چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

امیر سرتیپ عبدالعلی پورشاسب: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و تحول و دگرگونی در بنیادها و معیارهای ارزشی جامعه یکی از مسائل مهم مطروحه در بین مردم به ویژه محافل سیاسی و نیروهای مسلح این بود

که دیدگاه انقلاب اسلامی به ویژه رهبر کبیر انقلاب اسلامی نسبت به ارتش چیست و اصولا ویژگی‌های نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی و تکلیف نیروهای مسلح موجود چه خواهد شد؟

در این شرایط حساس و در فضایی مبهم و تاریک، دشمنان انقلاب اسلامی اعم از استکبار جهانی و گروهک‌های وابسته و سازماندهی شده داخلی. زمزمه شوم انحلال ارتش را سر می‌دادند و جالب اینکه برخی از دوستان ناآگاه داخلی، نیز به اجرای این امر نامیمون دامن می‌زدند.

حضرت امام و ارتش
اگرچه سران ارتش از وابستگان رژیم طاغوت بودند، لیکن بدنه اصلی ارتش را افسران جوان و درجه‌داران تشکیل می‌دادند که از قشر متوسط، ضعیف و مؤمن جامعه بودند و همان‌طوری که حضرت امام خمینی‌ره تشخیص داده بودند، دل‌خوشی از رژیم دست‌نشانده و منفور پهلوی نداشتند. شما خیال می‌کنید ارتش دل خوشی دارد از اینها؟ کسی زمام همه ارتش را بدهد به دست 4نفر مستشار آمریکایی؟ به همین دلیل حضرت امام‌ره دائما ارتباط خود را با ارتش حفظ کرده و پیام می‌فرستادند و متقابلا مجموعه انقلابی ارتش نیز تماس‌های خود را با امام و رهبران انقلاب حفظ می‌کردند. 

با شناخت عمیقی که حضرت امام‌ره از ارتش داشتند، در چنین مقطعی 2گام مهم و حیاتی برداشتند، اول آنکه با قاطعیت هرچه تمام‌تر ضرورت وجود ارتش را طی پیامی اعلام و در جهت انسجام و وحدت ارتش و رعایت سلسله مراتب دستورات مهمی صادر فرمودند و سپس اعلام کردند ارتش باید مکتبی شود و به موازات فراگیری آموزش‌های رزمی و مسلح‌شدن به سلاح فیزیکی، آموزش‌های اسلامی را فرا گرفته و مسلح به سلاح شکست‌ناپذیر ایمان نیز بشود.

به‌فرموده حضرت امام خمینی‌ره باید یک‌دست سلاح و به دست دیگر قرآن داشته باشند. در نتیجه امام به عنوان بزرگ‌ترین حامی ارتش پای به میدان نهاد و نقشه دشمنان انقلاب را نقش بر آب کرد.

عملکرد ارتش پس از پیروزی انقلاب اسلامی
پس از صدور پیام تاریخ‌ساز امام، ارتشیان در عمل ثابت کردند که شایستگی حمایت و پشتیبانی امام امت‌ره  را داشته و دارند و در این رهگذر با خلق حماسه‌های عظیم و به یادماندنی در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، اوراق زرینی بر تاریخ سراسر حماسه قیام ملت ایران افزودند که از جمله می‌توان به حضور سرنوشت‌ساز ارتش را در رفع غائله گروهک‌های ضدانقلاب در جای جای میهن اسلامی، حضور حماسی در 8‌سال دفاع مقدس همراه نیروهای مردمی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل هجوم ناجوانمردانه رژیم بعث با پشتیبانی استکبار جهانی و اهدای بیش از 48 هزار شهید و 24 هزار جانباز اشاره کرد.

نیروهای سه‌گانه ارتش هر یک به نوبه خود آنچه در توان داشتند برای دفع تجاوز و کسب پیروزی و افتخار انجام دادند. حمله متقابل نیروی هوایی با 140 فروند جنگنده در روز دوم جنگ خسارات و تلفات قابل‌توجهی به دشمن متجاوز وارد آورد. نیروی دریایی در همان ماه‌های اول جنگ نیروی دریایی دشمن را ناکارآمد ساخت و سیادت خود را بر آب‌های نیلگون خلیج فارس برقرار کرد. نیروی زمینی قهرمان نیز در تمامی دوران دفاع مقدس با حضور قدرتمندانه و ثبت صحنه‌های درخشان و غرورآفرین سهم بسیار مهمی در دفع تجاوز در کنار برادران عزیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای مخلص بسیجی و سایر رزمندگان اسلام داشته است.

ارتش مکتبی
صحنه‌های مبارزه با ضدانقلاب و دفاع مقدس، فرصت مناسبی بود تا تدابیر حضرت امام‌ره در تشکیل یک ارتش مکتبی شکل بگیرد. در کنار حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان ارتش و عروج عارفانه شهدای گرانقدر، مصاحبه امیر سرافراز ارتش اسلام شهید سپهبد علی صیاد شیرازی با نشریه فرانسوی مالین در سال 1362 قابل توجه است.

شهید صیاد شیرازی درباره اختلاف با بنی‌صدر، اولین رئیس‌جمهوری ایران که از مسئولیت‌اش برکنار شده بود، می‌گوید: ما می‌خواستیم برای خدا بجنگیم ولی او می‌خواست که برای او بجنگیم، او مرد سیاست و تکنیک بود، من مرد جهاد و جنگ مقدس بودم. برای صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران کلید پیروزی، تانک و موشک نیست، بلکه پیروزی تنها به اعتقاد به خدا بستگی دارد. کسی که تئوری‌های کلاسیک جنگی را در خدمت دفاع مقدس می‌گرفت و هدفش جهاد در راه خدا بود. 

اکنون که بیش از 29 سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می‌گذرد، ارتش جمهوری اسلامی ایران با تجربیات ارزنده 8 سال دفاع مقدس و تجهیزاتی که عملا با علم و همت نیروهای مؤمن و دانشمند در صنایع داخلی تولید می‌شود به عنوان یکی از قوی‌ترین ارتش‌های کارآمد و خوداتکا در منطقه مطرح بود و قسمتی از توان این نهاد قدرتمند امروز در کنار آمادگی رزمی نیروهای سلحشور و پرتوان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به نمایش درمی‌آید.

*معاون بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح

کد خبر 49047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز