای مقابله با این ویروس وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. 

در این روزها کارشناسان برای در امان ماندن ما از این ویروس همه‌گیر توصیه‌های بسیاری کرده‌اند که به کار بستن و رعایت آن‌ها بسیار مهم و نجات‌بخش است. اکنون که بیشتر وقتمان را در منزل به سر می‌بریم و برخی از ما به اختیار در قرنطینه خانگی هستیم، بیش از گذشته به رعایت بهداشت فردی و همچنین بهداشت مواد غذایی توجه می‌کنیم. 

از آنجا که نان یکی از مواد غذایی اصلی سفره‌های ما به شمار می‌رود به شما پیشنهاد می‌کنیم در این روزها خودتان در خانه نان بپزید و بدین‌ترتیب سلامت خود و خانواده‌تان را تضمین کنید. با این کار علاوه بر تهیه یک نان سالم و تازه برای اهل منزل، لذت تهیه خمیر و پخت نان را نیز تجربه می‌کنید. 

  • مواد لازم

آرد: یک فنجان
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
نمک میوه: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
بکینگ‌پودر: یک‌چهارم قاشخ چای‌خوری
کره: در صورت تمایل یک تا دو قاشق چای‌خوری
آب: نصف فنجان
کنجد: به میزان دلخواه

پیش از این‌که درباره روش تهیه نان برایتان بنویسیم، لازم است فوت کوزه‌گری را در مورد خمیرها به شما بگوییم. آردها با هم متفاوت‌اند و هر کدام به یک میزان متفاوت آب نیاز دارند که خمیر مناسب را بسازند. به همین دلیل لازم است آب را کم‌کم به آرد اضافه کنید تا هر زمان که خمیر به شکل مطلوب درآمد متوجه شوید و دیگر آب نریزید. پس برای پخت این نان هم آب را کم‌کم به آرد اضافه می‌کنیم. حالا با هم پخت نان را شروع می‌کنیم. 

  • روش تهیه خمیر

ابتدا نمک، بکینگ‌پودر و نمک میوه را با آرد مخلوط کنید. اگر نمک میوه ندارید، میزان بکینگ‌پودر را دو برابر کنید. فراموش نکنید اگر نمک را بیشتر از آنچه گفته شد اضافه کنید، نان شور خواهد شد.

اگر به طعم کره علاقه‌مندید می‌توانید به مخلوط پودرها کره اضافه کنید. این کار باعث لطیف شدن نان هم می‌شود. کره را نیم‌ساعت قبل از استفاده بیرون از یخچال قرار دهید تا نرم شود و سپس به مواد اضافه کنید. 

با نوک انگشتان آرام کره را با آرد مخلوط کنید تا کامل به خورد آرد برود و گلوله‌ای از کره باقی نماند. حالا کل مواد را وسط کاسه به شکل گنبدی جمع کرده و در آن یک حفره ایجاد کنید به شکلی که زیر حفره همچنان آرد وجود داشته باشد. سپس مقداری از آب را در این حفره بریزید و با نوک انگشتان و آرام با آرد مخلوط کنید. 

آب را کم‌کم اضافه کنید تا جایی که خمیر نرمی به دست بیاید. خمیر نه باید آنقدر سفت باشد که در دست خرد شود نه آنقدر نرم که نتوانید به آن شکل دهید. اگر خمیر سفت شد، به آن کمی آب و اگر زیادی نرم یا شل شد، آرد اضافه کنید. حالا خمیر را به شکل یک توپ بزرگ دربیاورید و وسط کاسه بگذارید، روی کاسه پلاستیک یا یک دستمال ضخیم بکشید و اجازه دهید در دمای معمولی آشپزخانه نیم‌ساعت استراحت کند. 

  • طریقه پخت نان

روی تخته کار کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. حدودا یک ربع باید خمیر را ورز دهید تا بافت آن یکدست شود. در هر مرحله از ورز دادن که خمیر بچسبد کمی آرد روی آن بپاشید و ورز دادن را ادامه دهید. بعد از تمام شدن ورز دادن، خمیر را به ۴ قسمت تقسیم کنید. ۳ قسمت را در کاسه قرار دهید و روی آن را بپوشانید تا خشک نشود. قسمت چهارم را با وردنه آرام‌آرام روی تخت باز کنید تا جایی که وقتی خمیر را روی دستتان می‌اندازید بتوانید سایه انگشتانتان را از پشت آن ببینید.

اگر می‌خواهید نان کنجدی داشته باشید در این مرحله روی یک طرف خمیر کنجد بپاشید. تابه‌ تفلن را روی شعله کم قرار دهید و بگذارید کامل گرم شود. خمیر را از طرف بدون کنجد در تابه قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا روی خمیر کاملا حباب‌دار بشود. حالا نان را برگردانید و یک دقیقه فرصت دهید تا طرف دیگر آن حرارت ببیند. 

حالا نان شما آماده است. آن را با گیره بردارید و داخل یک کیسه یا سفره پارچه‌ای قرار دهید. با تمام خمیر همین کار را انجام دهید. این میزان از مواد به شما ۴ نان بزرگ یا ۸ نان کوچک می‌دهد. 

فراموش نکنید این نان مانند نان‌هایی که از نانوایی می‌خرید برای مصرف طولانی‌مدت باقی نمی‌ماند و بعد از یک ساعت کاملا خشک می‌شود پس برای هر وعده غذایی باید آن را تازه تهیه کنید. امیدواریم تجربه لذت‌بخش نانوایی در منزل را از دست ندهید. 
 

کد خبر 491914

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha