سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

ندا انتظامی: این روزها شیرین بینا را می‌توان در تئاتر«امپراتور و آنجلو» دید؛ تجربه‌ای که برای خود این بازیگر بسیار ارزشمند بوده‌است.

آخرین بار او را در تلویزیون و در مجموعه «اغما» دیدیم؛ او که با فیلم تیک تاک به دنیای سینما پا گذاشته است و برای همین فیلم هم نامزد دریافت جایزه نقش دوم زن در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شده است.

بوی پیراهن یوسف، کیسه برنج، سهراب، مریم مقدس، فرش باد، تب، رویای خیس و... از جمله فعالیت‌های این بازیگر است. به گفته شیرین بینا قرار است این تئاتر در دبی به‌زودی اجرا شود.

  •  بیایید ابتدا از دلیل انتخاب نقشتان صحبت کنیم.

بازی کردن در تئاتر را خیلی دوست دارم. به‌نظرم برای یک بازیگر نیاز است که در تئاتر بازی کند تا بتواند توانایی خودش را پیدا کند و بیرون بکشد. به همین دلیل وقتی امیر دژاکام برای بازی در این نقش از من دعوت کرد، با اشتیاق پذیرفتم، چرا که هم نقش بسیار روان و راحت نوشته شده بود و هم به‌نظرم به راحتی می‌توانست با تماشگر ارتباط برقرار کند.

  •  این ارتباط که مد نظرتان بود به راحتی برقرار شد؟

در این مدت بازخوردهای خوبی از تماشاگران دیدم. می‌دانید که نمایشنامه این کار در جشنواره برنده بهترین نمایشنامه و بهرام ابراهیمیان هم کاندیدای بهترین بازیگری مرد شدکه  نشانه این‌است که این تئاتر مورد توجه بوده‌است.

  •  تمرینات ازکی شروع شد؟

ما تمرینات را از مهرماه سال 86 شروع کردیم. تقربیا هر روز تمرین داشتیم. از آنجایی که متنی که ما داشتیم به 2زبان فارسی و انگلیسی نوشته شده بود و در برخی دیالوگ‌ها به عربی بود، نیاز به تمرین مستمر داشتیم.

  •  این سؤال را به این دلیل پرسیدم که روند رسیدن به نقش را بپرسم.

این نقش، نقش رئالی است. تیپ‌سازی کارمشکلی است و باید بازیگر خیلی توانمند باشد که بتواند تیپ را خوب دربیاورد. اما نقشی که در این تئاتر به من محول شد، نیاز به تیپ‌سازی نداشت چرا که نقش رئال بود.

تاکید کارگردان بر ارتباط با تماشاگر بود به همین دلیل قادری می‌گفت که این نقش، بازیگر مدار است و اگر اجرا موفق باشد به اجرای بازیگر برمی‌گردد، در نتیجه کارگردان روی این نقش وسواس داشت. در زمان تمرین و اجرا اشکالاتی که در بازی وجود داشت روتوش شد.

  •  منظورم از این سؤال این بود که رسیدن به نقش رئال سخت‌تر است چرا که باور‌پذیر کردنش هم مشکل است وهم نمود بیرونی برایش پیدا کردن دشوار.

اگر بازیگر بتواند نقش را هضم کند به‌طوری که شخصیت در ذهن و فکرش یکی بشود و نقش را به‌خودش نزدیک کند این اتفاق به راحتی می‌افتد.

این یعنی هم باید بازیگر به نقش نزدیک شود و هم از وجود خودش کمک بگیرد و در نهایت با نقش یکی شود.

  •   راضی هستید؟

نصرالله قادری و ایوب آقاخانی در جایگاه کارگردان ونویسنده، نظرات مثبتی به کار داشتند. به‌نظرم مخاطبان، هم از اجرا و هم از نقش راضی بودند.

  •  یعنی انتقاد نداشتید؟

من نداشتم. شاید هم بوده اما من خبر دار نشدم. بازخوردها از طرف اهالی مطبوعات ، منتقدان و هنرمندان خیلی مثبت بوده‌است و برای من رضایت کارگردان، نویسنده و بازخوردها بهترین دستمزد بوده ‌است.

کد خبر 48812

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز