دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

کرونا اگرچه بی‌امان اما چه شرمسار از سپیدپوشانی است که بار دیگر رایحه خوش انسانیت را در هوای هراسناکِ این روزها پراکندند، آنها که در خط مقدم مقابله با کرونا، جامه رزم پوشیدند تا بذر مهرورزی در کویر حیرانی همچنان جوانه بزند.

پرستاری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا از اصفهان، در پستوی اندیشه بلندتان ای سپیدپوشان مهرپرور مگر چه رازی نهفته است که در برابر کرونای هراس‌انگیز، ناگهان از جان شیرین خود می‌گذرید، مگر باورتان چیست که این‌گونه برای آن  دل به دریا می‌زنید؟

روزهایی که همه از هم پنهان می‌شوند، کاش می‌شد دریافت آفتاب وجودتان از چه اینگونه به تابیدن تعهد دارد، کاش ای قافله عشق می‌شد ورای قلب پهناورتان را به نظاره نشست.

از همان روزهای نخستِ این قائله تا فراز و فرودهای پس از آن چه استوار به سوگندهایتان وفادار ماندید، آنقدر که این مهمان ناخوانده حتی نفس‌هایتان را به شماره انداخت، آنقدر که در گوشه و کنار هر بیمارستانی در کنار بیماران مبتلا به کرونا بستری شدید.

در تمام این روزها که همه جان شیرین را سفت چسبیده‌اند، چه بی مهابا حقیقت عشق را به تصویر کشیدید، چه حیرت‌آور در دل سیم خاردارهای ناامیدی، راهگشا بودید و چه پر سخاوت بین پلیدی‌های احتکار، هر آنچه از انسانیت اندوخته بودید را نذر آرامش مردم کردید بدون آنکه ذره‌ای به سود و زیانش فکر کرده باشید.

آری، به گمانم پیکار همان پیکار است و سنگر  همان سنگر، تکرار آن روزها که رزمنده‌ها ماسک از چهره برمی‌داشتند تا نفس‌های  کودکانِ وطن در بمباران شیمیایی دشمن تنگ نشود، آن روزها که زیر باران گلوله و باروت، به روی زخم‌ها چتر شفا بودید، روزهایی که از آسایش خود گذشتید و در نمایش ایثار و مهربانی گوی سبقت از هم ربودید، جان شیرین را بر دوش انداختید و به دل نبردهای سخت زدید، درست مثل همین روزها که یک کرونا آمد تا در تار و پود روزمرگی‌ها، بار دیگر انسانیت را به وجدان مبتلا کند.

«تنتان به نازطبیبان نیازمند مباد» که تمام دردهای این جغرافیا، با تاریخ بی‌انقضای مهرتان درمان می‌شود.

از نخستین روزهایی که شیوع کرونا به مرز هشدار رسید تا امروز که سخت‌ترین شرایط را می‌گذرانیم، پزشکان، پرستاران و کارمندان بیمارستان‌های اصفهان و شهرستان‌ها همزمان با سراسر کشور، با روحیه خستگی‌ناپذیر، آری حتی با روحیه‌ای جهادی زیباترین صحنه‌ها از فداکاری و عشق را لحظه به لحظه خلق می‌کنند، به طوری که گاهی جان خود را نیز به خطر می‌اندازند.

نکته امید بخش اینکه «در زمان حاضر با کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای کنترل و مقابله با این بیماری در استان اصفهان مواجه نیستیم.»

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این مطلب افزود: سه دستگاه آمبولانس فوریت‌های پزشکی در اصفهان به‌طور ویژه برای انتقال افراد مشکوک و بیماران کرونا تخصیص یافت.

به گفته وی تعداد افراد مبتلابه بیماری کرونا در این استان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل تا روز شنبه دهم اسفند به ۲۳ نفر رسید که ۲ نفر از آنها فوت کردند.  

نجیمی افزود: تاکنون در استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل، ۲۳ مورد مثبت و قطعی مبتلابه کرونا داشته‌ایم هرچند نمونه‌گیری از ۲ مورد از آنها در داخل استان انجام نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان  اضافه کرد: یکی از افراد جان باخته مبتلا به کرونا در اصفهان، جوان ۲۹ ساله‌ای بود که دلیل فوتش، تصادف و جراحات ناشی از آن بود.

فردی که پیش از این فوت کرد، زنی ۶۴ ساله با بیماری زمینه‌ای در شهر اصفهان بود.

نجیمی با بیان‌اینکه ۱۱ نفر از بیماران اهل شهر اصفهان هستند، سایر بیماران استان ر ا از اهالی شهرستان‌های خمینی‌شهر، مبارکه، فلاورجان، نطنز، گلپایگان، خوانسار، لنجان و نجف‌آباد اعلام کرد.

وی با بیان‌اینکه تاکنون ۲ نفر از بیماران از بیمارستان مرخص شدند، گفت: ۱۷ نفر از این افراد همچنان بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌اینکه تاکنون۵۰۰ نفر با علائم عفونت حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری شدند، تصریح کرد: آزمایش کرونا از همه آنها انجام می‌شود هرچند جواب بیشتر آزمایش‌های آنها، بیماری آنفلوآنزا بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۳۳ نفر از آنها با حال خوب از بیمارستان ترخیص شدند، تاکید کرد که این آمار، نشانه امیدبخشی است.

نجیمی خاطرنشان کرد: در مجموع، آمار افراد مبتلابه کرونا در استان با احتساب کاشان و آران و بیدگل نزدیک به ۳۲ نفر است.

بنا بر گزارش‌های رسیده،  کادر درمانی، پزشکان و پرستاران مستقر در بیمارستان‌های استان، از کمبود برخی اقلام بهداشتی همچنین نبود لباس ایزوله گلایه دارند.

اما یک تولیدکننده لباس بیمارستانی بنا به نیاز اورژانس ۱۱۵ اصفهان و بیمارستان‌های درگیر کرونا به لباس‌های ویژه، از روز شنبه هفته جاری خط تولید کارگاه خود را به تولید لباس‌های ایزوله و گان بیمار و روپوش تغییر داد.

محسن شفیعی افزود: ما کارگاه تولیدی لباس بیمارستانی برای بیماران داریم که در موقعیت فعلی و نیاز شدید و اضطراری بیمارستان‌ها و اورژانس پیش بیمارستانی به لباس‌های ایزوله و ویژه برای انتقال بیماران مشکوک به کرونا، به تغییر تولیدات خود در این زمینه اقدام کردیم.

وی که خود از نیروهای عملیاتی اورژانس ۱۱۵ اصفهان است افزود: ما از امروز و در نخستین روز فعالیت تولیدی خود در این زمینه، روزانه ۵۰۰ دست گان بیمار، ۳۰۰ دست گان جراح و روپوش بلند و ۳۰۰ دست کاورهای ایزوله ویژه اورژانس و بیمارستان تولید می‌کنیم.

شفیعی تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن روزهای سخت و پرکار در زمینه کرونا در کشور و استان اصفهان، تولیدات خود را در روزهای آینده به دو تا سه برابر افزایش خواهیم داد.

وی نیروهای اورژانس ۱۱۵ را خط مقدم کرونا دانست و گفت: امیدواریم با تولیدات خود بتوانیم نیاز کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با کرونا، بیماران آن‌ها و نیروهای اورژانس پیش‌بیمارستانی اصفهان را تامین کنیم.  

به‌منظور تامین اقلام حفاظتی و بهداشتی مقابله با بیماری کرونا از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، تمام ظرفیت‌های استان بسیج شده است.  این را «سیدحسن قاضی عسکر» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان به ایرنا گفت.

وی با بیان اینکه در نخستین اقدام، مشکلات کارخانه ها و شرکت‌های تولید کننده ماسک و مواد ضدعفونی کننده استان احصا شد، افزود: از مجموع چهار کارخانه‌ای که تولیدات عمده ماسک را بر عهده دارند، یک کارخانه با مشکل مالی مواجه بود که با پیگیری های استان برخی از طلب‌های این شرکت از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مساعدت بیمه تامین اجتماعی وصول شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: استان ظرفیت تولید روزانه ۱۷۰ هزار عدد ماسک را داراست که این میزان در درجه نخست برای مصارف استانی و در درجه بعدی برای سایر استان‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

به گفته وی برخی امکانات برای شرکت‌های تولیدکننده این اقلام فراهم شد و پیشبینی می شود در روزهای آینده تولیدات این اقلام چندین برابر شود.

قاضی عسگر افزود:  همچنین با دانشکده  نساجی دانشگاه اصفهان و مرکز علمی کاربردی فرش ایران‌سپهر به‌منظور تولید ماسک پارچه‌ای رایزنی انجام شده و طراحی اولیه این ماسک‌ها به تائید معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده است.

رهبر معظم انقلاب نیز  بتازگی در پیامی از زحمات پزشکان و پرستاران در مبارزه با ویروس کرونا تشکر کردند. ایشان در بخشی از سخنانشان خطاب به پزشکاران و پرستاران گفتند: کارتان بسیار با ارزش است؛ ارزش جامعه پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد که برده است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از کادر نظام سلامت کشور بایت تلاش برای مقابله با کرونا تشکر و قدردانی کرد.

حضرتی با انتشار متنی تصریح کرد:‌ «این روزها ویروس کرونا به  مسأله اساسی کشور تبدیل شد و همه مسئولان، شهروندان و سازمان صدا و سیما در حال تلاش شبانه روزی هستند که هر چه زودتر نگرانی‌های بوجود آمده در جامعه برطرف شود، باید بیش از همه قدردان پزشکان، پرستاران، کادر درمانی و بهداشتی کشور باشیم. با همه سختیهای این درد، گوارا است نوش داروی دانش و مهارت و مهربانی‌های سپید پوشان، این روزها ترجمه «شرف» شمایید، از شما در تاریخ خواهند نوشت که «مراقب ایران» بودید، این روزها هم می‌گذرد ولی یادمان می‌ماند چه کسانی از «جانشان» گذشتند و چه کسانی از «جیبشان» نگذشتند، ناگفته خود پیداست که تعهد شما به سلامت مردم با هیچ چیزی قابل جبران نیست و اکنون ارزش کار شما به ویژه پرستاران عزیز، بیش از هر زمان دیگری برای همگان آشکار گشته است که البته خود فرصتی نیز هست، مسئولانه درصدد هستیم که مایحتاج لازم برای خدمت گزاری شما عزیزان فراهم‌تر گردد و مطمئنم همچون عملکرد خوب گذشته در سیل، زلزله... این بار نیز در پیشگاه خداوند بزرگ و مردم ایران سربلند می‌شوید. مردم با فهم ایران، بسیار قدردان زحمات شمایند و از صمیم قلبم به همه خدمتگزاران بی‌ادعای سرزمینم در سراسر کشور خداقوت میگویم  و مطمئن هستم با کمک شما عزیزان، کرونا را شکست می‌دهیم.»

رییس کل سازمان نظام پرستاری  بتازگی در نامه‌ای به رییس جمهوری نوشت: پرستاران برای مقابله با بیماری جدید ویروس کرونا ایستاده‌اند و از جان مایه می‌گذارند اما مسئولان نیز باید به تکلیف خود برای پرداخت حقوق عقب‌مانده آنان عمل کنند.

محمد میرزابیگی افزود: همگان شاهد و ناظرند که حاضرترین و فعال‌ترین گروه نظام سلامت در حوادثی چون کرونا، سیل و زلزله؛ همان غایب‌ترین گروه در زمان برخورداری از مزایایی چون کارانه و پست و مسئولیت و گزارش کار می‌شوند، که این نوع رفتار با پرستاران مطلقا مقبول و پسندیده هیچ  جامعه‌ای نیست.

وی اضافه کرد: جناب آقای رئیس جمهور. مستحضر باشید که این روزها مطلقاً پرستاران، ذره‌ای از کیفیت یا کمیت خدمات خود را منوط و مشروط به هیچ‌گونه شرط و شروط نمی‌دانند و کماکان، بی‌محابا به جانفشانی مشغول و بدان مفتخرند و اگر لازم باشد، صدها برابر وضع موجود، جانفشانی خواهند کرد، اما «تکلیف مسئولان کشور در قبال این جهاد بزرگ و مجاهدان خاموش و مظلوم چه می‌شود؟»

میرزابیگی افزود: هم‌اکنون پرستاران توانمند در سراسر کشور برای مقابله با کرونا ایستاده‌اند اما مسئولان باید بدانند برخی کمبودها، گلایه‌ها از سوی پرستاران و از طرفی بدقولی‌ها، خلف‌وعده‌ها و ساده‌سازی‌های برخی مسئولان امر باعث شد تا سازمان نظام پرستاری این بار با نامه سرگشاده مستقیم با جنابعالی سخنان خود را در میان گذارد.

وی نوشت: امید است دستور فرمایید با اعمال احکام حقوقی پرستاران براساس محاسبات جدید که هنوز در وزارت بهداشت در سال ۹۸ اعمال نشده است، اعطای مجوز استخدام نیرو و بازنگری هرچه زودتر نظام پرداخت در نظام سلامت برای برقراری عدالت نسبی، باعث شوید که پرستاران با انگیزه و انرژی مظاعف بیش از پیش خدمت کنند.

عداد مبتلایان قطعی به کرونا در کشور تا روز شنبه دهم اسفند۵۹۳ نفر هستند که ۱۲۳ نفر از آنها بهبود یافته و ترخیص شده و ۴۳ نفر نیز فوت کردند.

کد خبر 488394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha