شنیدن گاه و بی گاه صدای آژیر آمبولانس و دیدن انسان‌هایی با پوششی شبیه آدم فضایی‌ها، از اتفاق‌هایی است که این روزها در مناطق۱۷، ۱۸ و ۲۰ بسیار تکرار می‌شود و برخی از ساکنان این مناطق را با دغدغه مواجه کرده است.

كنترل كرونا

همشهری آنلاین/ رابعه تیموری:‌ بیمارستان های شهدای یافت آباد، ضیائیان و فیروزآبادی، جزو مراکز ارائه ‌دهنده خدمات به بیماران مبتلا به کرونا ویروس (کووید۱۹) هستند. این بیمارستان ها در جنوب تهران و در مناطق۱۷، ۱۸ و ۲۰ قرار دارند و برخی از ساکنان این مناطق، همسایگی با محل قرنطینه مبتلایان را تهدیدی برای سلامتی خود می دانند. آنها خود را بیش از سایران در معرض خطر ابتلا به بیماری احساس می کنند و از پیامدهای رفت و آمد میهمانان ناخوانده در همسایگی خود نگران هستند. «کیانوش جهانپور» سخنگو و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با همشهری محله به نگرانی های ساکنان مجاور بیمارستان های معین کرونا ویروس پاسخ داده است.


ساکنان مجاور بیمارستان های معین و ارائه دهنده خدمات به افراد مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا ویروس نگرانند که بیشتر از سایران در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار بگیرند. برای این نگرانی چه پاسخی دارید؟
ویروس کرونا قابلیت انتشار و معلق شدن در هوا را ندارد که خود به خود به مکان های اطراف بیمارستان های معین سرایت کند، بلکه زیر سطوح مختلف و روی پوست دستان ما باقی می ماند و تنها با دست دادن، روبوسی و رعایت نکردن بهداشت فردی، از انسانی به انسان های دیگر انتقال پیدا می کند. تنها راه انتشار این ویروس در هوا، از راه سرفه و عطسه فرد بیمار است. در هنگام طراحی بیمارستان های معین، پیش بینی های لازم برای کنترل سرایت بیماری به نقاط مجاور انجام و برای بخش ایزوله بیمارستان، حریم تعریف شده است. خارج از این حریم، هیچ ویروسی معلق و قابل انتشار نیست و خطری مکان ها و شهروندان ساکن در اطراف بیمارستان های منتخب را تهدید نمی کند.


این بیمارستان ها بر چه اساسی انتخاب شده اند؟
براساس توزیع جغرافیایی و امکانات بیمارستان ها، در۹گوشه تهران، ۹بیمارستان را به عنوان محل قرنطینه بیماران کرونا ویروس تعیین کردیم. یک بیمارستان پشتیبان نیز در نظر گرفته ایم که اگر ظرفیت بیمارستان های خدمات رسان پر شود، این بیمارستان را وارد مدار خدمت کنیم. میزان ایمنی و حفاظتی که می توان در یک بیمارستان برای بیماران و اطرافیانشان فراهم کرد، در انتخاب بیمارستان ها تأثیر زیادی داشته است.
 

واقع شدن ۳بیمارستان معین بیماری کرونا ویروس در جنوب تهران نشان می دهد که بیشترین حجم بیماران به جنوب تهران اعزام و تحت درمان قرار می گیرند. سبب تمرکز بیمارستان های معین در این قسمت شهر چیست؟
این گونه نیست. بیمارستان مسیح دانشوری که در شمالی ترین بخش تهران قرار گرفته، با همه امکانات و تجهیزات خدمات رسانی می کند و بخش قابل توجهی از بیماران در این بیمارستان قرنطینه و درمان می شوند. بیمارستان امام خمینی(ره) و محب یاس نیز که در مرکز تهران واقع شده اند، از ظرفیت بالایی در خدمات رسانی برخوردارند.
 

در محله ها و بیمارستان های جنوب تهران که به عنوان قرنطینه انتخاب شده اند، ازدحام جمعیت زیادی وجود دارد، اما به گفته برخی افراد، در انتقال بیماران احتیاط و مراقبت کافی به عمل نمی آید و از لابه لای جمعیت، بیمار به محل قرنطینه منتقل می شود. نظرتان در این باره چیست؟
ما همه پروتکل هایی که در این باره در دنیا وجود دارد، رعایت می کنیم. اگر فردی علائم مشکوک به بیماری را داشته باشد، با امکانات و تجهیزات کامل به بیمارستان های معین منتقل و در طول مسیر مراقبت های لازم انجام می شود. این مراقبت ها برای حفظ سلامتی پرسنل درمانی ضرورت دارد، وگرنه از بیمار در حال انتقال، بیماری منتشر و منتقل نمی شود. به نظر می رسد درباره روش های انتشار این بیماری، اضطراب و وسواس خاصی در مردم وجود دارد. اگر تصورات مردم درباره راه های انتشار بیماری درست بود، همه پزشکان و کادر درمانی این بیمارستان ها مبتلا می شدند، در حالی که بسیاری از همکاران ما به شکل داوطلبانه در بخش مراقبت های ویژه به این بیماران خدمات رسانی می کنند. نمونه آن هم متخصص ریه مستقر در بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی(ره) است که مطبش را کاملاً تعطیل کرده و در این بیمارستان فقط مبتلایان کرونا ویروس را درمان می کند. این بیماری تنها به سبب رعایت نکردن بهداشت فردی و جمعی سرایت می کند و راه انتقال دیگری ندارد.
 

برای پیشگیری از انتشار بیماری در بیمارستان های شلوغ و پرازدحام جنوب تهران چه راهکارهایی اندیشیده اید؟
حتی بیماران مشکوک به ابتلا با مراقبت و تجهیزات ویژه منتقل می شوند، اما بیمارستان ها به جز این بیماران، مراجعان دیگری هم دارند. گروهی از این مراجعان، افرادی هستند که گمان می کنند دچار این ویروس شده اند یا افرادی که هنوز مراحل تریاژ و تشخیص را نگذرانده اند و نمی توانیم آنها را بیمار قلمداد کنیم. این دسته از مراجعان اگر اصول خودمراقبتی شامل شستشوی مرتب دست ها و گرفتن دهان و بینی در هنگام عطسه و سرفه، پرهیز از دست دادن و روبوسی را رعایت نکنند، بیماری را با سرعت منتشر می کنند.

کد خبر 487738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
    0 0
    با توجه شدیدشدن وافرایش بیماری کورونا در شهر های بزرگ بیمارستان صحرایی ایجاد شود هم ازمحیط شهری فاصله میگیرید وهم آرامش ساکنان اطراف بیمارستان برقرار میشود