فقط ۱۰ روز به عید نوروز باقی مانده هر سال با گشتی در خیابان‌ها می‌شد خیل عظیمی از جمعیت را دید که برای خرید عید از این مغازه به آن مغازه می‌روند اما امسال اوضاع فرق کرده است.

مردم

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایسنا، دیگر تعداد انگشت شماری از مردم را می‌توان دید که از خانه بیرون آمده‌اند و این تعداد اندک نیز چهره‌هایی شبیه به هم دارند به واسطه ماسک و دستکشی که پوشیدهاند.  

برای خرید مایحتاج منزل مجبور به شکستن شعار "در خانه بمانیم" شده و راهی مغازه‌های اطراف منزل شدم. در این بین در میان مردمی که همانند من برای خرید آمده بودند؛ می‌شد چهره‌هایی ذوق زده از دیدار همسایه را دید که مانند روزهای اول عید که مردم با حس و حال خاصی احوال هم را می‌پرسیدند.  

باید هشدارهای سلامتی را جدی گرفت

معصومه غلامی در صف نانوایی بعد از چاق سلامتی با خانم همسایه گفت: به خاطر سن و سالم بچه‌ها اجازه نمی‌دهند زیاد بیرون بیایم امروز هم برای خرید نان مجبور شدم از خانه خارج شوم آنهم با تجهیزات کامل.  

وی از اوضاع موجود ابراز دلتنگی کرد و ادامه داد: امیدوارم به زودی این بیماری هم از بین برود دیگر از تنهایی و کم شدن رفت و امدها به ستوه آمده‌ام اما چه می‌شود کرد که باید برای سلامتی خودم و حاجی و بچه‌ها توصیه‌ها و اخطارها را جدی بگیرم.  

باید رفت و آمدها را به بیرون از خانه کمتر کرد

یک مادر دیگر نیز در صف نانوایی که با رعایت فاصله از دیگران ایستاده بود، گفت: امسال عیدی همانند همیشه نداریم، هرچند بچه‌ها ذوق خرید عید دارند اما لازم است رفت و آمد به بیرون را کم کنیم هر روز در رادیو و تلویزیون هشدارهای سلامتی می‌دهند.  

زنبیل با خود برای خرید می‌برم

با وارد شدن به مغازه میوه فروشی محل و سلام علیک با مغازه دار در انتظار خرید بودم که آقای احمد زاده قصاب محل‌ که برای خرید میوه آمده بود، گفت: برای خرید مثل زمان‌های قدیم زنبیل آورده‌ام تا کیسه به خانه نبرم. همسرم نیز بلافاصله میوه‌ها رو با محلول گندزدا شست و شو می‌دهد.  

وی ادامه داد: محلول ضد عفونی کم شده ولی بلافاصله وقتی از مغازه به خانه می‌روم با صابون همانند توصیه‌های انجام شده دست‌های خود را می‌شویم.  

بعضی از مردم ماسک و دستکش را در محل گذر می‌اندازند

آقای رضایی میوه فروش محله در حالی که ماسک بر دهان داشت در جواب حرف‌های آقای احمدزاده با بیان اینکه علائم بیماری ندارم، افزود: با این وجود با زدن ماسک و دستکش نهایت سعی‌ام را در رعایت اصول بهداشتی می‌کنم و به خانواده نیز توصیه موکد دارم.  

وی با ابراز تاسف از سیر صعودی مبتلایان به کرونا در برخی استان‌ها با توجه به اخبار اعلامی بیان کرد: در اخبار استانی، مسئولان تعداد مبتلایان در استان و شهر را کم اعلام کردند اما برخی از افراد هنوز این بیماری را جدی نگرفته‌اند و گاه می‌بینم که بعد از استفاده از ماسک و دستکش آنها را در کوچه و خیابان می‌اندازند که جای تاسف دارد.  

زود به زود ماشین را ضدعفونی می‌کنم

وقتی برای خرید به سوپر محله وارد شدم از صحبت‌های خریداری با صاحب خواربار متوجه شدم وی راننده تاکسی است که در خصوص مسافرانش و بیماری اخیر شایع شده در حال صحبت است که در این رابطه گفت: مردم بدجور از این بیماری ترسیده‌اند و با جرات می‌توانم بگویم تعداد رفت و امد مردم و مسافران نیز به طبع آن کمتر شده است.  

وی افزود: اگر چه تعداد مسافران کم شده و کسب ما کساد اما خوب است که مردم شهر این بیماری را جدی تلقی کردند که مانع از گسترش بیشتر ویروس در شهر می‌شود.  

این راننده تاکسی ادامه داد: دخترم کارمند یک شرکت خصوصی است و ارباب رجوع زیادی از شهرستان نیز دارند که در توصیف شرایط محل کار خود می‌گوید" با شیوع کرونا، تعداد مراجعین نیز کمتر شده و با این وجود در شرکت ماسک و محلول ضدعفونی کننده استفاده می‌کنیم.  

بیمارستان صحرایی در ارومیه راهاندازی می‌شود

محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی نیز در جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا گفت: برای مبارزه با کرونا ویروس و درمان بموقع و کامل بیماران احتمالی بیمارستان صحرایی به همت قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در ارومیه به زودی راه اندازی می‌شود.  
وی ادامه داد: با توجه به کمبود امکانات بهداشتی در مناطق حاشیه نشین مقررشد تا با همکاری ارگان‌های مختلف بسته‌های بهداشتی و ضدعفونی کننده در این مناطق توزیع شود.  

شهریاری بیان کرد: استان در زمینه تامین دستکش و محلول ضدعفونی کننده همه تلاش خود را به‌کار گرفته و تدابیر لازم اندیشیده شده و به زودی مشکلات موجود برطرف می‌شود. چند واحد تولیدی نیز به زودی وارد چرخه تولید و بسته بندی اقلام ضدعفونی کننده می‌شوند.  

مبتلایان به کرونا در استان به ۵۵ مورد رسید

دکتر آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و رئیس قرارگاه دانشگاهی کنترل کووید ۱۹ افزود: در مجموع از ۳۶۶ مورد نمونه گیری شده، ۵۵ مورد مثبت و ۲ مورد فوتی داشته ایم.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه با تاکید براینکه کلید شکستن زنجیره انتقال ویروس مراقبت‌های بهداشتی فردی است، از مردم استان خواست برای جلوگیری از انتشار ویروس، جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند.  

کد خبر 490592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha