طبق اعلام وزارت بهداشت، استان گلستان در حال تبدیل شدن به کانون شیوع بیماری کرونا در کشور شده است.

كروناي گلستان

به گزارش همشهری آنلاین، ابتلای قطعی ۲۵ گلستانی به ویروس کرونا و مرگ ۳ فرد مبتلا، این استان را به محلی برای شیوع ویروس کشنده چینی یا به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به کانون شیوع کرونا در نوار ساحلی شمال کشور تبدیل کرده است.

وضعیت استان گلستان به گونه‌ای است که احتمال افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا در این استان وجود دارد.

افزایش آمار ابتلای گلستانی‌ها به کرونا در شرایطی است که مازندران و سمنان به عنوان همسایگان این استان به ترتیب دارای ۱۲ و ۴ مبتلا و استان خراسان شمالی دیگر همسایه گلستان بدون آمار مبتلای قطعی به این بیماری است.

مراجعه روزانه ۷۰ نفر به بیمارستان‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان روز شنبه ۱۰ اسفند با اشاره به مراجعه روزانه ۷۰ نفر به بیمارستان‌های این استان با ظن ابتلا به کرونا اعلام کرده است تعداد مبتلایان قطعی به این بیماری در گلستان به ۲۵ نفر رسید.

از مجموع ۱۹۱ فرد بستری مشکوک به این بیماری تاکنون آزمایش ۱۰۱ نفر به تهران ارسال شده است.

 در حال حاضر به جز مراوه تپه و بندرترکمن، بقیه شهرهای گلستان دارای افراد مشکوک به کرونا هستند که یکی از ضروری ترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع این بیماری، ماندن در خانه برای مدت طولانی است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ابتدای شیوع کرونا، آمار مراجعه روزانه ۷۰ نفر به مراکز درمانی برای تشخیص کرونا تقریبا ثابت مانده اما به نظر می رسد هفته جاری که این بیماری به حداکثر شیوع و فراگیری می‌رسد، باید در انتظار بیماران بیشتری بود.

مرگ ۳ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در گلستان

در استان گلستان تاکنون ۳ فوتی مبتلا به کرونا وجود داشته است که همه این جانباختگان مرد و بالای ۴۵ سال سن داشتند.

از ۲۶ بهمن تاکنون ۵۳۴ نفر با ظن ابتلا به کرونا به بیمارستان‌های استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۹۱ مورد بستری شده و آزمایش ۱۰۳ نفر به تهران ارسال شد که تاکنون جواب ۶ مورد مثبت بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفته کرونا در سراسر استان گلستان دیده می‌شود، اما تعداد مبتلایان به کرونا در گرگان، گنبدکاووس و بندرگز بیشتر است.

او با تأکید بر اینکه مردم باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: مردم تا حد امکان در خانه بمانند تا با گذشت زمان دارو و یا واکسن کرونا تولید شود و همچنین با فرا رسیدن فصل گرما میزان شیوع بیماری کاهش یابد.

تمهیدات مسئولان

با شرایط وخیمی که در استان گلستان وجود دارد مسئولان استان هم تمهیدات ویژه‌ای را برای این استان تدارک دیده‌اند. تغییر ساعت کاری اداره‌های گلستان از امروز ۱۱ اسفند تا روز پنجشنبه ۱۵ اسفند، جلوگیری از برگزاری اجتماعات به عنوان کانون‌های اصلی انتقال ویروس کرونا، تعطیلی قلیان سراها و تالارها و اماکن برگزار کننده مراسم عزا و عروسی در گلستان از جمله این موارد است.

استاندار گلستان هم بر ضرورت ضدعفونی کردن اماکن عمومی شهرها تاکید کرده است و با همکاری شهرداری‌ها، سپاه و دانشگاه علوم پزشکی همه معابر و اماکن عمومی گلستان از ۱۰ اسفند ضدعفونی می‌شوند.

بیمارستان صیاد شیرازی گرگان نیز از روز ۱۰ اسفند به‌طور کامل برای درمان بیماران تنفسی و مشکوک به کرونای این استان قرنطینه شد و بخش‌های آن به طور موقت به مراکز درمانی دیگر انتقال یافت.

بر این اساس، بخش زنان و زایمان، زایشگاه و ان‌آی‌سی‌یو این بیمارستان به بیمارستان حکیم جرجانی، بخش قلب و جراحی به بیمارستان پنج آذر، بخش تالاسمی، آنکولوژی و اطفال به بیمارستان ارتش و بخش نوزادان به طور موقت به بیمارستان طالقانی منتقل شد.

افزایش تولید ماسک و اقلام ضدعفونی‌کننده

تولید ماسک و اقلام ضدعفونی‌کننده در واحدهای تولیدی استان رو به افزایش است و این تولیدات علاوه بر تامین نیاز کامل گلستان به ۱۰ استان کشور نیز ارسال می‌شود و از این پس محدودیتی درعرضه مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌های استان وجود ندارد.

راه‌اندازی آزمایشگاه ویژه تشخیص کرونا درگلستان

رئیس مجمع خیرین سلامت شهرستان گنبدکاووس واقع در شرق گلستان اعلام کرده است که تا چند روز آینده، آزمایشگاه ویژه تشخیص ویروس کرونا در مرکز استان راه‌اندازی می‌شود. برای راه‌اندازی این آزمایشگاه از سوی مجمع خیرین تجهیزات مورد نیاز آن تامین شده است.

با راه‌اندازی این آزمایشگاه که کادر پزشکی مورد نیاز آن هم در استان اعلام آمادگی کرده‌اند، از این پس همه نمونه‌های آزمایشگاهی بیماران مشکوک به کرونا در گلستان انجام می‌شود و نیازی به ارسال نمونه‌ها به تهران یا دیگر استان‌ها که زمان‌بر است، نیست.

لغو نمایشگاه‌های فروش بهاره

معاون هماهنگی امور اقتصادی گلستان نیز اعلام کرد با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه‌های فروش بهاره استان که پیش از این قرار بود در شهرستان‌های گرگان و گنبد برگزار شود، لغو شد.

رعایت کامل نکات بهداشتی، پرهیز از حضور در مدارس، دانشگاه‌ها، اماکن مذهبی و دیگر اجتماعات و به نوعی قرنطینه خودخواسته و خانگی، بهترین روش برای مبتلا نشدن به کرونا است که امیدواریم توسط شهروندان گلستانی جدی گرفته شود.

کد خبر 488061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha