مردم گرچه پای کار مقابله با کرونا آمده‌اند اما دستشان خالی است و از کمبود ماسک و اقلام بهداشتی در بازار حسابی گله‌مندند؛ از سوی دیگر مسئولان قول داده‌اند طی یکی ۲ روز آینده ممنوعیت عرضه اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها لغو و تابلوهای «ماسک و ژل نداریم» جمع شود.  

ماسک و ژل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، ۳۰ بهمن ۹۸ اولین موارد از ابتلا به کروناویروس در ایران به صورت رسمی تایید شد اما وضعیت از سوم اسفند از حالت سفید خارج و زرد شد تا جایی که حتی موضوع قرنطینه شهر قم به عنوان نقطه انتشار ویروس مطرح شد.  

هجوم مردم برای تهیه ماسک و موادضدعفونی کننده(الکل سفید)، همان روز قفسه داروخانه‌ها را خالی کرد به طوری که روز چهارم اسفند بیشتر مردم تنها می‌توانستند الکل صنعتی گیر بیاورند و همین الکل هم در روز پنجم اسفند نایاب شد.  

چرا ماسک و ژل نایاب شد؟

مهمترین دلیل آشفتگی بازار، علاوه برای فرصت طلبی محتکران، بخشنامه وزارت بهداشت برای ممنوعیت عرضه جدید ماسک در داروخانه بود.  

بنابر بخشنامه دوم اسفند مدیرکل امور تجهیزات و ملزومان وزارت پزشکی وزارت بهداشت، مسئولیت توزیع ماسک باید در اختیار هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت قرار گیرد.  

ابتدا عنوان شد که هدف از ممنوعیت عرضه، توزیع رایگان مواد بهداشتی در مراکز بهداشت شهرها است اما یک مقام ارشد وزارت صمت، دیروز توضیح متفاوتی داد.  

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ۹ اسفند در این باره گفت: در ابتدای هر بحران یک به هم ریختگی اولیه و ابتدایی رخ می‌دهد، اولویت وزارت بهداشت در روزهای نخست انتشار کروناویروس تامین ماسک و مواد ضدعفونی برای مراکز درمانی بود.  

حسین مدرس خیابانی در برنامه تلویزیونی پایش افزود: البته اکنون قرار شده که به تدریج اجازه عرضه انواع مواد شوینده، ضدعفونی کننده، ماسک و سایر اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها داده شود.  

انتقاد مردم و داروسازان

بسیاری از شهروندان که از ممنوعیت عرضه مواد بهداشتی خبر ندارند، روزانه با مراجعه به ده‌ها داروخانه به دنبال ماسک و مواد ضدعفونی هستند اما بیشتر آنها ناامیدانه باز می‌گردند.  

خانم حیدری، معلم بازنشسته گفت: طی هفته گذشته به ده‌ها داروخانه سر زدم اما فقط موفق به خرید چند بطری الکل زرد شدم که آن هم به گفته پزشکان تنها برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب است و جذب آن از طریق پوست می‌تواند خطرساز باشد.  

اردشیر عزیزی، ساکن کرمانشاه هم از ممنوعیت عرضه ماسک در داروخانه‌ها بی‌خبر بود، او گفت: توزیع نکردن کافی ماسک و مواد ضدعفونی کننده باعث تاسف است زیرا وقتی مردم خودشان پای کار آمده و در حال رعایت اصول مراقبتی هستند، ناتوانی مسئولان در تامین و توزیع مواد بهداشتی پذیرفتنی نیست.  

مهرداد صیدی، دیگر شهروند کرمانشاهی نیز گفت: مسئولان مدام به مردم می‌گویند که بهداشت فردی را رعایت کنید، خوب وقتی مواد بهداشتی برای ضدعفونی دست‌ها در بازار نیست ما چگونه در مقابل کرونا مقاومت کنیم؟

البته مرادنیا، فروشنده مواد بهداشتی و آرایشی تاکید دارد که برخی از شهروندان هم در همان روزهای اول اقدام به خرید انبوه و بیش از نیاز مواد ضدعفونی کننده و ماسک کردند که این هم کار درستی نیست.  

ممنوعیت عرضه اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها صدای داروسازان را هم درآورده است؛ شهرام افضلی، رئیس انجمن داروسازان استان کرمانشاه تاکید کرده که ممنوعیت عرضه ماسک در داروخانه‌ها سبب بی‌اعتمادی به نظام درمانی و جامعه داروسازی می‌شود. او گفته است که داروسازان آماده‌اند تا اقلام ضروری موردنیاز مردم را بدون دریافت هرگونه سودی به شهروندان عرضه کنند.  

هنوز اما اتفاق جدیدی نیفتاده و شهروندان در انتظار عرضه مواد ضدعفونی کننده و ماسک در بازار هستند.  

کمبود این اقلام یک بازار غیرقانونی و غیربهداشتی را در هفته اخیر به راه انداخته که در آن ماسک و مواد شوینده بدون استاندارد با قیمت چندین برابری به فروش می‌رسد.  

آقای مرادی، ۵۰ ساله گفت: من روز هشتم اسفند یک بطری(۱۰۰ سی‌سی) الکل سفید را با قیمت ۱۲ هزار تومان تهیه کردم در حالی که پیش از شیوع کرونا قیمت آن کمتر از ۲ هزار تومان بود.  

وعده مسئولان برای اشباع بازار

طی چند روز اخیر توافقاتی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولیدکنندگان مواد شوینده و بهداشتی صورت گرفته که قرار است از عطش کنونی بازار بکاهد.  

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ۹ اسفند گفت: ظرفیت اسمی تولید مواد ضدعفونی کننده و شوینده که تاکنون به کار نیامده بود، اکنون فعال شده و حتی امکان تغییر خط تولید خیلی از کارخانجات مشابه وجود دارد.  

مدرس خیابانی وعده داد که از چند روز آینده تابلوهای ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی کننده نداریم جمع می‌شود.  

در استان کرمانشاه هم تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت عرضه مواد بهداشتی صورت گرفته و به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان«به زودی واحدهای تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کرمانشاه راه اندازی می‌شوند. »

محسن دارابی ۹ اسفند در نشست رسیدگی به وضعیت ویروس کرونا در استان افزود: اکنون ۱۳ واحد تولید ماسک در سطح کشور داریم که روزانه ۵۰۰ هزار ماسک تولید می‌کنند و برای توزیع در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهند.  

او با بیان اینکه چهار واحد تولیدی در کرمانشاه ظرفیت تولید اقلام بهداشتی را دارند، گفت: ۲ واحد در هفته آینده برای تولید مواد ضدعفونی کننده و ماسک وارد مدار خواهند شد.  

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت کرمانشاه اظهار داشت: یکی از این واحدها می‌تواند روزانه ۶ نوع محلول ضدعفونی کننده و ۲ تن ژل ضدعفونی را تولید کند.  

دارابی عنوان کرد: واحد دیگر روزانه ۱۰ تن ژل ضدعفونی تولید می‌کند و دستگاه مورد نیازتولید موردنظر برای تولید ماسک را خریداری کرده است.  

انتظار برای عرضه کافی و نظارت مستمر

اکنون و با وعده‌های مسئولان صمت انتظار می‌رود در یکی دو روز آینده، عرضه ماسک و مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی در داروخانه آغاز و بازار اشباع شود.  

البته در کنار عرضه مناسب، نباید از نظارت بر قیمت‌ها و مقابله با گرانفروشی و احتکار هم غافل شد چرا که پس از خالی شدن دست داروخانه‌ها، ناگهان ماسک از سوپرمارکت‌ها و بساط دستفروش‌ها سر درآورد و قیمت آن در مواقعی حتی تا ۳۰ برابر نرخ مصوب هم بالا رفت.  
تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور تاکنون ۵۹۳ نفر هستند که ۱۲۳ نفر ترخیص شده و بهبود یافته و ۴۳ نفر فوت کرده‌اند.  

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، آمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان تا ساعت ۱۸ روز شنبه ۱۰ اسفند سه نفر است و پاسخ بقیه تست‌ها منفی بوده است.  

دکتر محمود رضا مرادی همچنین گفت: ٤٠ نفر هم اکنون در بیمارستان گلستان کرمانشاه بستری و مشکوک به بیماری کرونا هستند که البته حال عمومی همگی آنها در سطح مناسبی است.  

وی اظهار داشت: ١٠ نفر از بیماران بستری شده نیز پس از انجام مراقبت‌های درمانی از بیمارستان ترخیص شدند.  

تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور تا عصر روز شنبه ۵۹۳ نفر هستند که ۱۲۳ نفر ترخیص شده و بهبود یافته و ۴۳ نفر فوت کرده‌اند.  

کد خبر 488050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha