دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آنگونه که روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ کسب اطلاع کرده، اداره جنایی آلمان (BKA) از سال ۱۹۷۹ از حفاظت شخصی از معمر قذافی، رهبر لیبی حمایت کرده‌است.

BKA گزارش این روزنامه را تایید کرده است که یکی از کارکنان این اداره سالی دو بار – بهار و پاییز – برای «امور آموزشی» در لیبی به سر برده است. طبق اعلام مقامات آلمانی این جزوی از برنامه «خدمات حفاظتی و همراهی» بوده است.

فرانکفورتر آلگماینه در گزارش خود ادامه می‌دهد هدف از این اقدام معامله‌ای با سودرسانی متقابل بوده است به گونه‌ای که دولت آلمان قصد داشته در آن زمان از تروریسم جلوگیری کند. «سازمان آزادیبخش فلسطین» (PLO) به تروریست‌های «فراکسیون ارتش سرخ» (RAF) پیشنهاد پناهندگی داده بود. گویا قذافی در این قضیه مداخله می‌کند. محافل دولتی آلمان می‌گویند به عنوان «تشکر» یک محافظ شخصی مجرب به لیبی اعزام می‌شود.

سربازان سابق ارتش که به عنوان محافظ شخصی مشغول کار شده‌اند، از یک فیلم از مقامات BKA درباره آموزش در لیبی سخن می‌گویند که در اواسط دهه هشتاد میلادی در شهر زونتهوفن آلمان در جریان اجلاس سالانه نیروهای امنیتی این کشور به نمایش در آمده است. یکی از آنها از تصاویری خبر می‌دهد که فقط برای تعداد کمی از افراد به نمایش درآمده است.

او می‌گوید: «برخی از آموزش‌ها ربطی به حفاظت شخصی ندارد. این آموزش شبه‌نظامی است.»

یکی از افسران سابق نیز گفت اطلاعاتش حاکی از آن است که همکاری شرکت‌های خصوصی با لیبی «بیش از ۲۰ سال به طور مداوم جریان داشته است.»

فرانکفورتر آلگماینه همچنین اطلاع یافته که سازمان اطلاعات آلمان (BND) نیز در دهه هشتاد – دستکم پیش از حملات تروریستی لاکربی و «لا بله (La Belle)» برلین – همکاری داشته‌‍است.

کد خبر 48724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز