سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیدمحمد خاتمی در گفتگویی اختصاصی با روزنامه اسپانیایی ال پریودیکو گفت:

"میان اسلام و مردم سالاری هیچگونه منافاتی وجود ندارد و مردم سالاری معنای گسترده‌ای دارد که نباید به مفهوم غربی آن محدود شود."
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی اندکی قبل از آنکه در مجموعه هنری "رومئا" در بارسلونا به معرفی اثر خود با عنوان "از دنیای شهر تا شهر دنیا" بپردازد؛ افزود: "می‌توان همانند ایران، جامعه‌ای مذهبی و قومی داشت که به‌حقوق سایر مذاهب و تفکرها احترام بگذارد.
به گزارش روابط عمومی موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها وی تصریح کرد: این عقیده که اسلام ضد دموکراسی است، عقیده‌ای اشتباه و نادرست است.

رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها تاکید کرد: جهان امروز از نقطه نظر روانشناختی بیش از هر زمان دیگری آماده گفتگو است.
سید محمد خاتمی با ابراز خوش بینی از اینکه در نهایت بشریت راه گفتگو را در پیش خواهد گرفت، دیدگاه هانتینگتون را درباره اینکه تمدنها به جنگ میان خود محکوم هستند را رد می‌کند.

رییس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگها و تمدنها با تاکید بر این که تمدنها هرگز میان خود جنگ نمی‌کنند‌ افزود: جنگها نیز همواره در پی عوامل سیاسی و اقتصادی به وقوع پیوسته‌اند و آدمها هستند که تلاش می‌کنند برتری جویی خود را تحمیل کنند و سیاستمدارانند که به دنبال جنگ هستند.

سید محمد خاتمی با بیان اینکه حتی در طول جنگها میان گروههای سیاسی، ‌مبادلات میان فرهنگها قطع نمی شد و ادامه می یافت افزود:‌ سیاستمداران در سرزمین فارس و رم با یکدیگر جنگ می کردند اما می بینیم که حتی در آن زمان نیز مبادله فرهنگی میان آنها وجود داشت،‌ مبادله ای که عامل غنی شدن فرهنگهای آنها به حساب می‌آمد.
سید محمدخاتمی گفت : در یک دهه اخیر شاهد جنگها،‌ خشونتها و تروریسم بوده ایم و این امر باعث شده است که بشریت به این نتیجه برسد که گفتگو راه حل موجود برای تمام این مشکلات است.
وی افزود: حضور افراط گرایان در برخی دولتها همچنین در برخی گروهها باعث شده است که شاهد تحولات تلخی باشیم.

رییس جمهور سابق کشورمان در ادامه این مصاحبه ، مسلمانان جهان و کشورهای غربی را به گفتگو دعوت کرد و خاطر نشان کرد : ظهور افراطگرایان اسلامی در حقیقت واکنش به استعمار کشورهای غربی در جهان است.

خاتمی در پایان گفت: باید آتش شعله‌ور، میان بی‌عدالتی حاکم بر روابط بین‌المللی و خشونت افراطگرایان را خاموش کرد.

کد خبر 48908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز