شهرستان آبدانان در میان رشته کوه‌های زاگرس و استان ایلام واقع شده‌است. این شهرستان جاذبه‌های گردشگری و طبیعی زیبایی دارد که سفر را برای شما لذت‌بخش می‌کند.  

دریاچه آبدانان

همشهری‌آنلاین: برای سفر به ایلام می‌توانید با استفاده از خودروی شخصی یا اتوبوس وارد این استان شوید، بهترین مسیر برای ورود به ایلام نیز از سمت کرمانشاه و غرب کشور است. از کرمانشاه نیز دو راه تا ایلام وجود دارد که به‌ دلخواه خودتان می‌توانید یکی از این مسیرها را انتخاب کنید.

حُمَیل در شهرستان اسلام‌آبادغرب قرار دارد. شما می‌توانید از کمربندی شرقی این شهر که مسیر اصلی ورودی اتوبوس‌ها نیز هست، به سمت ایلام حرکت کنید. این مسیر نزدیک‌تر، ولی پر پیچ و خم است.

اگر از مسیر حمیل به سمت ایلام حرکت کنید، در ابتدا وارد سرابله و شهرستان چرداول شهر ایلام، بدره، دره‌شهر و سپس آبدانان می‌شوید. شهرستان آبدانان در جنوب دره‌شهر قرار دارد. فاصله دره‌شهر تا آبدانان حدود۴۰ کیلومتر است. در شهرستان آبدانان آثار تاریخی و طبیعی بسیاری به ثبت ملی رسیده‌اند، اما وقت نمی‌کنید به همه این آثار سر بزنید و ما بهترین و دیدنی‌ترین آثار را به شما معرفی می‌کنیم.  

شهر تاریخی جولیان یا ژیلیو

شهر تاریخی جولیان یا ژیلیو در شهرستان آبدانان‌ نمادی از معماری ایران باستان و تاریخ کهن ساسانی است که در دامنه کبیر کوه قرار دارد. شهر تاریخی جولیان با ۵ هزار نفر جمعیت در آن زمان موقعیت استراتژی برای شاهان ساسانی داشته است. مصالح به‌کار رفته در این شهر تاریخی، سنگ، قلوه سنگ و گچ نیمکوب  است. در سال ۳۳۴ ه. ق، بر اثر زلزله، شهر تاریخی جولیان به کلی از بین رفت و هم اکنون فقط  تپه‌ای با برخی سنگ‌های به جا مانده از آن دوران دیده می‌شود. این اثر در سال ۱۳۸۸ به‌ثبت ملی رسیده است.  

بنای تاریخی پشت‌قلعه 

بنای تاریخی پشت قلعه آبدانان مربوط به دوره ساسانیان و در روستایی به‌همین نام واقع شده است.  این اثر در سال ۱۳۸۱ به‌ثبت ملی نیز رسیده است. پشت قلعه در فاصله ۵ کیلومتری در ناحیه جنوبی شهرستان آبدانان و در شمال غربی روستای پشت قلا  روی تپه‌ای بلند قرار دارد که رودخانه دویرج از پای آن می‌گذرد.  

قلعه هزارانی یا هزاردر   

قدمت قلعه هزارانی در آبدانان به دوره ساسانی برمی‌گردد. این قلعه طاق‌های هلالی شکل دارد. پلان اصلی بنا نیز مستطیل شکل است. راهروهای طولانی در چهار جهت آن قرار گرفته و به‌وسیله درگاه‌هایی به اتاق‌های داخل مرتبط می‌شوند. این بنا چند طبقه است و مصالح به‌کار رفته در آن نیز سنگ‌های تراشیده و قلوه‌سنگ‌هایی است که در ملات آن‌ها گچ پخته به‌کار ‌رفته‌است. از نوع معماری این بنا می‌توان حدس زد که برای امور نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همچنین نور و تهویه آن از طریق دریچه‌هایی به‌طول یک متر از سقف، دالان‌ها و اتاق‌ها تامین می‌شده است.  

دریاچه دوقلوی سیاه‌گاو 

دریاچه سیاه گاو در ارتفاعات سراب‌باغ شهرستان آبدانان قرار گرفته است. رودخانه سیاهگاو با عبور از دره‌های کبیرکوه به سمت دریاچه دوقلو حرکت می‌کند و ابتدا به دریاچه اول و با کمی اختلاف سطح به دریاچه دوم می‌ریزد. آبی که از دریاچه دوم خارج می‌شود به صورت رود نسبتا پرآبی راهی زمین‌های کشاورزی اطراف می‌شود. علت نام این دریاچه به دلیل ظاهر آن است که شبیه به شاخ گاو است.  آب دریاچه دوقلو سیاهگاو بسیار زلال است. می‌توانید در بهار که جلوه بی‌نظیری در اطراف این دریاچه پدید می‌آید به این منطقه سفر کنید. فاصله این دریاچه با شهر ایلام حدود سه ساعت و نیم و همچنین فاصله سیاه گاو با شهرستان آبدانان هم نیم ساعت است.  

آبشارماهوته

یکی از جاذبه‌های طبیعی آبدانان،  آبشارماهوته است که در نزدیکی روستای ماهوته در ۱۸ کیلومتری جنوب آبدانان واقع شده است.  

آبشارتختان 

آبشار تختان در روستای تختان و ۴۰ کیلومتری شمال‌غرب آبدانان قرار دارد. از روستای تختان تا آبشار باید حدود یک ساعت پیاده‌روی کنید. آبشار تختان از جنوب کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد و آب آن زلال و قابل شرب است. فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از این آبشار است.  

آبشار خروزان

آبشار خروزان یا خربزان یکی دیگر از آبشارهای شهرستان آبدانان است که در ۵۰ کیلومتری غرب آبدانان به سمت میمه قرار دارد.  

کد خبر 487758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha