ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا امری ضروری است که از همان لحظات ابتدایی انتشار خبر ورود کرونا به کشور در دستور کار مسئولان ناوگان اتوبوسرانی پایتخت قرار گرفت. حالا مسئولان شرکت اتوبوسرانی تهران از شبانه روزی شدن عملیات ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها خبر داده‌اند.

ضدعفونی کردن اتوبوس

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: اکنون حدود ۵ هزار ۸۶۲ دستگاه اتوبوس در تهران وجود دارد و روزانه هزاران نفر از این وسیله حمل و نقل عمومی برای جابه جایی استفاده می‌کنند. وجود افراد مبتلا به ویروس کورونا و تماس این افراد با بخش‌های مختلف اتوبوس‌ها و حضورشان در کنار سایر مسافران می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین «محمود ترفع» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در وهله اول از افراد مبتلا به کورونا خواست برای تردد از این وسیله نقلیه عمومی استفاده نکنند. او گفت: « افرادی که مشکوک به کرونا و کسانی که علائم سرماخوردگی دارند در صورت امکان از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس استفاده نکنند و اگر بنا به دلایلی مجبور به این کار هستند حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنند.» 


او در مورد ضرورت ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها گفت: « روزانه هزاران مسافر از اتوبوس استفاده می‌کنند که ممکن است بدون اینکه مطلع باشند ناقل بیماری باشند. برای تأمین سلامت مسافران ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها در دستور کار قرار گرفته و هر شب اتوبوس‌ها ضد عفونی می‌شود.»
ترفع ادامه داد: « با شیوع بیماری کورونا عملیات ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها شبانه روزی شد و بر اساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت شست و شوی اتوبوس‌ها مستمر در ابتدا و انتهای خطوط انجام می‌شود.»
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی شهر تهران به اقدامات پیشگیرانه در ناوگان اتوبوسرانی هم اشاره کرد و گفت: «پوسترهای آموزشی حاوی اطلاعات پیشگیرانه و رعایت بهداشت فردی در اتوبوس‌ها نصب شده است. همچنین از نمایشگرهای آل ای دی اتوبوس‌های بی آرتی پیام‌های پیشگیرانه پخش می‌شود.» 

  • مردم چه می‌گویند

با لغو طرح ترافیک و استفاده از خودروهای شخصی و همچنین تعطیلی مراکز علمی و آموزشی باز هم اتوبوس‌ها مملو از جمعیت است و مردم برای رفت و آمد ترجیح می‌دهند از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند. با اقداماتی هم که مسئولان ناوگان اتوبوسرانی در ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها انجام داده‌اند در چنین روزهای پرالتهابی مردم با خیالی آسوده از این ناوگان عمومی استفاده می‌کنند.
«رقیه آزادی» به قول خودش مسافر همیشگی اتوبوس است. او با ابراز رضایت از عملکرد مسئولان شرکت اتوبوسرانی گفت: « در جراید خواندم هر شب اتوبوس‌ها ضدعفونی می‌شود.  این کار خوبی است و نشان می‌دهد که مسئولان نگران سلامتی مردم هستند. در کنار این کارها خود مسافران هم باید رعایت کنند و اگر علائم بیماری دارند به خاطر خودشان و سایر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.»
«پرهام حسینی» مسافر خط ۷ بی آر تی با انتقاد از مسافران گفت: « عملکرد مسئولان در ضد عفونی کردن اتوبوس‌ها تاثیری در کاهش ابتلا به ویروس کرونا ندارد. وقتی مسافران رعایت نمی‌کنند و با دست‌های آلوده بخش‌های مختلف اتوبوس را لمس می‌کنند تا انجام عملیات ضد عفونی قطعاً صدها نفر دستشان به بخش‌های آلوده می‌خورد. در کنار این کارها بهتر است دستکش‌ یک‌بارمصرف هم در ایستگاه‌ها توزیع شود تا میزان انتقال ویروس کورونا به حداقل برسد.» 

کد خبر 487195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha