«جی» نام یکی از خیابان های قدیمی تهران است که از مناطقی چون ۹ و ۱۰ می گذرد. در زمانی نه چندان دور از جنوب خیابان قزوین تا نزدیکی‌ میدان آزادی را «جی بیرونک» می‌گفتند. در واقع بیرونک، در سال ۱۲۴۶ حد نهایی تهران محسوب می‌شد و در آن مزارع و کشتزارهای متعددی وجود داشت.

سی متری جی

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: نام محله جی برگرفته از «جی» که نام قدیم اصفهان است و طبق سنگ نوشته‌ داخل امامزاده معصوم(ع) قدمتش به ۵۰۰ سال قبل می‌رسد. این محدوده به خاطر درخت های سر به فلک کشیده‌اش که از نهر فیروزآباد سیراب می‌شد، اغلب تماشایی و باصفا بود. به همین خاطر مردم که برای زیارت به امامزاده حسن(ع) و امام‌زاده معصوم(ع) می رفتند، سوار گاری و درشکه شده و از خیابان قزوین برای تفریح به این محدوده سرسبز و زیبا که فاصله اش کمتر از هزار متر بود، می آمدند. بعدها در این گندمزارها،  پادگان جی ساخته شد.

  • دور قنات، پاتوق اهالی

به گفته «غلام فشکی» یکی از ساکنان قدیمی محله امامزاده عبدالله(ع) اطراف امامزاده، به سمت خیابان برداران فلاح، بیشتر مزارع کشاورزی و فقط چند کارخانه با فاصله های زیاد ساخته شده بود. او درباره تاریخچه این خیابان می گوید: «آن زمان وسیله نقلیه دیگری در محله وجود نداشت و اهالی اغلب با دوچرخه یا پرداخت یک یا دو زار به درشکه چی رفت و آمد می کردند. خیابان سی متری جی و مکان فعلی پادگان و همچنین زمین های خاکی اطرافش پاتوق جوان های محل بود. پادگان قبلا حصار نداشت و اهالی از داخل محوطه رفت و آمد داشتند. سربازهای پادگان معمولا با خنده و شوخی ما را به هم نشان می دادند و می گفتند: «آدم، آدم». از طرف دیگر، انتهای پادگان، قناتی وجود داشت که جوانان و بچه های محله بیشتر اوقات برای بازی هایی مانند الک دولک و هفت سنگ دور آن جمع می شدند.»

«مظفر امیری» را اهالی به خوبی می شناسد چرا که این فرد فعالیت و اقدامات عمرانی خیرخواهانه بسیاری از جمله ساخت چند مدرسه در خیابان جی انجام داده است. «سمیه رئوفی» از ساکنان این محله می گوید: «آن زمان آستان امامزاده عبدالله (ع)، سایه درختان پادگان جی، پارک رضوان (بابائیان سابق) و سینما «جی» تنها تفرجگاه خانواده های این محله بود. سال ۱۳۵۷ و دوران انقلاب، این محله به خاطر پادگان جی و به دلیل به آتش کشیدنش بیشتر شناخته شد.»
 

کد خبر 489747

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha