درمانی اختصاصی در حال حاضر برای عفونت ویروس جدید کورونا وجود ندارد.

coronavirus

درمان‌ بیماران حمایتی است و شامل دادن مایعات، داروهای کاهنده تب و در موارد شدید که فرد دچار ذات‌الریه (التهاب کیسه‌های هوایی ریه) شده است، دادن اکسیژن است. افرادی که به علت ذات‌الریه دچار وضعیت بحرانی می‌شوند، ممکن است نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور برای کمک به تنفس داشته باشند. از طرف دیگر ممکن است عفونت باکتریایی به عفونت ویروسی در بیمار اضافه شود، در این صورت برای درمان این ذات‌الریه باکتریایی آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

پزشکان همچنین در حال بررسی تاثیربخشی احتمالی داروهای ضد ویروسی که برای درمان ویروس ایدز (اچ‌آی‌وی) به کار می‌روند و نیز برخی داروهای دیگر از جمله  کلروکین که به درمان مالاریا به کار می‌رود، در بیماران مبتلا به بیماری ویروس کورونا-۲۰۱۹ (کووید-۱۹) هستند.

یک داروی تجربی ضد ویروسی به نام رمدسیویر (Remdesivir) در برخی از بیماران در ووهان چین کانون شیوع همه‌گیری آزمایش شده است و در آمریکا نیز برای یک بیمار بستری تجویز شده که ظاهرا علائم او را بهبود بخشیده است.   

این داروی تجربی که هنوز برای درمان هیچ بیماریی تایید نشده است، در اصل برای درمان بیماران مبتلا به ویروس ابولا ساخته شد، اما با وجود نداشتن عوارض جانبی مهم چندان در درمان ابولا موفق نبود. بررسی‌ها حیوانات آزمایشگاهی نشان‌ داده‌اند که این دارو ممکن است بتواند با ویروس‌های کورونا مقابله کند.

قرار است آزمایش‌های بالینی رمدسیویر گسترش یابد و این دارو در ۱۰۰۰ بیمار در مراکز پزشکی در کشورهای آسیایی و سایر کشورهای با شمار زیاد بیماران، آزمایش شود.

 برای داوری درباره تاثیربخشی این دارو باید در انتظار نتایج این آزمایش‌های بالینی ماند.

بالاخره اینکه هیچ شاهد علمی درباره تاثیربخشی مکمل‌ها مانند ویتامین C یا پروبیوتیک‌ها در کمک به سرعت بهبودی بیماران وجود ندارد.

کد خبر 488958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha