سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۵
۰ نفر

محمدرضا منصوریان: برای مردم ایران ورزش کشتی عشق و زندگی است؛ عشقی که غرورآفرین و حیات‌بخش است.

مدال طلا، مدال نقره، مدال برنز، اعتبار، افتخار و سربلندی برای‌شان به ارمغان می آورد و به رویاهایشان حیات جاودانه می‌بخشد.

کشتی در فرهنگ ایرانی یک هنر است، هنری که همیشه ماندگار است و در چشمه های جوشان آن فتوت، جوانمردی، معرفت، اخلاق، پهلوانی، عزت و اقتدار بیشتر و بیشتر می شود.

دلاوری های دلیرمردان ورزش کشتی ایران در پهنه تاریخ شناسنامه روشن و پرباری دارد و شرق و غرب عالم به این باور رسیده اند که پهلوانان و قهرمانان کشتی سرزمین ما هنرمند، افسونگر و همیشه ماندگارند. این ها همه حقیقت کشتی ایران است.

با چنین پشتوانه ای مردان کشتی ما با سلاح شهامت و شجاعت خود را آماده حضور در میدان جهانی دیگری کرده و دل بر آن دارند تا قوی و محکم حماسه دیگری را به ثبت برسانند.

چنین به نظر می رسد که برای حضور در پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جهان در شهر کوانگ جوی کشور چین که تا چند روز دیگر آغاز می شود مردان کشتی ما بار دیگر به ذات کشتی اصیل ایرانی بازگشته اند، تمرینات خوبی را پشت سر گذاشته اند و درپی آن هستند تا با کسب افتخاراتی تازه، فضای ملتهب از ناکامی های چند سال اخیر در صحنه های مختلف جهانی را از کنار این ورزش اصیل و دوست داشتنی پاک سازند.

با 7دلاور کشتی آزاد ایران در رقابت های جهانی چین همراه می شویم و برای موفقیت شان در این صحنه سرنوشت ساز و حیاتی دست هایمان را روبه آسمان بلند می کنیم.

تقی داداشی در یک سال اخیر خود را بهترین 55کیلویی ایران در کشتی آزاد نشان داده است.

او سال گذشته در رقابت های جهانی مجارستان به دلیل کمبود تجربه حضور موفقی نداشت و دستش از کسب مدال جهانی کوتاه ماند.

این کشتی گیر مازندرانی سبک خاصی در کشتی ندارد و بیشتر متکی به قدرت بدنی خود است.

او اگر بخواهد در کوانگ جوی چین صاحب سکوی جهانی شود باید میزان سرعت کشتی خود را افزایش دهد و به هنگام درگیر شدن با حریفان هوشیارتر باشد.

خوشبختانه در آستانه شروع مسابقه های جهانی 2006 چین مشکل اضافه وزن داداشی به دلیل تمرینات منظم اردویی وجود ندارد و وی می تواند به راحتی خود را سر وزن برساند.

داداشی چندی قبل در مسابقات جام زیکلوفسکی لهستان کشتی های خوبی گرفت و با توجه به پیروزی قاطعانه ای که برابر نامیک عبدالله اوف آذربایجان چهره مطرح کشتی جهان به دست آورد از سوی کمیته فنی فدراسیون کشتی مجوز حضور در پیکارهای جهانی را اخذ کرد.

سرسخت ترین حریف داداشی در مسابقات جهانی چین، دلشاد منصوراوف ازبکستان است.

این کشتی گیر چهره آشنایی برای کشتی دوستان ایرانی است، چرا که سال گذشته در لیگ کشتی ما حضور داشته و تقریباً دستش مقابل تمامی حریفان ایرانی اش بالا رفته است.

با توجه به شواهد امر تقی داداشی از یک سال قبل تا کنون بسیاری از مشکلات فنی خود در کشتی را حل و فصل کرده و آماده مبارزه با حریفان جهانی است.

محمدی هم برنامه دارد، هم نقشه

مراد محمدی، گل سرسبد کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی 2005 بود. محمدی در شرایطی که تمامی کشتی گیران کشورمان در این دوره یکی پس از دیگری با شکست مقابل حریفان از صحنه خارج شدند خود را به جمع مردان وزن 60کیلوگرم در مرحله نیمه نهایی رساند که با قبول شکست در این مرحله مقابل کوئین تانای کوبایی (قهرمان المپیک آتن) تنها شانس مدال برنز را پیدا کرد که البته این تنها مدال تیم هفت نفره ایران در این میدان بود.

مراد محمدی بعد از مسابقات جهانی مجارستان بر خلاف دیگر ملی پوشان ما هیچ استراحتی به خود نداد و تقریباً در تمامی مسابقات مهم شرکت کرد. او حالا به کشتی گیر باتجربه ای تبدیل شده که شناخت خوبی هم از حریفان جهانی خود دارد. اوج کارایی و درخشش مراد محمدی در یک سال گذشته رقابت های جام جهانی ساری بود که در این میدان حتی حریف کوبایی خود را هم شکست داد.

از اردوی کشتی ایران خبر می رسد که محمدی برای به دست آوردن مدال طلای جهان در وزن 60 کیلوگرم هم برنامه دارد و هم نقشه. در حقیقت این ها همان چیزهایی است که یک قهرمان باید همیشه برای آنها تعریف درستی دا شته باشد. خوشبختانه برخلاف خیلی از کشتی گیران مراد محمدی از حضور در مسابقه های جهانی سال قبل درس های فراوانی گرفته است و دل بر آن دارد تا آنها را در چین مورد استفاده قرار دهد.

پیش بینی می شود که در مسابقه های قهرمانی جهان در چین باز هم آلین دورایف روسی، کوئین تانامی کوبایی، مارتین بربریان ارمنی، پوروباتار مغولی و چاپاردزه گرجستانی مهمترین حریفان محمدی باشند.

جوکار راه دشواری دارد

نماینده 66 کیلویی تیم ایران در مسابقه های کشتی آزاد قهرمانی جهان در چین، مسعود مصطفی جوکار، نایب قهرمان المپیک 2004 آتن است. (جوکار مدال نقره المپیک خود را در وزن 60 کیلوگرم به دست آورده است).

مسعود و میثم مصطفی جوکار دو برادری هستند که از خطه همدان به کشتی ایران معرفی شده اند و البته میثم به دلیل سن کمتری که دارد دارای افتخارات کمتری در کشتی است.

مسعود مصطفی جوکار بعداز گرفتن مدال نقره المپیک برنامه ریزی مناسبی برای استمرار زندگی قهرمانی خود نداشت و بالطبع به دلیل غیبت های مکرر شانس پوشیدن پیراهن تیم ملی را هم از دست داد. او حتی در لیگ کشتی هم جدیتی چندان ازخود نشان نداد و خیلی زود فراموش شد.

مسعود مصطفی جوکار در بازگشت دوباره اش به کشتی حریفان جوان و پرقدرتی را روبه روی خود دید، اما به دلیل دارا بودن تجربه بهتر و بیشتر در پیکارهای انتخابی تمامی حریفان ریز و درشت خود را مغلوب کرد و صاحب دو بنده تیم ملی شد.

خیلی ها فکر می کردند که با بودن کشتی گیرانی نظیر غلامعلی محمدنژاد، حسن طهماسبی و... جوکار شانس کمتری برای ملی پوش شدن دارد، اما این کشتی گیر همدانی با انگیزه بالاتر و توانایی بیشتر خود را موفق تر نشان داد.

جوکار برای کسب مدال در چین راه دشواری روبه روی خود دارد. او در اجتماع مدعیان جهانی خود تنها با ارائه کشتی هایی کم نقص و کم اشتباه می تواند به موفقیت برسد.

مدعیان جدی این وزن کشتی گیران روسیه، ترکیه، ازبکستان و آمریکا هستند که از میان همه آنها حاج مرتضی علی اف روسی از همه خطرناک تر است. سرافیم بارز اکوف بلغاری هم که گربه سیاه همه کشتی گیران این وزن است.

بذری جانشین شایسته ای برای حاجی زاده

خیلی ها فکر می کردند که امسال هم در مسابقات جهانی همچون سال های قبل مهدی حاجی زاده قهرمان سال 2002 جهان، دو بنده تیم ملی در وزن 74 کیلوگرم را بر تن می کند.

اتفاقاً تا قبل از برپایی اردوی ملی پوشان کشتی در اردبیل همه چیز حاکی از آن بود که این کشتی گیر خود را آماده حضور در این میدان کرده است.

اما در آستانه تشکیل این اردو ناگهان اعلام شد که مهدی حاجی زاده مصدوم و حضور در پیکارهای جهانی برایش خطرناک است. البته حاجی زاده در پیکارهای انتخاب تیم ملی به سعید ریاحی باخته و همین مسئله موقعیت او را در تیم ملی متزلزل ساخته بود.

خوشبختانه به دلیل آن که کشتی گیران خوب دیگری به غیر از حاجی زاده در این وزن حضور داشتند کمیته فنی فدراسیون کشتی نشانه انتخاب خود را روی علی اصغر بذری گذاشت و این کشتی گیر مازندرانی را نماینده کشتی ایران در وزن 74 کیلوگرم مسابقه های جهانی اعلام کرد.

اوج کارایی بذری در سال 2004 میلادی و قبل از بازی های المپیک بود. بسیاری او را شایسته حضور در المپیک می دانستند که عملاً این گونه نشد و این کشتی گیر دچار سرخوردگی شدید شد.

او با جدا شدن از وزن 66 کیلوگرم به یک وزن بالاتر آمد و در جمع 74 کیلویی ها مدعی شد.

بذری در مسابقه های انتخابی تیم ملی، هادی حبیبی، کشتی گیر خوب تهرانی را برد، اما به حاجی زاده باخت که با کنار رفتن حاجی زاده صاحب پیراهن تیم ملی شد.

کشتی گیران روسیه و آمریکا جدی ترین حریفان بذری در چین هستند.

حیدری با انگیزه و نشاط

کاپیتان و باتجربه ترین مرد کشتی ایران در تیم ملی در حال حاضر علیرضا حیدری است.
حیدری که مدال های فراوانی را در صحنه های مختلف کشتی اعم از جهانی، آسیایی و تورنمنت های بین المللی در وزن 96 کیلوگرم به دست آورده است، بعد از کسب مدال برنز بازی های المپیک 2004 آتن خود را منزوی کرد و این طور وانمود کرد که دیگر میل و رغبتی به حضور در تیم ملی ندارد.

او حتی در لیگ هم حاضر نشد تا آن که رقابت های جهانی سال گذشته در بوداپست مجارستان را از دست داد.

اما عشق به کشتی و رفع مشکلات و گرفتاری ها بار دیگر او را مشتاق حضور در میدان نبرد کرده و از یک سال قبل تمرینات منظم خود را آغاز کرد.

او بعد از حضور در چند صحنه بین  المللی حتی در مسابقات انتخابی تیم ملی هم با پیشنهاد منصور برزگر در یک وزن بالاتر یعنی در وزن 120 کیلوگرم حاضر به مبارزه با حریفان خود شد که به جز یک باخت مقابل فردین معصومی نفر اول این وزن بقیه حریفان خود را شکست داد و نشان داد که مترصد رسیدن به شرایط آرمانی برای کسب مدال در جهان است. برگ برنده علیرضا حیدری در حال حاضر این است که او تقریبا ً با تمامی حریفان جهانی خود آشنایی دارد و با آنها کشتی گرفته است.

قدر مسلم در رقابت های جهانی چین نزدیک ترین و سخت ترین حریفان حیدری کشتی گیران روسیه، آمریکا و گرجستان هستند.

آنهایی که این روزها تمرینات حیدری را از نزدیک تماشا کرده اند می گویند در گذشته کمتر چنین انگیزه و نشاطی را در چهره مرد اول کشتی ایران دیده اند. حیدری نگاهی جدی به مدال طلای چین دارد.

یزدانی مرد اول 84 کیلویی ها

برای کمتر کسی این نکته قابل باور بود که با بودن نامداران و بزرگانی نظیر؛ مجید خدایی و فریدون قنبری کشتی گیر دیگری بتواند صاحب پیراهن تیم ملی کشتی آزاد در وزن 84 کیلوگرم باشد.

اما این اتفاق امروز در کشتی ایران شکل گرفته است. جوانی شایسته و قلدر و باز هم از خطه کشتی خیز مازندران گوی سبقت را از تمامی مدعیان این وزن ربوده و مرد اول همه 84 کیلویی های ایران شده است.

یزدانی با توجه به زور و قدرت فراوانی که دارد، در حال حاضر یکی از پرامیدترین مردان ما در صحنه رقابت های جهان است. او تمامی شرایط لازم برای قهرمانی در جهان را دارا است، اما گاهی اوقات در مبارزات حساس به اصطلاحا وا می دهد و علیرغم همه توانایی های بالفطره ای که دارد، قدر خود را ندانسته و بی تفاوت اجازه پیروز شدن به حریف را می دهد.

البته این مشکل یزدانی را مربیان تیم ملی فهمیده اند و در ماه های اخیر با تقویت روحیه این کشتی گیر سعی در برطرف کردن آن داشته اند.

یزدانی امسال در دو صحنه معتبر کشتی دنیا، مسابقات جایزه بزرگ فیلا در باکو و پیکارهای بین المللی جام زیکلوفسکی در لهستان، کشتی های خیلی خوبی گرفت و برابر تمامی حریفان خود پیروز شد.

یزدانی در چین حریفان دشواری را مقابل خود دارد که از میان تمامی آنها ساجید ساجیدوف روسی از همه سرشناس تر است. قهرمان کشتی ما قول پیروزی بر این حریف روسی را به دوستداران کشتی داده است.

معصومی در پی جبران اشتباه

فردین معصومی کشتی گیر گیلانی اگر توانسته است که امروز مرد اول کشتی آزاد ایران در سنگین وزن باشد تنها به این دلیل است که خیلی خوب تمرین می کند و تابع مقررات و مربیان خود است.

او امسال دومین حضور خود در رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان را تجربه می کند. او سال گذشته هم در مجارستان این استحقاق را داشت که صاحب یکی از مدال های کشتی در وزن 120 کیلوگرم باشد، اما یک اشتباه آن هم از ناحیه خودش این اجازه را به معصومی نداد و او دست خالی به وطن بازگشت.

معصومی در کشتی با کورماگمدکور ماگمدواف روسی می توانست بازنده نباشد که متأسفانه بازنده شد.

دلاور ماسالی کشتی ایران اگر چه به دلیل شرایط فیزیکی، قد و قواره سنگین وزن های روسی و آمریکایی را ندارد، اما از این امتیاز برخوردار است که کشتی را بهتر از آنها می فهمد و این می تواند برگ برنده این کشتی گیر در چین باشد.

سال گذشته در مجارستان آیدین پولاتچی کشتی گیر معروف ترکیه قهرمان جهان شد و چندی قبل هم در لهستان معصومی حریف همطراز پولاتچی یعنی رجب کارای ترک را شکست داد و نشان داد که در کشتی دنیا به استانداردهای بالایی دست یافته است.

فردین معصومی در حال حاضر یکی از آماده ترین کشتی گیران تیم ملی است و با شناخت از تمامی حریفانش و آگاهی از نقاط قوت و ضعف آنها دورخیز مناسبی برای کسب مدال جهان انجام داده است.
کد خبر 4406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز