یکی از نانوایان دغدغه‌مند بوشهری با اشاره به تهدیدات ویروس کرونا گفت: با شیوع ویروس کرونا و سرعت‌بالای انتشار این ویروس تقریباً سراسر کشور درگیر این بیماری شده است، ویروسی که قربانیان فراوانی در سرتاسر دنیا به‌جای گذاشته است.

انوایان دغدغه‌‌مند بوشهری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، محمدمهدی زنده‌باد ادامه داد: گفته‌شده که از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از انتقال ویروس کرونا پس از رعایت بهداشت و نظافت فردی، حضور نیافتن در اماکن عمومی همچون مراکز درمانی، بانک‌ها، مراکز خرید و کلاً هرجایی با تراکم جمعیت بالا است و یکی از مکان‌های غالب و روزمره موردنیاز مردم، نانوایی‌هاست. نانوایی‌ها باوجود مراجعین متفاوت و همچنین استفاده از پول نقد و کارت‌خوان و حضور متراکم مردم در صف می‌تواند انتقال این ویروس را تشدید نماید.

اگر تصمیم داریم پیشگیری کنیم تنها راه همین است

وی توضیح داد: در این میان روش‌های زیادی برای کاهش انتقال ویروس کرونا وجود دارد که بهترین آن پخت نان در نوبت صبح و بسته‌بندی آن به شکل کاملاً بهداشتی و فروش نان‌های دسته‌بندی در نوبت عصر است. با این روش از حضور متراکم افراد در خرید نان و هم‌چنین احتمال وجود و انتقال این ویروس از طریق پول نقد، دستگاه کارت‌خوان، میز نان و... به حداقل می‌رسد و از ابتلای احتمالی کارگران زحمتکش نانوایی هم به این بیماری جلوگیری می‌شود.

این نانوا خاطرنشان کرد: البته مصرف پلاستیک در این کار زیاد است اما حفظ سلامت مردم اهمیت بالایی دارد که در حال حاضر و با شرایط موجود تنها راه ممکن و اجرایی به نظر می‌رسد.

فریز کردن نان تأثیری بر از بین رفتن کرونا ندارد

زنده‌باد در مورد نحوه استفاده از نان اظهار کرد: مردم برای اطمینان بیشتر قبل از مصرف نان آن را گرم کنند، طوری که تمام سطح نان گرم شود، نکته مهم این‌که فریز کردن نان هیچ تأثیری بر از بین رفتن ویروس کرونا ندارد.

این فعال اجتماعی همچنین بر لزوم حمل استاندارد نان تا منزل و گرم کردن تمام سطح نان قبل از مصرف نان تأکید کرد و افزود: عدم استفاده از پول نقد و استفاده از کارت عابر بانک، ضدعفونی کردن دست‌ها، این‌که کارت عابر بانک را خود مشتری بکشد و با دست آلوده با نان تماس نداشته باشد نیز ازجمله مواد مهم است.

وی تأکید کرد: در این شرایط با طولانی بودن ساعت کاری عملاً کارگران نانوایی هم بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند که با ارائه نان بسته‌بندی این ساعت هم کاهش‌یافته و با آسیب کمتری مواجه می‌شوند.

تنها راه داشتن یک نان سالم بسته‌بندی است

نانوای بوشهری در مورد امکان شیوع بیماری در نانوایی‌ها گفت: تنها راه داشتن یک نان سالم استفاده از نان بسته‌بندی است که هیچ نانوایی هزینه کارگر اضافه برای فروش نان را متعهد نمی‌شود و حق هم دارد. صبح تا ظهر نان پخت شده و با رعایت اصول بهداشتی بسته‌بندی و عصرها نان بسته‌بندی‌شده عرضه می‌شود؛ هر اتفاقی غیرازاین می‌تواند عامل انتقال بیماری باشد.

محمدمهدی زنده‌باد تأکید کرد: فراموش نکنیم انتقال بیماری از طریق تراکم جمعیت، تشکیل صف، جابجایی پول، میز نانوایی و تماس دست‌های آلوده است که با این روش کاملاً به حداقل می‌رسد. هرچند خطر ابتلا به بیماری فقط برای مراجعین نیست و برای کارکنان نانوایی هم این تهدید وجود دارد.

کد خبر 489380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha