مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

این روزها و با شیوع کرونا بازار هر چه کساد شده باشد بازار فروش گیاهان دارویی در استان ایلام رونق گرفته است و خیلی‌ها دست به دامان مادر طبیعت شده‌اند تا شاید شر کرونا را از خود و خانواده‌شان دور کنند.

گیاهان دارویی

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا از ایلام، با وجود پیشرفت دانش پزشکی و علوم آزمایشگاهی بسیاری از بیماری‌ها نیز جدید و گاهی ناشناخته هستند و برای تعدادی از آنها دارویی موثر و قطعی کشف نشده است اما عده‌ای عقیده دارند مادر طبیعت برای این بیماری‌ها در دامان خود دارو و دوا دارد که سخاوتمندانه در اختیار ما می‌گذارد.

اکنون در یکی دو ماه اخیر کشورهای مختلف دنیا درگیر یکی از این بیماری‌های نوظهور به اسم کوید ۱۹ شده است، مطالعه دانشمندان روی ویروس پدیدآورنده این بیماری نشان می‌دهد که طبع این ویروس سرماپسند است و گرما و خوراکی و نوشیدنی‌ها با طبع گرم این بیماری را ضعیف می‌کند.

انتشار همین نظر دانشمندان در بین عامه مردم موجب شد بازار مصرف گیاهان دارویی و طب عامیانه نسبت به قبل از شیوع کرونا رواج بیشتری در بین خانواده‌ها پیدا کند به گونه‌ای که کرونا اگر موجب کسادی بازار صنوف مختلف شد اما رونق بازار عطاری‌ها و مغازه‌های فروش گیاهان دارویی را بیش از گذشته در پی داشت.

این روزها به هر مغازه‌ای از این صنف پای بگذاری خواهی دید تعداد زیادی از مشتریان در حال خرید انواع گیاهان دارویی خوردنی، دم‌کردنی و بخوری هستند.

آویشن (ازبوه)، عناب، عنبرنسا، تخم‌شربتی، تخم‌میوه به، تش‌نداری (ساقه خشک نوعی گیاه بخور کردنی)، ... از جمله مواردی است که این روزها به واسطه شیوع بیماری ویروسی کرونا طرفداران و متقاضیان زیادی دارد و بازار عطاری‌ها را رونق بخشیده است.

بیشتر ماداران و پدران جوان و نسل‌های جوان‌تر هنگام ابتلا به بیماری به مصرف داروهای شیمیایی پزشکی روی می‌آورند هرچند هنوز گیاهان دارویی و طب سنتی جایگاه خود را در بین عامه مردم به ویژه بزرگسالان از دست نداده است.

مصرف گیاهان و ادویه‌جات گیاهی و طبیعی را برای خانواده‌ام بیشتر کرده‌ام

یکی از مشتریانی که در حال خرید گیاهان دارویی بود، در این زمینه گفت: من مشتری دائمی گیاهان دارویی و خوراکی هستم و در طول سال خانواده‌ام با توجه به علاقه و اعتقادی که به این فرآورده‌های گیاهی داریم از آنها استفاده می‌کنیم.

مجید هواسی افزود: اما با توجه به شیوع کرونا و اینکه این بیماری سردپسند است تصمیم گرفته‌ام مصرف داروهای سنتی که طبع گرم دارند را برای خود و خانواده‌ام بیشتر از قبل کنم تا شاید در برابر این ویروس مصون بمانیم.

خانواده‌ها از طب بومی و سنتی غافل نشوند

مشتری دیگری نیز گفت: برای حفاظت از خانواده‌ام در برابر ویروس کرونا مصرف ادویه‌جات و گیاهان دارویی و بخوری را نسبت به گذشته بیشتر کرده‌ام تا شاید با طبع گرمی که دارند مقاومت بدن خانواده‌ام در برابر این بیماری افزایش یابد.

لیلا سفیدخانی یادآور شد: هرچند پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی مهمترین عامل برای عدم ابتلا به این بیماری است اما در کنار پیشگیری استفاده از طب سنتی هم تاثیرگذاری خاص خود را دارد که نباید خانواده‌ها از آن غافل باشند.

وی افزود: همچنین باتوجه به اینکه شنیده‌ام بخور برگ درخت اکالیپتوس برای پاکسازی فضای منزل مناسب است، به طور مدام هر چند روز یکبار برگ این درخت را در خانه برای سلامت فرزندانم بخور می‌دهم و برای خانواده‌ام به طور مرتب آش ترخینه درست می‌کنم.

مصرف اقلام طب سنتی ۵۰ درصد بیشتر از ماه‌های قبل شده است

یکی از عطاری‌های فروشنده ادویه‌جات و گیاهان دارویی نیز در مورد افزایش مصرف این اقلام طبیعی نسبت به ماه‌های گذشته گفت: میزان خرید ادویه‌جات و گیاهان دارویی ازسوی مردم نسبت به قبل از شیوع بیماری کرونا بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است.

میلاد جلیلیان افزود: معمولا در طول سال فقط افراد ثابتی حدود ۲۰ درصد از جامعه برای خرید ادویه‌جات و گیاهان دارویی طبی مراجعه می‌کنند اما از هنگام بروز بیماری کرونا تعداد مصرف‌کنندگان و خریداران این اقلام افزایش یافته و با احتساب ۲۰ درصد مصرف‌کننده دائمی اکنون این تعداد به بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: عناب، زیره، دارچین، زنجبیل، فلفل، تش نداری، اسپند، عنبرنسا، آویشن، رازیانه، زردچوبه و دیگر ادویه و گیاهان طبی سنتی در این روزها پرفروش و پر متقاضی است که البته با توجه به تقاضای بازار سعی شده است قیمت ها تغییر چندانی نداشته باشد.

با وجود اینکه تاثیر قطعی گیاهان دارویی در خصوص ضدعفونی کردن محیط و از بین بردن ویروس کرونا ثابت نشده است اما عده‌ای معتقدند گیاهان دارویی جایگزین مناسبی برای مواد ضدعفونی شیمیایی هستند.

بازگشت به راه حال های سنتی جایگزین مناسب ضدعفونی کننده های شیمیایی

فروشنده دیگری هم اظهار کرد: میزان مراجعه مردم نسبت به گذشته برای خرید اقلام گیاهی خوراکی و دارویی طبیعی ۵۰ درصد رشد داشته و این بیانگر اعتماد مردم به طبیعت به جای داروهای شیمیایی و طب نوین است.

حشمت نیکنام تاکید کرد: در زمان های گذشته که علم و تجهیزات پزشکی پیشرفت کنونی را نداشت مردم هنگام شیوع بیماری های واگیر از دود کردن عنبرنسا یا بخورکردن برگ گیاهانی چون اکالیپتوس و تش نداری در اطراف روستاها یا شهرها استفاده می کردند تا بیماری مهار شود.

وی اضافه کرد: شهرداری مقادیر زیادی برگ اکالیپتوس را در مرکز و اطراف شهر بخور دهد تا بخار حاصل از این گیاه در سطح شهر پراکنده و موجب ضدعفونی شهر شود و همچنین آب حاصل از بخور دادن برگ اکالیپتوس را در سطح معابر عمومی بپاشند.

در کنار مصرف گیاهان دارویی مردم استان ایلام همواره در فصل سرما نوعی آش را به نام ترخینه که متشکل از گندم، انواع سبزی و ادرویه جات است و طبعی گرم دارد و مناسب برای درمان سرماخوردگی است را درست و میل می کنند که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا پخت و مصرف این آش بیش از گذشته رونق پیدا کرده است.

آش ترخینه و نیز پخت شلغم این ایام به ویژه شب ها در منازل مردم ایلام از رونق بسیار زیادی برخودار شده به گونه ای که حتی افرادی که تمایلی به خوردن این خوراکی ها ندارند برای مقابله با بیماری کرونا به خوردن آنها روی آورده اند.

ویروس کرونا که رسما کوید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۸۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

کد خبر 491257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha