شهرک راه آهن در گذشته به دلیل زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شهدای راه آهن، به این عنوان نانگذاری شد، اما امروزه به دلیل آب و هوای خوش و طبیعت سرسبز منطقه به نام شهرک گلستان شناخته می شود.

شهرک گلستان

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: تاریخچه محله شهرک راه آهن به سال‌های ۱۳۴۰ بر می گردد. زمانیکه تعاونی شرکت راه‌ آهن برای صاحبخانه شدن کارکنانش دست به کار ساخت و ساز زد و با واگذاری قطعاتی در ابعاد پانصد و سیصد متری به آنها باعث شکل گیری این محله شد. تا پیش از این زمین های این محدوده مزرعه و باغ بود. این باغات به یکی از زمین داران منطقه کن تعلق داشت و با نام لتمال کن شناخته می شد، اما رونق منطقه پس از انقلاب باهجوم افراد از روستاها به شهرها و همچنین افزایش قیمت زمین در تهران و اجبار به حاشیه نشینی شروع شد. با فروش زمین‌های بخش جنوبی این محدوده به اعضای تعاونی مسکن هوانیروز در ابعاد دویست و هشت متری ساخت و ساز در آن سرعت گرفت. محله ای که تا آن زمان تعداد انگشت شماری از کامیون داران در آن زندگی می کردند و به دلیل نبود امکانات و دور بودن از محدوده شهری بیشتر به حاشیه تهران شهرت داشت. در آن سال ها این محدوده تنها محله ای از منطقه ۲۲ شهرداری تهران بود که در آن شهروندان زندگی می کردند و در دیگر قسمت های منطقه هنوز ساخت و سازی انجام نشده بود. با گذشت زمان این محله به فضایی برای ساخت خانه های ویلایی و یک طبقه از سوی برخی از مهاجرانی که از شهرستان برای زندگی کردن به تهران می آمدند، تبدیل شد. چراکه این محدوده یکی از مناطق خوش آب و هوای غرب تهران به شمار می رفت و از طرفی توانسته بود به واسطه ی آب و هوای مطلوبش به عنوان یکی از سکونتگاه های پرطرفدار برای بازنشستگان محسوب شود.

  • دهه ۷۰ زمان تحول بزرگ محله

افزایش حداکثری قیمت منطقه و شتاب شکل گیری محله با تاسیس منطقه ۲۲ شهرداری در سالهای دهه هفتاد و اعلام هدایت منطقه به سمت توریستی شدن و با هدف جذب گردشگر داخلی آغاز شد. به مرور در سال های بعد مجتمع های بسیاری توسط برخی از نهادها از جمله سپاه و نیروی انتظامی، ساخته و فروش آن به مردم عادی باعث افزایش جمعیت در این محدوده شد. اکنون شهرک راه آهن سابق به شهرک گلستان تغییر نام داده است. این شهرک در شمال غرب تهران واقع شده و از سمت شمال به بزرگراه شهید همت، از شرق به بزرگراه آزادگان، از غرب به میدان ساحل و دریاچه چیتگر و از جنوب به پارک جنگلی چیتگر منتهی می شود. اکنون برج‌های مسکونی و تجاری-اداری زیادی در شهرک گلستان ساخته شده‌است که باعث شده نسبت به گذشته تراکم جمعیت نسبت به گذشته افزایش یابد. این برج‌ها معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ طبقه هستند که می توان از آنها منظره های دریاچه چیتگر و پارک چیتگر را مشاهده کرد. اکنون این محله از خانه های ویلایی و حیاط دار خود فاصله گرفته و وجود آسمان خراش های متعدد اش باعث شده تا به قطب برج سازی شهر تهران تبدیل شود.

کد خبر 487389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha