سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: توصیه به استعمال روغن بنفشه که اخیرا در فضای مجازی تبلیغ می‌شود بدون هرگونه تاثیر مثبت برای درمان بیماری کرونا بوده و این تجویز غیرتخصصی به هیچ‌وجه صحیح نیست.

روغن بنفشه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مهدی یوسفی افزود: استفاده از روغن بنفشه جایگاهی در کتب طبی و حتی روایات ائمه معصومین (ع) ندارد، اگرچه گیاه بنفشه خاصیت ضد التهابی در ناحیه حلق، حنجره، ریه و معده دارد که می‌تواند تا حدودی التهاب ناشی از استنشاق گاز مایع ضدعفونی‌کننده یا سرماخوردگی و بیماری‌های خود ایمنی را کاهش دهد اما در درمان بیماری کرونا تاثیری ندارد.

وی ادامه داد: برخی راه‌کارهای درمانی بیماری کرونا از قبیل استعمال روغن بنفشه که این روزها در فضای مجازی مطرح می‌شود، فاقد اعتبار علمی و آکادمیک است و از مردم تقاضا داریم به شایعات در فضای مجازی اهمیت نداده و صرفا با رعایت بهداشت فردی زمینه ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خراسان رضوی گفت: در شرایطی که جامعه درگیر درمان بیماری کروناست برخی افراد سودجو و بی‌اطلاع از منابع پزشکی به انتشار مطالب کذب در خصوص روش‌های درمان این بیماری اقدام می‌کنند تا ضمن جلب اعتماد مردم، زمینه سودجویی خود را فراهم آورند.

دکتر یوسفی افزود: هر ماده به عنوان دارو زمانی در چرخه درمان بیماری و تجویز طبی قرار می‌گیرد که همه فرآیندها و موازین علمی آکادمیک را سپری کرده و تاییدیه‌های تخصصی، استانداردهای دارویی و مجوز لازم مراجع مسئول را اخذ کرده باشد، لذا مردم به نظرات افراد بدون تخصص علمی و منع شده از دخالت در امور طبابت، توجه نکنند.

وی ادامه داد: گرچه تاکنون دارویی در حوزه طب سنتی برای پیشگیری و درمان کرونا نداریم اما ترکیباتی مانند دود کردن اسپند، کندر، تخم گشنیز، انواع بخورها نظیر بخور گل ختمی، بومادران، رزماری، آویشن، عسل و سیاه دانه خاصیت ضد التهابی داشته و در بهبود علائم تنفسی موثر هستند.

در هفته‌های اخیر کلیپ‌ها و تبلیغات مختلف پیرامون استفاده از برخی گیاهان دارویی، روغن بنفشه و داروی امام کاظم(ع) برای درمان بیماری کرونا در فضای مجازی منتشر شده است که هیچ یک از آنها جنبه علمی ندارد.

کد خبر 491117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha