چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۳
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: میدان جهانی کوانگ جو تعریف تازه ای از کشتی فرنگی دنیا بود که در آن مدعیان جدی این رشته حضور پربار و موثر خود را به نمایش گذاشتند.

 امروز کشتی فرنگی دنیا در انحصار هیچ کشوری نیست و همه مدعی اند. به همین دلیل است که در 6 وزن از هفت وزن از تیمی مثل روسیه که همیشه جدی ترین مدعی قهرمانی در جهان است هیچ کشتی گیری به فینال نمی رسد و در کمال تعجب از کشوری نظیر چین که اصلاً و ابداً در این ورزش عنوان و مدالی ندارد ، یک قهرمان ساخته و پرداخته همه رقبا را کنار زده و مدال طلا می گیرد. در فضای موجود کشتی فرنگی در دنیا ما نیز با موجودیت تازه خود حرف های فراوانی برای گفتن داریم. قهرمانان ما با کمی تلاش و رغبت بیشتر به راحتی می توانند صاحب عناوین و افتخارات بسیار قابل ارزشی شوند.

در کوانگ جوی چین هیچ قهرمانی آسوده نبود. بسیاری از بزرگان کشتی فرنگی دنیا که نتوانستند خود را با شرایط جدید هماهنگ سازند، خیلی زود با قبول شکست از گردونه رقابت ها خارج شدند. شکست آرمن نازاریان، کرم جابر، حمزه یرلی کایا و بسیاری دیگر از کشتی گیرانی که حتی تعداد مدال های جهانی آنها به تعداد انگشتان دست ها هم می رسد این بار شکست خورده اند تا همگان به این باور برسند که کشتی فرنگی در دنیا به حیات تازه ای رسیده است و تنها کسانی که بتوانند به درک لازم از حقایق موجود برسند، حق شان کسب مدال و تصاحب سکوهای جهانی است.

طهماسبی برنز گرفت
در دومین روز پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان از میان 3 نماینده حاضر ما در میدان تنها سامان طهماسبی صاحب یک مدال برنز در وزن 84کیلوگرم شد.
طهماسبی بعد از پیروزی مقابل کشتی گیرانی از دومنیکن و کره جنوبی در دور سوم مغلوب کشتی گیر ترکیه شد و به دلیل باقی ماندن این کشتی گیر ترک در جدول مسابقات او هم شانس کسب مدال برنز را پیدا کرد که بخوبی توانست به این مهم دست یابد.

کشتی گیر کردستانی تیم ملی ایران در این مسیر ابتدا حریف آمریکایی خود را برد و سپس با غلبه بر جوسی نورمیلا از فنلاند مدال برنز این وزن را به گردن انداخت. نماینده 74 کیلویی تیم ایران داود عابدین زاده که یکی از امیدهای تیم ایران برای کسب مدال بود اگر چه شروعی خوب در پیکارهای این وزن داشت و با دو پیروزی خوب برابر کشتی گیران اسپانیا و سوئد خود را به مرحله یک هشتم رسانده بود در این مرحله مبارزه خوبی با اشنایدر آلمانی برگزار نکرد و در حالی که در این کشتی تایم اول را (0 5 ) از حریف خود برده بود در تایم های دوم و سوم به دلیل اشتباهات خودش و تیم داوری به این آلمانی باخت و با توجه به باخت کشتی گیر آلمانی برابر حریف دانمارکی اش متأسفانه عابدین زاده هم طبق مقرارت از جدول مسابقات کنار رفت.
در مبارزات این وزن شکست سامورگاچف روسی قهرمان جهان برابر کشتی گیر بیلوروسی از حوادث دور از انتظار بود.

شوک بزرگ
رقابت های وزن 96 کیلوگرم که نماینده ما در آن رضا فرضی زاده بود با یک شوک آغاز شد. کرم جابر مصری قهرمان المپیک آتن در همان دور اول برابر حمزه یرلی کایا دارنده 10 مدال طلای جهان و المپیک شکست خورد و این برنده سرشناس در ادامه مسابقات در حالی که با نتیجه (1-4) از کشتی گیر جوان جمهوری چک جلو افتاده بود روی اجرای فن کنده فرنگی ضربه فنی شد و همگان را مات و مبهوت ساخت. فرضی زاده ما هم تقریباً سرنوشتی نظیر کرم جابر داشت. فرنگی کار 96 کیلویی ما در دور اول به کشتی گیر بلغاری باخت و این بلغاری خود در دور بعد به کشتی گیری از استونی باخت تا سند حذف فرضی زاده صادر شود.

هاشم زاده تنها امید ما
از مجموع رقابت های 7 وزن کشتی فرنگی تنها رقابت های وزن 120کیلوگرم باقی مانده است که طبق برنامه از صبح چهارشنبه 5 مهر آغاز می شود. نماینده ما در این وزن مسعود هاشم زاده است که برای اولین بار خود را از وزن 96 کیلوگرم جدا کرده و به این وزن آمده است. او در یک جمع 21 نفره با حریفان جهانی خود به رقابت می پردازد که طبق قرعه بعد از یک دور استراحت در دور دوم با نماینده قزاقستان کشتی می گیرد.

آغاز پیکارهای کشتی آزاد
مبارزه های کشتی آزاد قهرمانی جهان از صبح چهارشنبه در شهر کوانگ جوی چین آغاز می شود. در اولین روز کشتی گیران در دو وزن 55 و 60 کیلوگرم به میدان می آیند. تقی داداشی کشتی گیر 55 کیلویی تیم ایران در دور اول با کشتی گیری از جزایر پالائو روبه رو می شود که نمی تواند حریف سختی برای نماینده ما باشد. برنده مسابقه کشتی مغولستان و فیلیپین حریف بعدی داداشی در این میدان جهانی است. در وزن 60 کیلوگرم مراد محمدی که سال گذشته تنها مدال تیم ایران در مسابقه های جهانی بوداپست را به دست آورده است امروز ابتدا با قهرمان مقدونیه نبرد می کند و در صورت پیروزی مقابل وی به دیدار برنده کشتی اوکراین و مغولستان می رود.

کد خبر 4877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز