دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی : رییس بانک مرکزی امارات گفت: کاهش مداوم ارزش دلار آمریکا، کنترل تورم در خاورمیانه را با مشکل مواجه کرده است

افزایش دسترسی مردم به پول و رشد قدرت خرید بوده است که این عامل نیز از دلایل افزایش تورم است.» به عقیده رییس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول، هر چند که کاهش ارزش دلار هزینه واردات کالا را افزایش داده است اما دلیل اصلی تورم افزایش تقاضا در بازار داخلی کشور های شورای همکاری بوده است.

 وی به کشور های منطقه توصیه کرده است که همچنان ارز خود را با دلار آامارت متحده عربی و همسایگانش از جمله  عربستان تحت فشار زیادی قرار دارند تا وابستگی ارزش گذاری ارز خود را از دلار جدا کنند.

فشار برای نرخ گذاری ارز های کشور های شورای همکاری  جدا از ارزش دلار آمریکا ، باکاهش بی سابقه دلار در مقابل یورو افزایش بیشتری یافته است. اقدام اخیر بانک مرکزی آمریکا در  کاهش نرخ بهره از دلایل اصلی کاهش ارزش دلار در برابر یورو در روز های اخیر بوده است.

 با کاهش ارزش دلار آمریکا، تورم در کشور های نفت خیز خاورمیانه نیز افزایش چشم گیری یافته است چراکه هزینه واردات کالا به خاطر کاهش ارزش ارز این کشور ها افزایش یافته است. سلطان بن ناصرالسویدی،  رییس بانک مرکزی امارات طی سخنرانی خود در جلسه صندوق بین المللی پول در واشنگتن گفت:« سیاست گذاری در برخی از کشور ها با کاهش ارزش دلار مشکل شده است. »

به گزارش خبرگزای بلومبرگ، امارات متحده عربی در 9 آوریل اعلام کرد که همچنان درهم امارات  با دلار آمریکا نرخ گذاری می شود اما  در ماه مه گذشته کویت این وابستگی ارز خود با دلار را قطع کرد. به گفته رییس بانک امارات، رشد قوی اقتصادی در کشور های نفت خیز منطقه، باعث فشار بیشتر تورمی شده است و انتظار می رود در آینده نزدیک تورم بالایی را در این کشور ها تجربه کنیم.

نرخ تورم در منطقه

به عقیده کارشناسان صندوق بین المللی پول، نرخ تورم در کشور های شورای همکاری خلیج فارس در سال جاری میلادی به 8 درصد خواهد رسید که از دلایل اصلی آن می توان به افزایش نقدینگی در کشور های این منطقه و همچنین مشکل کمبود مسکن اشاره کرد.

"محسن خان" رییس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول نیز پیشتر گفته بود :« ارزش گذاری مجدد ارز   در این کشور ها و قطع وابستگی آن از دلار باعث کاهش نرخ تورم در کشور های نفت خیز منطقه نخواهد شد بلکه بهترین اقدام برای رفع این مشکل ایجاد تعادل در میزان عرضه و تقاضا بازار مسکن است.»

رییس بخش خاورمیانه و آسیای مرکزی همچنین گفت نرخ تورم در منطقه در سال گشذسته میلادی در حدود 7 درصد بوده و انتظار می رود در سال جاری بین 7 تا 8 درصد باشد که این نرخ برای کل منطقه است اما محاسبه نرخ تورم در هر کشور بسیار بالاتر از این خواهد بود، بطوریکه امروزه قطر شاهد نرخ تورم 14-15 درصدی است .

وی در تشریح وضعیت امارت نیز گفته بود:« امارت نیز شاهد نرخ تورم دو رقمی است در حالی که عربستان در ماه گذشته نرخ تورم 8 درصدی را داشت و این امر تعجب بر انگیز است چرا که این کشور سالها نرخ تورم  1تا 2 درصدی را داشته است».

دلایل افزایش تورم

دکتر خان در تشریح دلایل افزایش نرخ تورم در منطقه گفت:« عوامل زیادی در افزایش تورم در کشور های شورای همکاری  که شامل امارات، بحرین، قطر، عربستان، عمان، کویت هستند  دست دارد، از جمله بالا میزان عرضه و تقاضا، مخصوصا در بخش مسکن که با کمبود عرضه روبرو است و افزایش مخارج در بخش های عمومی و نیز افزایش روز افزون قیمت مواد غذایی." وی گفت افزایش شدید نرخ اجاره در سال های اخیریکی از عوامل اصلی افزایش تورم بوده است.

همچنین افزایش نقدینگی در اقتصاد این کشور ها وافزایش هزینه های دولتی به معنای مریکا ارزش گذاری کنند چرا که کنار گذاشتن دلار به کنترل تورم کمک چندانی نخواهد کرد و حتی ممکن است به افزایش نقدینگی در این کشور ها منجر شود. وی در واکنش به اقدام کویت که ارز خود را با توجه به سبدی از ارز های مختلف ارزش گذاری کرده گفت:

" هرچند تورم در کویت تا حدی با ثبات شده اما کویت نیز نتوانسته تورم را کاهش چندانی دهد.
گروه اقتصادی-رییس بانک مرکزی امارت گفت: کاهش مداوم ارزش دلار آمریکا، کنترل تورم در خاورمیانه را با مشکل مواجه کرده است. امارت متحده عربی و همسایگانش از جمله  عربستان تحت فشار زیادی قرار دارند تا وابستگی ارزش گذاری ارز خود را از دلار جدا کنند.

فشار برای نرخ گذاری ارز های کشور های شورای همکاری  جدا از ارزش دلار آمریکا ، باکاهش بی سابقه دلار در مقابل یورو افزایش بیشتری یافته است. اقدام اخیر بانک مرکزی آمریکا در  کاهش نرخ بهره از دلایل اصلی کاهش ارزش دلار در برابر یورو در روز های اخیر بوده است.

همشهری امارات

کد خبر 48766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز