سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

 مسئولان استان در تدارک نوروزی متفاوت هستند تا سلامت مردم که مهم‌تر از هر اصلی است، حفظ شود، از تعطیلی مهمانسراها و محدودیت‌هایی برای پذیرش گردشگر و مسافر تا تامین زیرساخت‌های خرید اینترنتی، همه برای این است که سلامت مردم به خطر نیفتد.

بازار شب عید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اسفند رو به پایان است و تکاپوی خرید آغاز شده، خریدی که متفاوت از سال‌های گذشته بوده و با کرونا همراه شده است.

تمام مسئولان در تدارک نوروزی متفاوت هستند تا سلامت مردم که مهم‌تر از هر اصلی است، حفظ شود، اما در این میان مردم نیز باید رعایت کرده، از ترددهای غیرضروری برای خریدهای عید دوری کنند و بیشتر خرید خود را از طریق اینترنت انجام دهند تا در عید شیب کرونا اوج نگیرد.

افزایش بیش از ۲۵ درصدی جذب و عرضه میوه تنظیم بازار

الیاس جویبان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از افزایش بیش از ۲۵ درصدی جذب و عرضه انواع میوه تنظیم بازار شب عید در استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

وی افزود: امسال ۱۱۰۰ تن انواع میوه تنظیم بازار برای عرضه در ایام پایانی سال جذب شده است که با توزیع آن از ۲۵ اسفندماه نیاز مرکز استان و تمامی شهرستان‌ها را تامین خواهد کرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان این‌که تمامی این میزان میوه به استان حمل شده و در مراکز نگهداری موجود است، بیان کرد: از این میزان میوه ۵۵۰ تن پرتقال والنسیا، ۱۰۰ تن پرتقال تامسون، ۲۵۰ تن سیب سمیرم زرد و ۲۰۰ تن سیب قرمز تامین و جذب شده است.

جویبان با تاکید بر این‌که هیچ‌گونه مشکل و یا کمبودی در کالاهای اساسی در استان وجود ندارد، افزود: در طی چند ماه اخیر بالغ بر ۷۰۰۰ تن برنج در استان توزیع شده است و ۱۳۰۰ تن در حال توزیع مردمی است که قطعا نیاز استان را تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۶۰ تن شکر نیز در بسته بندی‌های یک کیلوگرمی در شبکه توزیع مردمی در سطح استان قرار گرفته است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: بیش از ۱۰۰۰ تن شکر در بخش صنف و صنعت و مردمی نیز در حال حمل به استان است که مطابق تصمیمات کمیسیون تنظیم بازار استان مقدار ۴۰۰ تن آن بصورت بسته بندی سه کیلوگرمی در بخش مردمی تا پایان سال توزیع خواهد شد.

جویبان با اشاره به رعایت ملاحظات بهداشتی در اثر شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و تردد کمتر مردم، فروشگاه اینترنتی سامینو در استان فعال شده و برای خرید اینترنتی در شهرستان بیرجند همشهریان می‌توانند از طریق نصب اپلیکیشن سامینو اقلام اساسی شامل شکر و برنج تنظیم بازار را در منزل تحویل بگیرند.

وی افزود: توزیع گوشت قرمز و گوشت مرغ منجمد تنظیم بازار بدون هیچ‌گونه محدودیتی برای ایام پایانی سال پیش‌بینی شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به سرعت گرفتن تولید و توزیع لوازم بهداشتی مورد تقاضا در این ایام، خاطرنشان کرد: توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده از طریق دانشگاه علوم پزشکی انجام خواهد شد و همکاران بازرسی سازمان صمت نیز بر نحوه توزیع داروخانه‌ها و سایر مراکز توزیع نظارت خواهند داشت که سامانه ۱۲۴ در این خصوص آماده دریافت گزارش‌ها است.

تدابیری برای خرید اینترنتی

داود شهرکی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز از بهره‌گیری از ظرفیت فروشگاه‌های اینترنتی در توزیع کالاهای اساسی خراسان جنوبی برای پیشگیری از شیوع کرونا خبر داد.

وی با اشاره به لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی اعلامی از سوی وزارت بهداشت مبنی بر عدم حضور غیرضرور مردم در بازار، بر استفاده از ظرفیت فروشگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های موجود در این زمینه تاکید کرد.

وی با اشاره به این‌که مجوز فروشگاه اینترنتی در استان برای دو متقاضی صادر شده و نماد اعتماد الکترونیکی را نیز دریافت کرده‌اند، گفت: با متولیان دو فروشگاه در این خصوص رایزنی شده است و تاکنون نیز برخی از اقلام مانند برنج و شکر تنظیم بازار از سوی فروشگاه سامینو در حال توزیع است.

شهرکی بیان کرد: ۱۱۰۰ تن میوه تنظیم بازار شامل؛ پرتقال و سیب برای ایام نوروز در استان پیش‌بینی شده است که با حداکثر ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت میوه در بازار ارائه خواهد شد.

وی با بیان این‌که توزیع میوه تنظیم بازار از شنبه ۲۴ اسفند در سطح استان آغاز می‌شود، افزود: تصمیماتی درخصوص فروش اینترنتی میوه نیز مشابه کالاهایی مانند برنج و شکر صورت گرفت که از طریق شرکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی مجاز انجام شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: پیش‌بینی لازم برای تامین و توزیع شکر، برنج، گوشت قرمز و مرغ منجمد و گرم در ایام پایانی سال در دستور کار است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

کمبود اقلام بهداشتی حل می‌شود

شهرکی در خصوص اقلام بهداشتی، افزود: در حوزه مواد شوینده هیچ مشکل و کمبودی نداریم و در اقلامی همچون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کمبودهایی در کشور و استان وجود دارد که واحدهایی با تغییر خط تولید در حال تولید این اقلام هستند تا این کمبود رفع شود.

وی با بیان این‌که بازار استان می‌تواند به تعادل برسد و لازمه آن خرید مردم به اندازه نیاز است، گفت: شرکت‌هایی که توان وارد کردن این اقلام را دارند با اعلام موجودی و ثبت اطلاعات در سامانه جامع انبارها امکان توزیع را دارند و در صورتی که اعلام موجودی صورت نگیرد تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون ۶ پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی و یک پرونده به دادستانی استان ارسال شده که منجر به پلمپ یک فروشگاه شده است.

فعال شدن اپلیکیشن خرید

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در جلسه تنظیم بازار استان، اظهار کرد: اپلیکیشن سامینو با قابلیت خرید اینترنتی از فروشگاه‌ها و تحویل درب منزل، در استان فعال شده است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت نظارت بر بازار و تامین کالای اساسی مورد نیاز افزود: گشت‌های بازرسی در ایام نوروز با همراهی بسیج اصناف و تعزیرات حکومتی فعال خواهند بود و امیدواریم مشکل خاصی وحود نداشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: فروشگاه اینترنتی به منظور رعایت مسائل بهداشتی و تردد کمتر مردم در استان فعال شده است که امیدواریم این اقدام مناسب و بهنگام با فرهنگ‌سازی در بین مردم توسعه و نهادینه شود.

عابدی افزود: شهروندان برای خرید اینترنتی می‌توانند از طریق نصب اپلیکیشن سامینو اقلام اساسی شامل شکر و برنج تنظیم بازار و سایر مایختاج خود را بدون حضور در فروشگاه‌ها از طریق اینترنت خریداری و در منزل تحویل بگیرند.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی که درگیر شیوع ویروس کرونا هستیم با تدبیر استاندار، کمیته اقتصادی ذیل ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان به منظور رصد و ‌پایش وضعیت اقتصادی اعم از تولید، تامین و عرضه کالاها تشکیل شده است که امیدواریم با اتخاذ تصمیمات کارشناسی و رصد میدانی مانع از بروز مشکل و کمبود در مایحتاج مردم استان باشیم.

عابدی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی مطلوب و انتخاب مباشر کمیته تخصصی ذیل ستاد تنظیم بازار استان راهبرد مثبتی اتخاذ شد که بسته به قیمت‌ها، حداکثر تا ۱۵ تا۲۰ درصد زیر قیمت بازار، میوه تنظیم بازار شب عید در استان توزیع خواهد شد.

نوروز نزدیک است و همه این تمهیدات و تصمیمات برای این است که نوروز متفاوت سال ۹۹ را آغاز کنیم، نوروزی که باید همه تلاش کنیم تا آمار کرونا در آن افزایش نیابد.

کد خبر 491152

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان جنوبی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha