دهلران بیشترین مرز مشترک با کشور عراق را در ایلام و کشور دارد و بزرگ‌ترین شهر ایلام محسوب می‌شود. این شهر جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فردی دارد که در دیگر نقاط ایران کمتر می‌توان دید.

آبشار هفتگانه دهلران

همشهری‌آنلاین: برای سفر به ایلام می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی یا اتوبوس وارد این استان شوید، بهترین مسیر برای ورود به ایلام نیز از سمت کرمانشاه و غرب کشور است. از کرمانشاه نیز دو راه تا ایلام وجود دارد که به‌دلخواه خودتان می‌توانید یکی از این مسیرها را انتخاب کنید.

حُمَیل در شهرستان اسلام‌آباد غرب کرمانشاه قرار دارد. شما می‌توانید از کمربندی شرقی این شهر که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز هست، به سمت ایلام حرکت کنید. این مسیر نزدیک‌تر، ولی پر پیچ و خم است.

اگر از مسیر حمیل به سمت ایلام حرکت کنید، در ابتدا وارد سرابله و شهرستان چرداول شهر ایلام می‌شوید. از ایلام نیز می‌توانید دو مسیر را برای گردش در نظر بگیرید. یکی مسیر زیبای ایلام به‌سمت بدره، دره‌شهر و آبدانان و دیگری خط مرزی ایلام به مهران و دهلران. ما می‌خواهیم برخی از دیدنی‌های این خط مرزی و دهلران را به شما معرفی کنیم. بعد از مهران وارد دهلران می‌شوید. فاصله مهران تا دهلران ۱۲۲ کیلومتر است.

کویر ابوغویر

اگر به کویرنوردی علاقه‌ دارید می‌توانید سری به منطقه بیابانی ابوغویر در جنوبی‌ترین نقطه ایلام بزنید.  این منطقه پوشیده از رمل‌های ماسه‌ای است که قسمتی از آن نیز در عراق واقع شده‌است. برای دسترسی به این کویر باید از جاده ارتباطی دهلران به اندیمشک و دهستان  دشت‌عباس، جاده خاکی روستای ابوغویر را در پیش بگیرید. کویر ابوغویر به نقطه صفرمرزی نزدیک و بهتر است از راهنمای محلی برای کویرنوردی خود کمک بگیرید.

آبشارهای هفت‌گانه

آبشارهای هفت‌گانه خربزان یا آبشاران در بخش زرین‌آباد دهلران یکی از عجایب طبیعی ایلام است. این آبشارها در شمال روستای آبشاران و به صورت پلکانی در مسیر رودخانه‌ای که از کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد و از این روستا می‌گذرد، قرار گرفته‌اند. چهار آبشار از این مجموعه زیبا از بقیه بزرگ‌تر هستند.

قلعه شیاخ

‌قلعه‌ شیاخ در زرین‌آباد بزرگ‌ترین قلعه‌ تاریخی استان ایلام است که در منطقه کوهستانی و گرمسیری بخش زرین‌آباد دهلران قرار دارد. قدمت قلعه به دوره ساسانی برمی‌گردد. این قلعه باروی بزرگی دارد که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بناست. مهم‌ترین ویژگی این بنا چگونگی تامین آب آن بوده. در بخش شمالی که رودهای شاخ و دره شور از آن سرچشمه می‌گیرند، کانالی ساخته شده که آب را تا نزدیکی قلعه می‌آورد.  

آبشار آبتاف

آبشار آبتاف در مسیر میمه به پهله زرین‌آباد دهلران واقع شده است. آبتاف یکی از زیباترین آبشارهای استان ایلام است. همچنین اطراف آبشار آبتاف نیز برای تفریح مناسب است.  این آبشار در نزدیکی روستای زرآب قرار دارد.

چشمه آبگرم

چشمه‌های آبگرم درمانی و گوگردی دهلران در فاصله ۳ کیلومتری از شهر دهلران در دامنه سیاه‌کوه و نزدیک غار خفاش قرار دارد. دمای این چشمه آبگرم ۵۰ درجه سانتی‌گراد است که چشمه‌های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن‌درمانی  دارد.   آب این چشمه‌ها به‌دلیل انعکاس نور خورشید رنگ عوض می‌کند. هرساله گردشگران و بومیان بسیاری در بهار و زمستان برای درمان روماتیسم و همچنین شکستگی استخوان و کوفتگی به سمت این چشمه‌ها حرکت می‌کنند.

چشمه قیر

سال‌های طولانی است که چشمه‌قیر دهلران همه را متعجب می‌کند، زیرا در چشمه‌ قیر به‌جای آب، قیر از اعماق زمین بیرون می‌آید، این چشمه در ۷ کیلومتری شهرستان دهلران قرار دارد. برای دسترسی به آن باید از شهر دهلران به‌سمت بوستان جنگلی آبگرم حرکت کنید. در ۳۰۰ متری چشمه نیز باید پیاده‌روی کنید. وقتی نزدیک چشمه می‌شوید متوجه بوی قیر در فضا می‌شوید. این چشمه یکی از مهم‌ترین آثار توریستی استان ایلام است و گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. در واقع چشمه قیر دهلران از پدیده‌های کمیاب طبیعی در ایران محسوب می‌شود.  

غار خفاش

غار خفاش در نزدیکی شهرستان دهلران قرار دارد. طول این غار ۲۵۵ متر، عرض آن ۳۰ متر و ارتفاع آن ۵۰ متر است که به‌دلیل زندگی هزاران خفاش در آن به غار خفاش معروف شده است. این غار در۳ کیلومتری شمال شرقی دهلران و نزدیکی چشمه‌های آب‌گرم دهلران قرار دارد. درون این غار استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های فراوانی وجود دارد و همچنین دهلیزهای متعددی دارد که عمق برخی از آنها به ۴۰۰ متر می‌رسد.

 تپه علی‌کش

تپه علی کش مربوط به هزاره ۸ قبل از میلاد است و در ۷ کیلومتری غرب شهرک موسیان ‌میان ارضی کشاورزی و درنزدیکی رود میمه واقع شده است.   این اثر در سال ۱۳۷۹ به‌ثبت ملی نیز رسیده است.

کد خبر 488140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha