چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

امیر سرتیپ محمدحسین دادرس*: به‌دنبال به‌ثمر نشستن بزرگ‌ترین انقلاب مردمی قرن و پیوستن ارتش به صفوف متحد مردم و با وجود انقلابی بودن بدنه آن، متأسفانه در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب از سوی عناصر ضدانقلاب داخلی، شعار انحلال ارتش و ایجاد ارتش بی‌طبقه توحیدی زمزمه می‌شد

 که در چنین شرایطی رهبر کبیر انقلاب اسلامی با وسعت دید و نظر پیامبرگونه، تدبیر تاریخی خود را درباره لزوم حفظ ارتش اعلام داشتند و با صدور اعلامیه تاریخی خود مشروعیت ارتش را مورد تأیید قرار دادند و فرمودند: «ارتش، اسلامی و متعلق به مردم است» و با این عمل روح تازه‌ای در کالبد ارتش به‌ویژه در نیروی زمینی دمیده شد و به‌منظور تقویت جایگاه ارتش در سطح جامعه روز 29 فروردین به‌عنوان «روز ارتش و گرامیداشت حماسه‌آفرینی‌های نیروی زمینی» به‌ثبت رسید.

با شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور ماه سال 1359، ارتش و به‌ویژه نیروی زمینی با وجود اینکه تازه از تحولات ناشی از پیروزی انقلاب و سرنگونی رژیم گذشته رهایی یافته بود، به‌منظور جلوگیری از تجزیه کشور و تأمین امنیت ملی وارد میان شد. حضور ارتش در جبهه‌های نبرد از بلوا و غوغای دروغین عده‌ای وطن‌فروش دوست‌نما و تجزیه‌طلب در نواحی شمال غرب کشور شروع شد و با آغاز جنگ تحمیلی در طول 1300 کیلومتر مرز آبی و خاکی و پهنای آسمان آبی کشور امتداد یافت.

در واقع نیروی زمینی از روزهای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی وارد نبرد با دشمنان انقلاب شد. در آن زمان استکبار جهانی با گسیل اندک پسمانده‌های خود به استان‌های مختلف و تحریک احساسات و ارزش‌های قومی سعی در ایجاد اغتشاش و تحریک به‌جدایی داشت.

عناصر ضدانقلاب به حمایت‌های استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایتکار سعی در جلوگیری از رشد و بالندگی نهال نوپای انقلاب داشتند. در چنین موقعیتی بود که واحدهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از پادگان‌ها خارج شدند و با استقرار در مناطق مختلف کشور از جمله کردستان، گنبد، خوزستان، آذربایجان و سیستان و بلوچستان با قرار گرفتن در کنار مردم و سرکوبی عناصر ضدانقلاب تمامیت ارضی کشور را حفظ و با اندیشه شوم دشمنان ایران اسلامی مبنی بر تجزیه ایران مقابله کردند؛ از ارتفاعات کردستان، میمک و ‌الله اکبر تا دشت‌های گرم خوزستان همه شاهد فداکاری‌های دلاورمردان نیروی زمینی قهرمان بودند.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور مؤثر و سرنوشت‌ساز در طول 8 سال دفاع مقدس و قریب به 30 سال فعالیت مستمر در مناطق مرزی و عملیاتی، نقش ارزنده‌ای در جهت حفظ تمامیت ارضی کشور داشته است.

مضافا اینکه ضمن تقویت خطوط مرزی غرب کشور، در مقابله با اشرار و قاچاقچیان و استقرار امنیت در منطقه شرق کشور، پاکسازی هزاران کیلومتر مربع میادین مین و آماده‌سازی زمین‌های آلوده برای استفاده کشاورزان و عشایر مناطق مرزی و ایجاد امنیت برای انجام امور روزمره زندگی این عزیزان نقش ارزنده‌ای ایفا کرده و در صیانت و دفاع از مرزها و کمک به تسریع روند رو به رشد آبادانی و بازسازی کشور بسیار مؤثر بوده است.

سوابق تاریخی و به‌ویژه رویداد جنگ تحمیلی به ما یادآور می‌شود که جهت حراست از حقوق حقه و دفاع از آرمان‌های مقدس انقلاب و میهن اسلامی، باید از بعد نظامی در هر حال و در هر زمان قوی و نیرومند باشیم و نیروهای مسلح از اقتدار شایسته جهانی برخوردار باشند تا هوس ادعای حاکمیت بر قسمتی از سرزمین اسلامی ما در مخیله هیچ بیگانه‌ای خطور نکند.

تجربه تاریخ و تجاوزات آمریکای‌جهان‌خوار در منطقه به ما می‌آموزد که باید با وحدت و همدلی نیروهای مسلح، پیکره بنیه دفاعی را حفظ کرده و فراموش نکنیم که امنیت امروز، بهای ازخودگذشتگی رزمندگان دلیری است که جان خود را در راه حفظ و حراست از استقلال و امنیت کشور تقدیم کرده‌اند. نیروهای مسلح هر کشور ضامن حفظ استقلال و تمامیت ارضی مملکت و مایه سرافرازی و آزادگی ملت هستند و در سایه تلاش، رشادت‌ها و دلاوری‌های فرماندهان، رزمندگان و سربازان وطن است که هویت مذهبی و ملی جامعه و عرض و ناموس ملت در امان مانده، عمران و آبادی محقق شده و نظم همراه با آرامش و امنیت در کشور برقرار می‌شود.

با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی کشور ایران و حساسیت اوضاع سیاسی منطقه، نقش حیاتی و تعیین‌کننده ارتش از دیرباز مطرح بوده و رسالت خطیری که به‌موجب قانون اساسی به‌عهده آن گذاشته شده است، بیانگر اهمیت و حساسیت این سازمان مقدس است که فرماندهی معظم کل قوا  آن را «کلمه طیبه» نامیده‌اند. ارتش جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که برای دفاع از دین مقدس اسلام و تحت رهبری‌های حکیمانه فرمانده معظم کل قوا حفظ و حراست از سرزمینی را برعهده دارد که نظام الهی و ارزش‌های توحیدی بر آن حکمفرماست.

این نیروی متعهد و مردمی علاوه بر حضور مؤثر و سرنوشت‌ساز در دوران جنگ تحمیلی و اجرای چندین عملیات بزرگ، گسترده و مهم علیه نیروهای متجاوز، همچنان حضور در مناطق عملیاتی به‌منظور مقابله با خودفروختگان (منافقین) و دشمنان خارجی را استمرار بخشیده و با تقدیم 48 هزار شهید و 270 هزار جانباز و 25هزار آزاده در دوران دفاع مقدس همچنان آماده و پا در رکاب در خدمت کشور و انقلاب اسلامی است.

دوران 8 سال دفاع مقدس بی‌شک آزمایش عظیمی بود که مدافعان انقلاب در آن عاشقانه شرکت داشتند و در پیشاپیش همه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با نثار جان خود بزرگ‌ترین سهم را در این دفاع پرحماسه ایفا کردند و در این میان، ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله سرافرازان این آزمون تاریخی است؛ ارتشی که در لحظات حساس قبل از پیروزی انقلاب به صفوف الهی مردم پیوست و شعار را به شعور مبدل ساخت. چه در دوران 8 سال دفاع مقدس و چه در دفع توطئه‌های داخلی، ارتش به همراه رزمندگان سپاهی و بسیجی در برابر تمامی دسیسه‌ها ایستادگی کرد و نامش در صفحات زرین تاریخ میهن اسلامی جاودانه شد.

امروز ارتش در زمینه تقویت توان رزمی از جنبه‌های آماد و پشتیبانی، آموزشی، عملیاتی، فناوری نظامی، بازسازی، بهینه‌سازی، طراحی و ساخت تجهیزات مدرن و پیشرفته به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست یافته و توانسته است رشته‌های وابستگی به بیگانگان را  از هم بگسلد و همچنین در راستای سیاست بازسازی و نوسازی کشور با برخورداری از امکانات وسیع بالقوه و با دراختیار داشتن نیروهای متخصص و کارآمد ضمن مشارکت در اجرای طرح‌های عظیم عمرانی و طرح‌های صنعتی، افتخار سربازی و خدمت به ملت ایران را داشته علاوه بر این، در هنگام بروز بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله جهت امدادرسانی در سریع‌ترین زمان به کمک هموطنان بشتابد.

اینک این شجره طیبه در مسیر رشد و بالندگی روزافزون خود فارغ از زخارف دنیوی، تمام توش و تلاش خویش را در راه تحقق منویات مولا و مقتدای خویش نهاده و منتظر اشارت ابروی ولایت برای خروج از نیام ملت است تا بر نامحرمان امتش بخروشد. امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها ارتش مکتبی دنیاست که بینش دینی او بر شمشیرش مقدم است و خاستگاه مدیران و کانون نخبگانی است که گاه حادثه و در سخت‌ترین شرایط، باید بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

* فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 49046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز