بهسازی محیطی خیابان اصلی محله صفا در منطقه ۱۳ تهران که ساختمان‌های قد و نیم‌قد با قدمت بیش از ۵۰ سال آن علاوه بر ترسیم چهره نازیبای شهری می‌تواند برای ساکنان محله خطرساز هم باشد، آغاز شد.

خيابان صفا - تهران

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، محله صفا یکی از محلات سیزده گانه منطقه ۱۳ تهران است که از سال ۱۳۱۶ شمسی شکل گرفته است. این محله از شمال به خیابان ثارالله، از جنوب به خیابان پیروزی، از شرق بزرگراه امام علی(ع) و از غرب به خیابان ۱۷ شهریور منتهی می‌شود. نام قدیم این محله مفت‌آباد بوده که بعدها به دلیل صفا و صمیمتی که بین مردم محل حاکم بوده است، آن را صفا نامیده‌اند.

محله صفا که جمعیتی بالغ بر ۳۸۰۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است، یکی از محلات محروم منطقه ۱۳ از لحاظ سرانه آموزشی، خدماتی و فضای سبز محسوب می‌شود. از جمله معضلات محله صفا وجود ساختمان‌هایی با قدمت بیش از ۵۰ سال است که علاوه بر ترسیم چهره نازیبای شهری، به دلیل عدم رسیدگی به نظم بصری و زیباسازی نماها، می‌تواند محل بروز خطراتی برای ساکنان محله در مواقع بحران و اضطرار باشد.

شورایاری محله صفا در گزارش‌های متعددی درباره معضلات این محله، به آسیب‌های اجتماعی و امنیت در فضاهای ناکارآمد شهری به خصوص اعتیاد اشاره کرده و جلب مشارکت بیشتر مردم در نوسازی بافت فرسوده و تقویت فرهنگ عمومی در حوزه سبک زندگی و افزایش پایداری سکونت را مورد تاکید قرار داده‌ است. همچنین تسریع در فرآیند صدور پروانه ساختمان، صدور پایان کار، نظارت مستمر به منظور جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح محله و بسته‌های تشویقی از سوی سازمان نوسازی شهر تهران در محدوده بافت‌های فرسوده می‌تواند در حل این مشکلات موثر باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در همین رابطه، از آغاز عملیات عمرانی خیابان صفا خبر داد. کاوه حاجی علی‌اکبری با اعلام این خبر گفت: نقش محوری و اصلی خیابان صفا در ناحیه ۱ منطقه ۱۳ و به تبع آن مسائلی که در این گذر وجود داشت، باعث شد که دفتر توسعه محله‌ای این منطقه، خیابان صفا را به عنوان یکی از محورهای نیازمند تهیه طرح بهسازی به سازمان نوسازی شهر تهران معرفی کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: نیازسنجی این طرح از طریق مشورت با ساکنان پیرامون این گذر، شورایاری‌ها، شهرداری ناحیه و شهرداری منطقه انجام شد و در نهایت با بررسی تیم کارشناسان راهبری دفاتر توسعه محله‌ای سازمان نوسازی و ویرایش پروپوزال اولیه، گزارش اولیه‌ای از طرح و شرح خدمات و اقدامات لازم تدقیق و طراحی فضا در قالب طرح سه بعدی به تصویب رسید.

علی‌اکبری اظهار داشت: این فضا به عنوان یکی از پروژه‌های بهسازی محیطی سازمان نوسازی شهر تهران با متراژ حدود ۶۰۰۰ مترمربع با هدف بهبود کیفیت بصری و زیست محیطی محدوده به منظور حضورپذیری گروه‌های مختلف جمعیتی، مناسب‌سازی فضا برای حضور معلولین و گروه‌های کم‌توان حرکتی، ایجاد سرزندگی، نشاط و امید در میان ساکنین و محوطه‌سازی همگون در عقب‌نشینی‌های صورت گرفته به واسطه نوسازی بناهای مجاور در تمام طول مسیر طراحی و وارد مرحله اجرا شده است.

کد خبر 488574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha