پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

در سایه هراس از کرونا، موج جدیدی از افزایش قیمت در بازار گوشت قرمز آغاز شده که یکی از دلایل اصلی آن افزایش تقاضای خرید بوده است

قصابي

به گزارش همشهری آنلاین، بعد از چندماه ثبات قیمت در بازار گوشت، این‌بار انتشار ویروس کرونا و تلقی اشتباه برخی شهروندان از احتمال قرنطینه‌شدن شهرها، به گرانی این کالای اساسی دامن زده است. به گفته متولیان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در روزهای اخیر خریدهای مردم احساسی شده و میزان خریدشان منطقی و متناسب با نیاز واقعی آنها نیست؛ در نتیجه بازار با نوعی کمبود کاذب مواجه شده است. مشاهدات خبرنگاران همشهری در ۳روز گذشته نشان می‌دهد همزمان با شیوع ویروس کرونا، گمانه‌زنی‌هایی درباره قرنطینه‌کردن شهرهای آلوده و تعطیلی موقتی آنها مطرح شد؛ همین مسئله موجب شد برخی شهروندان دست‌به‌کار ذخیره‌سازی مواد غذایی و بهداشتی شوند. این اقدام در ۳روز گذشته زنجیره تأمین و عرضه کالا را در سطح شهر تهران با مشکل مقطعی مواجه کرده است.

  • خریدهای احساسی با طعم ترس

آمارهای رسمی از وضع مطلوب ذخایر دامی در فصل زمستان حکایت دارد؛ دورنمای این آمارها نیز برای فصل بهار مثبت است. در این شرایط اساسا زنجیره تأمین مواد پروتئینی نگرانی خاصی بابت تأمین نیاز واقعی بازار ندارد. در این میان، نوسان موقت تقاضا در ایام اوج مصرف مانند عید نوروز و ‌ماه رمضان نیز با اقدامات تنظیم بازاری، اعم از عرضه و فروش گوشت گرم وارداتی و عرضه گوشت‌های منجمد رفع می‌شود؛ اما در شرایط فعلی، قدرت تقاضای خرید کالاهای اساسی به‌ویژه گوشت مرغ و گوشت قرمز، به‌مراتب از قدرت واقعی تقاضا بالاتر رفته و به خریدهای هیجانی و احساسی دامن زده است. چنان‌که منصور عالی‌پور، نایب‌رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتقد است: موج خریدها در روزهای اخیر احساسی شده و میزان خریدها منطقی و متناسب با نیاز نیست. او با اشاره به اینکه خالی بودن فروشگاه‌ها به‌دلیل خرید بیش ‌از اندازه مشتریان است می‌گوید: شارژ مجدد قفسه‌های فروشگاهی زمان‌بر است و به اضطراب مردم دامن می‌زند. به گفته او از نظر تأمین اقلام اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما برای رساندن این اقلام به‌ دست مردم باید سرعت توزیع افزایش پیدا کند. البته ظرفیت مشخصی برای توزیع وجود دارد و نمی‌توان یک‌شبه سرعت آن را بالا برد. عالی‌پور از رایزنی با تولیدکنندگان مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی برای شارژ فروشگاه‌ها در سه چهار روز آینده خبر می‌دهد و می‌افزاید: باید خریدها مدیریت شود تا با خرید بیش از اندازه کمبود کاذب به‌وجود نیاید.

  • چرا گوشت گران شد؟

خبرنگاران همشهری می‌گویند در روزهای اخیر تقاضا برای اقلام اساسی به‌شدت افزایش یافته و سوءبرداشت از بحث‌های مربوط به قرنطینه‌شدن شهرها، به ورود تقاضاهای جدید به بازار کالاهای اساسی دامن زده و در مشهودترین رویداد موجب شده قیمت گوشت قرمز در تهران تا ۵۰درصد افزایش یابد. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کاهش عرضه گوشت را تأیید می‌کند و می‌گوید: به‌دلیل انتشار ویروس کرونا، فروش آلایش خوراکی و غیرخوراکی گوسفند اعم از پوست، روده، جگر، کله‌پاچه و سیرابی کاهش یافته و همین مسئله قیمت گوشت را افزایش داده است. به گفته ملکی هر شقه گوشت گوسفند در میدان بهمن تهران، بسته به کیفیت، از ۱۲۰ تا ۱۳۰هزار تومان قیمت خورده است؛ در نتیجه خرده‌فروشان می‌توانستند این نوع گوشت را با ۱۰درصد سود در مغازه‌های سطح شهر بفروشند.
 به گزارش همشهری، قیمت گوشت شقه گوسفندی در اوایل هفته جاری بین ۹۰ تا ۱۰۰هزار تومان در نوسان بود و روز سه‌شنبه در بازار خرده‌فروشی برخی مناطق تهران به محدوده ۱۵۰ تا ۱۹۰هزار تومان نیز رسید. دیروز قیمت هر کیلوگرم آن با کاهش ۱۰هزارتومانی اندکی تعدیل شد. این تعدیل قیمت، ناشی از انتقال تقاضاها از بازار گوشت گوسفندی، به سمت بازار گوشت گوساله و گوشت مرغ بوده است.

  • عرضه گوشت منجمد وارداتی از امروز

همزمان با شوک قیمت در بازار گوشت گرم، مدیرکل امور هماهنگی اقتصادی استانداری تهران از عرضه گوشت منجمد وارداتی، به قیمت هر کیلو ۳۸هزار تومان خبر داد. علیرضا قاسمی فرزاد، افزایش تقاضا و کاهش فروش آلایش خوراکی دام را ازجمله عوامل مؤثر بر گرانی اخیر گوشت دانست و گفت: از امروز، پنجشنبه، گوشت گوساله منجمد وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار، تعاونی‌ها و اصناف عرضه خواهد شد. به گفته قاسمی فرزاد، تمام افرادی که دارای پروانه کسب و فعالیت هستند و امکان نگهداری و عرضه گوشت منجمد را دارند، می‌توانند با مراجعه به امور دام استان تهران این نوع گوشت را برای توزیع، تهیه کنند. همچنین حسن عباسی معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز از عرضه ۲۰هزار تن گوشت گرم گوسفندی خبر داد که نیمی از آن در قالب طرح معیشتی خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و نیمی دیگر از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای مصرف عموم عرضه می‌شود. عباسی معروفان با تأکید بر تأمین نیاز گوشت تا شب عید، از مردم خواست از خرید مازاد بر نیاز خودداری و به مقدار مصرف، گوشت تازه از بازار تهیه کنند.

  • هشدار سازمان حمایت به هیجان کرونایی بازار

در شرایطی که اضطراب انتشار ویروس کرونا به هیجان برخی بازارها دامن زده و قیمت‌گذاری محصولاتی مانند کالاهای اساسی و مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی را با اختلال مواجه کرده است، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی سازمان حمایت وعده کنترل قیمت‌ها را داده و می‌گوید: در روزهای اخیر، متأسفانه بحث‌های هیجانی در مورد ویروس کرونا در برخی بازارها اثرگذار بوده و با امتناع مردم از مصرف آلایش دام مانند جگر و کله و پاچه، قیمت گوشت قرمز افزایش یافته است. سیدداوود موسوی با بیان اینکه برای کنترل قیمت این کالا اکیپ‌های سازمان حمایت در میدان بهمن و مراکز بزرگ عرضه و میادین مستقر شده‌اند، می‌افزاید: حتماً در بخش کشتارگاه‌ها هم با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کنیم تا قیمت گوشت قرمز برای مصرف‌کننده بر پایه قیمت خرید دام زنده سبک و آنالیز مربوط تعیین شود. موسوی با اشاره به اینکه بعضی التهابات بازار ناشی از رفتار هیجانی مصرف‌کنندگان است، تأکید می‌کند: هرگونه افزایش قیمت در گوشت قرمز غیرقانونی و تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود. در این میان عباس تابش، رئیس سازمان حمایت نیز اعلام کرد: هر کیلوگرم گوشت مخلوط گوسفندی تاکنون با قیمت کیلویی ۸۰ تا ۹۰هزار تومان عرضه می‌شده و عرضه بیش از این قیمت مصداق تخلف است.

  • منبع: روزنامه همشهری ۸ اسفند
کد خبر 487455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha