معاون وزیر امو خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای روسیه اعلام کرد که ایران و روسیه بهار درباره همکاری‌های هسته‌ای خود رایزنی می‌کنند.

سرگئی ریابکوف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «سرگئی ریابکوف» روز چهارشنبه با بیان این خبر گفت: در این نشست، سرنوشت طرح تغییر کاربری سایت هسته ای فردو بررسی خواهد شد. 

بهار در روسیه طبق تقویم ‌میلادی، از اول ماه مارس (روز یکشنبه هفته آینده) آغاز می‌شود.  

وی با بیان اینکه ما (روسیه و ایران) درباره ابعاد مختلف همکاری‌های هسته‌ای دو کشور رایزنی می‌کنیم، ادامه داد: زمان رایزنی آینده دو کشور در این عرصه، بطور مستقیم بین شرکت دولتی روس اتم و سازمان انرژی اتمی ایران مورد توافق قرار می‌گیرد. 

ریابکوف گفت: ما این مساله را طول نمی‌دهیم هرچند که کاملا معلوم است که وضعیت از زمانی که اجرای طرح از زمان تعلیق اجرای آن بهبود نیافته است. اما رایزنی ها را انجام می دهیم. 

وی تصریح کرد: رایزنی های آتی دو کشور زمینه گسترده ای از ابعاد همکاریهای هسته ای ایران و روسیه را فرا می گیرد.  

متخصصان شرکت تولید سوخت هسته ای «تول» روسیه زیر مجموعه شرکت دولتی روس اتم  از سال ۲۰۱۷ مطابق با برجام مشارکت در طراحی و تغییر کاربری دو مجموعه سانتریفیوژ گازی در فردو را شروع کردند.

در این طرح قرار است در سایت فردو ایزوتوپ‌های پایدار برای مصارف پزشکی تولید شود.

اما از پاییز گذشته بر اثر اجرای گام هسته‌ای ایران در سایت فردو که در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و کاهش تعهدات داوطلبانه ایران در این توافق بین المللی انجام گرفت، اجرای طرح تغییر کاربری فردو به تعلیق درآمد.  

به گزارش ریانووستی، لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران اوایل ماه فوریه جاری از امکان برگزاری دیدار ایران و روسیه برای بررسی موضوع طرح سایت فردو خبر داد.  

کد خبر 487310

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha