جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

گروه اجتماعی- مینا شهنی: تغییرات مستمری بازنشستگان هنوز اعلام نشده‌است

با گذشت نخستین ماه از سال جدید بازنشستگان سازمان‌های گوناگون هنوز از وضعیت افزایش حقوق دریافتی‌شان در سال‌جاری اطلاعی ندارند.تنها اشاره‌ای که به میزان مستمری بازنشستگان در امسال شده‌است اشاره وزیر رفاه و تامین اجتماعی به افزایشی است که در آینده برای مستمری بازنشستگان در نظر گرفته شده‌است.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه، در سفر استانی به خراسان رضوی در شهر قوچان گفته‌بود‌: امسال افزایش مستمری خواهیم داشت و رقم نهایی آن پس از تصویب آئین‌نامه به وسیله دولت در اردیبهشت اعلام خواهد شد.

علی اکبر خبازها، رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، نیز گفت: با توجه به تورم به وجود آمده در سال جدید به‌نظر می‌رسد که بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نیازمند افزایش حداقل مستمری تا مرز 300 هزار تومان باشند.

او که پیش از این میزان حداقل مستمری را در سال‌جاری تا 250 هزار تومان خواستار شده بود تاکید کرد: مبلغ 250 هزار تومان با توجه به روند معمول قیمت‌ها در جامعه از سوی کانون بازنشستگان اعلام شده‌بود که با آغاز سال نو و رشد سرسام آور قیمت‌ها به ویژه در بخش مایحتاج و خوراک روزانه مردم به‌نظر می‌رسد با حداقلی کمتر از 300 هزار تومان بازنشستگان نمی‌توانند به زندگی ادامه دهند.

خبازها که سال پیش از سوی کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی رقم 470 هزار تومان را برای دستیابی به زندگی نسبتا مناسب بازنشستگان اعلام کرده‌بود گفت: رقم 470 هزار تومان برای برقراری یک زندگی مناسب در تهران از سوی کانون اعلام شده اما پس از چانه‌زنی و انجام بحث‌های کارشناسی مشخص شد که پرداخت این رقم به بازنشستگان امکانپذیر نیست.

خبازها مهم‌ترین عامل در اعلام دیر هنگام میزان افزایش حقوق بازنشستگان را اعلام حداقل حقوق و دستمزد از سوی شورای‌عالی کار و دولت دانسته و توضیح داد: وقتی حداقل حقوق و دستمزد کارگران و شاغلین در روزهای پایانی سال تعیین می‌شود عملا تعیین میزان افزایش مستمری بازنشستگان به تاخیر می‌افتد به‌عنوان مثال پارسال طی روزهای 22 تا 25 اسفند میزان حداقل دستمزد شاغلین اعلام و ابلاغ شد و فرصتی برای بحث و بررسی مستمری بازنشستگان باقی نماند.

قانون سازمان تامین اجتماعی در ماده 96 ،این سازمان را مکلف کرده‌است که میزان مستمری‌های بازنشستگی، از کار افتادگی و... را حداکثر یک بار در سال با توجه به افزایش هزینه زندگی تعیین کند.گنجاندن عبارت « با توجه به افزایش هزینه زندگی» هر چند گنگ و نامفهوم است، حکایت از توجه به تورم در تعیین مستمری‌ها دارد.
اما بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال‌های گذشته همواره معتقد بوده‌اند که میزان تورم واقعی در تعیین حداقل مستمری در نظر گرفته نشده‌ و همین  امرسبب ایجاد شرایطی دشوار در زندگی بازنشستگان است.

از سوی دیگر این عبارت مانند بسیاری از‌عبارات دیگر  که در قوانین موجود در کشور آمده روشن و شفاف نیست و بیشتر جنبه تفسیری پیدا کرده‌است.درصورتی که اگر در قانون تامین اجتماعی به روشنی قید شده بود که میزان تورم واقعی در کالاهای اساسی برای افزایش مستمری‌ها در نظر گرفته شود، شاید امروز بازنشستگان از جمله بزرگ‌‌ترین گروه‌های ناراضی از مستمری نبودند.نکته جالب توجه این‌که 85 درصد مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی حداقل بگیر هستند به این معنا که از میان تمامی بازنشستگان تنها 15 درصد بیشتر از حداقل مستمری را دریافت می‌‌کنند.

حکایت دولتی‌ها
گروه دیگری از بازنشستگان که اعضای صندوق بازنشستگی کشوری هستند، این گروه نیز تا کنون از افزایش مستمری‌های‌شان اطلاعی ندارند.یحیی گروهی، معاون کانون بازنشستگان کشوری، در این‌باره گفت: هنوز میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری اعلام نشده‌است.به گفته گروهی، همه ساله با توجه به تورم حقوق بازنشستگان کشوری افزایش ضریبی دارد که این ضریب برای امسال هنوز از سوی دولت مشخص نشده‌است.

نکته جالب توجه این‌که معاون کانون بازنشستگان کشوری نیز از توجه به تورم در تعیین ضریب افزایش حقوق بازنشستگان سخن می‌‌گوید حال آن‌که چنانچه حقوق بازنشستگان براساس تورم واقعی افزایش می‌یافت آنها می‌توانستند زندگی مناسب‌تری را در سن میانسالی تجربه کنند. ولی رعیت نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به ایسنا گفته که هنوز خبری از افزایش حقوق بازنشستگان نیست.

او درخصوص تطابق میزان حقوق دریافتی بازنشستگان با میزان نرخ تورم، معتقد است: میزان افزایش نرخ حقوق کارمندان باید برای بازنشستگان کشوری و لشکری در نظر گرفته شود، و این در حالی است که اظهارات حاکی از آن است که امسال 6 درصد به حقوق کارمندان رسمی اضافه می‌شود، اما معلوم نیست آیا با در نظر گرفتن این درصد افزایش، حقوق بازنشستگان مطابق با میزان نرخ تورم هست یا خیر؟

یک ماه از سال را پشت سر گذاشته‌‌ایم و  وزیر رفاه وعده داده که اردیبهشت ماه افزایش مستمری بازنشستگان اعلام می‌شود این در حالی است که  بازنشستگان حقوق فروردین امسال را براساس میزان تعیین شده برای پارسال دریافت می‌‌کنند.
به‌نظر می‌رسد با توجه به تورم عجیب ابتدای امسال بازنشستگان شرایط سخت‌تری را پیش رو دارند.

کد خبر 49008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز