مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه متاسفانه هیات‌امنا طی این چند روز مجبور شد از بازار سیاه ماسک تهیه کند، گفت: واحدهای تولیدکننده ماسک باید مطابق با آمار مورد پیش‌بینی وزارت بهداشت، ماسک تولید کنند وگرنه نمی‌توانیم نیازهای مراکز درمانی و داروخانه‌ها را پوشش دهیم.

ماسک

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهندس سید حسین صفوی با اشاره نحوه توزیع ماسک و اقلام ضدعفونی‌کننده ‌گفت: در زمینه توزیع ماسک، تامین نیازهای مراکز درمانی و تامین نیاز داروخانه‌ها از طریق شرکت‌های تولیدکننده داخلی انجام می‌شد بنابراین وارداتی در این زمینه نداشتیم و تولید داخل در این حوزه تکافوی نیازهایمان را می‌کرد البته با شیوع ویروس کرونا در کشور، تقاضای بسیار زیادی هم در سطح جامعه و هم در سطح مراکز درمانی جهت آمادگی برای رسیدگی به بیماران اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه متاسفانه از این تقاضا سوءاستفاده هم شد، اظهارکرد: به‌طوری که ماسک‌های موجود در انبارهای تولیدکنندگان با عنوان صادرات به چین از انبارها خارج شده و به دست دلالان افتاده بود که این موضوع منجر به گران‌فروشی شد و قیمت ماسک ظرف یک تا دو روز به‌شدت بالا رفت و شاهد کمبود آن در سطح داروخانه‌ها و مراکز درمانی بودیم. با این اتفاق ما به عنوان متولی حوزه سلامت، برای مدیریت شرایط و پشتیبانی از مراکز درمانی به عنوان خط مقدم مقابله با کرونا ‌اعلام کردیم که ماسک‌ها باید از طریق تولیدکنندگان در هیات‌امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت تجمیع شود و به‌صورت متمرکز در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد و مازاد آن هم به بازار تزریق شود.

صفوی ادامه داد: اکنون که دو هفته از این ماجرا می‌گذرد، ورودی که از سوی تولیدکنندگان ماسک به سمت وزارت بهداشت بوده، کافی نبوده است. برآوردمان از مصرف ماسک در مراکز درمانی‌ که شامل ۸۰۰ مرکز درمانی اعم از خصوصی، دولتی و... در سطح کشور  می‌شود، حدود ۶۰۰ هزار عدد در روز است البته سالانه در سطح جامعه حدود ۲۰۰ میلیون ماسک تولید می‌کردیم که ۸۰ درصد آن در مراکز درمانی استفاده و ۲۰ درصدش هم در داروخانه‌ها توزیع می‌شد و تکافوی نیازهایمان را می‌کرد اما به دلیل تقاضایی که در سطح جامعه وجود دارد، اکنون میزان نیاز بیش از میزان تولید می‌شود.

 مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو همچنین گفت: بر این اساس برآورد ما در حال حاضر حدود ۴۰ میلیون ماسک در هفته برای مصرف مراکز درمانی و در سطح جامعه نیاز داریم. پیش از این بر اساس آماری که از تولیدکنندگان گرفته‌ایم، مشخص شد که همه تولیدکنندگان‌مان در زمینه ماسک که ۱۳ تولیدکننده هستند، می‌توانند در یک شیفت ۷۰۰ هزار ماسک تولید کنند البته تولیدکنندگان ماسک اعلام کردند که ما می‌توانیم شیفت‌ها را به دو شیفت افزایش دهیم که طبق برآوردهای ما توان تولیدی ماسک با این اقدام، در روز یک میلیون و ۵۰۰ هزار می‌تواند باشد.

  • تلاش برای واردات ماسک N۹۵

صفوی با بیان اینکه پیش از این وارداتی در حوزه ماسک نداشته‌ایم، گفت: در زمینه ماسک N۹۵ که در مراکز درمانی به‌صورت معمول مصرف نمی‌شود و عمدتا در حوزه صنعتی کاربرد دارد، با شیوع کرونا در بخش‌های ایزوله نیاز به استفاده از این نوع ماسک داریم پیش‌بینی کرده‌ایم که بخشی از نیازمان به این ماسک را از طریق واردات رفع کنیم که میزانی از واردات پیش از شیوع کرونا به عنوان دپو انجام شد و بخشی هم داریم تلاش می‌کنیم که انجام دهیم. در عین حال دو واحد تولیدی که یکی برای وزارت دفاع و یکی هم در بخش خصوصی است، تلاش می‌کنند که ماسک N۹۵ را تولید کنند البته بعد از شیوع کرونا در چین عده‌ای می‌خواستند ماسک را با قیمت‌های بالا صادر کنند. ما بلافاصله بعد از مطلع شدن صادرات ماسک را از همان اوایل بهمن ممنوع کردیم.

  • توزیع ماسک در اختیار وزارت بهداشت است، اما...

وی با تاکید بر اینکه بحث کمبود ماسک اکنون موضوعی جهانی است، گفت: ما درخواست کرده‌ایم که توزیع ماسک در اختیار وزارت بهداشت باشد تا بتوانیم توزیع اقلام را در مراکز درمانی بهتر مدیریت کنیم.  برهمین اساس درخواست کردیم که هم مکشوفات و هم تولیدات ماسک در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد. واردات هم با مجوز وزارت بهداشت انجام می‌شود بنابراین آمار واردات و ترخیص در اختیار ماست و می‌توانیم آن را مدیریت کنیم اما میزان کالایی که در اختیارمان قرار می‌گیرد، بحث دیگری است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: الان بیش از ۱۰ روز گذشته و دریافتی ما از واحدهای تولید شاید به دو میلیون عدد ماسک هم نرسد و از مجموع کشفیات هم ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ماسک تحویل گرفته‌ایم. بقیه این‌ها ممکن است در دانشگاه‌ها توزیع شده باشد که درخواست داریم که آمار و اطلاعات به‌صورت متمرکز در اختیارمان قرار گیرد.

صفوی با بیان اینکه حتی متاسفانه هیات‌امنا طی این چند روز مجبور شد از بازار سیاه ماسک تهیه کند، گفت: البته بعد از هماهنگی‌هایمان میزان مکشوفات زیاد هم نبوده است. معتقدیم که برخی افراد سودجو هنوز در انبارهای کشور کالا دارند و درخواست داریم برای پاسخ به نیاز مراکز درمانی حتما این‌ها به صورت متمرکز کشف و به وزارت بهداشت ارائه شوند. بعد از ممنوعیت صادرات ماسک، درخواست‌هایی که برای خروج از کشور تجمیع شده بود، بیش از ۲۰ میلیون عدد ماسک بود. حال سوال ما این است که این ۲۰ میلیون کجاست؟

وی تاکید کرد: طی این یکی دو هفته اتحادی ایجاد شده است و نتیجه آن را مردم خواهند دید. واحدهای تولید ما برای تولید ماسک، باید مطابق با عدد و رقم مورد پیش‌بینی ما باشد، در غیر این صورت نمی‌توانیم نیازهای مراکز درمانی و داروخانه‌ها را پوشش دهیم. علاوه بر آن به لباس‌های حفاظتی یکسره و سایر لوازم هم نیاز داریم که واحدهای تولیدی و وزارت صمت کمک کند تا خروجی آن‌ها توسعه یابد و تمام و کمال در اختیار وزارت بهداشت شود تا بتوانیم مدیریت کنیم.

  • دست برخی شرکت‌های تولیدکننده ماسک در دست محتکران

صفوی ادامه داد: در حال حاضر برای مدیریت موضوع کار را در هیات‌امنا متمرکز کردیم و بعد برای توزیع سراسری در کشور، سه شرکت پخش را مشخص کردیم تا با اولویت مراکز درمانی ماسک را پخش کنند و سرریز آن را به داروخانه‌ها ارائه دهند. برای آغاز این طرح قرار بود ۱.۵ میلیون ماسک را در اختیار سه شرکت پخش قرار دهیم تا توزیع کنند که اعلام کردند تاکنون دریافتی نداشتند البته برخی شرکت‌های تولیدکننده واقعا همراهی کردند و شبانه‌روزی کار می‌کنند اما برخی شرکت‌ها هم همراه ما نبودند و حتی بخشی از کالاهایی که به صورت انبارهای احتکار دیده می‌شود، برای برخی برندهایی است که قرار بوده اقلام‌شان به دست ما برسد.

وی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: سازمان بهداشت جهانی توصیه‌ای برای استفاده از ماسک نداشته‌ است و بیشتر بر شست‌وشوی دست تاکید می‌کند.

کد خبر 489492

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha