دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۱
۰ نفر

آتوسا رقمی: حد اکثر چه‌قدر می‌توانی روی پا بایستی؟ 1 ، 2 ، 5... چند ساعت؟

من کسی را می‌شناسم که 504 سال است روی پاهایش ایستاده، باور نمی‌کنی؟ تازه خم به ابرو هم نیاورده و نگاهش که می‌کنی چهره‌اش آن‌قدر آرامش دارد و راحت است... اصلاً انگار نه انگار.

 «داوود» را می‌گویم، همان مجسمه معروف میکل‌آنژ هنرمند ایتالیایی قرن شانزدهم میلادی. این مجسمه با وجود این که 5 متر و 17 سانتیمتر قد دارد، آن‌قدر زنده است که باور نمی‌کنی میکل‌آنژ آن را از دل سنگ تراشیده. اما به هر حال این همه سال ایستادن روی پا، آن هم با این قد بلند که وزن آدم را هم بیشتر می‌کند، نمی‌تواند بی‌تأثیر باشد.

 دانشمندان تازگی‌ها کشف کرده‌اند «داوود» برخلاف ظاهر آرامش، روی ران چپ، ساق پای راست و مچ هر دو پاهایش فشار زیادی را تحمل می‌کند. آنها صرفاً با مطالعه فرم و شکل ظاهری «داوود» به این نتیجه رسیده‌اند، آن هم با استفاده از نرم‌افزار جدیدی که طراحی کرده‌اند. اما بررسی ترک‌هایی هم که روی مجسمه به وجود آمده است، وجود فشار را دقیقاً در همین نقطه‌ها تأیید می‌کند و این هماهنگی، دقت کار این نرم‌افزار را نشان می‌دهد.

این نرم‌افزار که «بررسی و حل کردن» نام دارد، مجسمه را دقیقاً شبیه‌‌سازی می‌کند و نیروهایی را که در شرایط مختلف و در اثر عوامل مختلف به هر نقطه از آن وارد می‌شوند، محاسبه می‌کند.

تا پیش از این شبیه‌سازی مجسمه‌ها و آثار هنری با کامپیوتر و انجام چنین بررسی‌هایی روی آنها، هم خیلی وقت‌گیر بود، هم مخارج زیادی داشت و هم امکان خطا در آن زیاد بود. اما حالا این نرم‌افزار بررسی وضعیت ظاهری آثار هنری و تاریخی را به یک کار ساده و بدون خطا تبدیل کرده است که می‌تواند هر روز هم انجام شود.

 با استفاده از  نرم‌افزار بررسی و حل کردن، می‌شود احتمال ترک برداشتن یا خرابی‌های دیگر آثار هنری را بررسی کرد و جلوی آنها را گرفت. در عین حال هنرمندان می‌توانند پیش از ساختن اثرشان با استفاده از این نرم‌افزار طرح‌شان را بررسی کنند و ببینند در چه قسمت‌هایی نیرویی بیش از حد به اثرشان وارد می‌شود و متناسب با آن طرحشان را تغییر بدهند، یا از ماده‌ای سبک‌تر برای ساخت اثرشان استفاده کنند. 

 در مورد مجسمه «داوود» نیرویی که به آن فشار می آورد وزن آن است، اما عوامل زیادی هستند که در شرایط مختلف به این قطعه‌ها فشار می‌آورند که باید موقع طراحی، پیش‌بینی و بررسی شوند. این نرم‌افزار به طراحان کمک می کند خیلی از مراحل کار را حذف کنند و کارشان سریع‌تر و ساده‌تر شود.

 علاوه بر همه اینها، می‌شود ازاین  نرم‌افزار  در بخش پزشکی هم استفاده کرد، هم برای بررسی فرم بدن و به‌خصوص استخوان‌ها و فشارهایی را که تحمل می‌کنند، به‌خصوص برای کسانی که بعضی از قسمت‌های بدنشان از شکل طبیعی خارج شده، یا صدمه خاصی دیده‌اند، هم برای پیش‌گیری از دردها و علائم دیگر فشار زیاد.

در ضمن برای تعیین شکل دقیق قطعه‌هایی هم که قرار است به بدن بیماران پیوند بخورند، می‌شود از این برنامه استفاده کرد، چون بعضی از این قطعه‌ها بعد از پیوند، به استخوان‌های اطرافشان فشار زیادی می‌آورند و پزشکان مجبور می‌شوند عمل پیوند را تکرار کنند. فعلاً این نرم افزار در مرحله آزمایش است و تا یکی دو سال دیگر نسخه نهایی آن  به بازار عرضه می‌شود. 

کد خبر 49173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز