شهرستان مهران در مرز ایران و عراق قرار دارد و جزو استان ایلام محسوب می‌شود. این شهرستان جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای دارد.

غار زینگان مهران

همشهری‌آنلاین: برای سفر به ایلام می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی یا اتوبوس وارد این استان شوید، بهترین مسیر برای ورود به ایلام نیز از سمت کرمانشاه و غرب کشور است. از کرمانشاه نیز دو راه تا ایلام وجود دارد که به‌دلخواه خودتان می‌توانید یکی از این مسیرها را انتخاب کنید.

حُمَیل در شهرستان اسلام‌آبادغرب، کرمانشاه قرار دارد. شما می‌توانید از کمربندی شرقی این شهر که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز هست، به سمت ایلام حرکت کنید. این مسیر نزدیک‌تر، ولی پر پیچ و خم است.

اگر از مسیر حمیل به سمت ایلام حرکت کنید، در ابتدا وارد سرابله و شهرستان چرداول و شهر ایلام می‌شوید. از ایلام نیز می‌توانید دو مسیر را برای گردش در نظر بگیرید. یکی مسیر زیبای ایلام به‌سمت بدره، دره‌شهر و آبدانان و دیگری خط مرزی ایلام به مهران و دهلران. ما می‌خواهیم برخی از دیدنی‌های خط مرزی و مهران را به شما معرفی کنیم. فاصله ایلام تا مهران حدود۸۶ کیلومتر است.

آتشکده قینقر

قدمت آتشکده قینقر به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این آتشکده  در بخش ملکشاهی و روستای گنبد پیرمحمد شهرستان مهران واقع شده است. ارتفاع سقف این آتشکده ۵ متر و مساحت آن ۲۷ متر است. این آتشکده چهار در ورودی دارد و در کنار باغی زیبا با درختان زیتون و چشمه‌ای واقع است.

منطقه شکار ممنوع کولک

منطقه شکار ممنوع کولک ۷۶ هزار هکتار مساحت دارد، که ۵۰ هزار هکتار آن منطقه حفاظت شده است. کولک در ۸۰ کیلومتری جنوب‌غرب شهر ایلام و ۲۰ کیلومتری شمال شهر مهران قرار گرفته است. در این منطقه گونه‌های کل، بز، قوچ و میش و انواع گربه‌سانان و پرندگان دیده می‌شود.  

تپه باستانی چغاگلان

تپه چغاگلان به دوران پیش از تاریخ ایران باستان و دوران نوسنگی برمی‌گردد. این محوطه در ۲ کیلومتری جنوب سد امیرآباد در نزدیکی روستای گلان از توابع شهرستان مهران قرار دارد و در سال ۱۳۸۰ به‌ثبت ملی نیز رسیده است.

قلعه کنجانچم

قلعه کنجانچم مهران یکی از قلعه‌های تاریخی است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد. این قلعه در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مهران در منطقه امیرآباد و در میان تنگه‌ای موسوم به کنجانچم قرار دارد. برای رسیدن به این قلعه باید در جاده ایلام-مهران در مسیر کربلا حرکت کنید. این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری به دستور غلام‌رضا خان ابوقداره آخرین والی ایلام ساخته شد. همچنین در پشت اتاق‌های ضلع جنوبی قلعه کنجانچم، حمام ساخته شده است. این بخش از بنا شامل ۳ اتاق، یک راهرو اختصاصی و خرینه است. مصالح به‌کار رفته در ساخت این حمام نیز سنگ و گچ است. گردشگران بسیاری برای بازدید این قلعه به مهران می‌روند.

بازارچه مرزی مهران

بازارچه مرزی مهران، با وسعت ۱۴ هکتار در نقطه صفر مرزی  درتیرماه سال ۸۲ راه‌اندازی شد. این بازارچه  غرفه‌های بسیاری دارد.

غار زینگان

غار زینگان یکی از جاذبه‌های طبیعی مهران است که در دشت منطقه گرمسیری بخش صالح‌آباد قرار دارد. این غار همه ساله به ویژه در فصل تابستان گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. این منطقه به دلیل هوای بسیار خنک و مطبوع به غار بهشت معروف است.

کد خبر 487803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha