چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

رئیس جمهور در سخنان شامگاه ۵ اسفند خود در خصوص کرونا جملاتی را بیان کرد که به نظر واقع‌بینانه نمی‌آید.

كرونا پزشك

همشهری آنلاین- علی کدخدازاده: روحانی گفت: " کار و فعالیت در کشور باید همانگونه که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته بوده ادامه پیدا کند."

به طور معمول در شرایط عادی وضعیت کار و فعالیت‌ها عادی است. آیا اکنون وضعیت بهداشتی کشور مانند هفته‌ها و ماه‌های گذشته است که انتظار دارید به مانند آن زمان رفتار کنند؟

از عضو دفتر یک مرجع تقلید گرفته تا معاون وزیر و نماینده مجلس به کرونا آلوده شده‌اند. وضعیت تکثیر این ویروس به گونه‌ای است که بخش درخور توجهی از کشور شاهد حضور آن هستند.

با کمال احترام به عرض می‌رساند که طبق استانداردهای اعلام شده، نسبت مرگ ناشی از این بیماری به تعداد متبلایان به آن در ۶ کشوری که بالاترین میزان الودگی را دارند بدین شرح است:


در چین حدود ۳.۴ درصد مبتلایان مرده‌اند. در کره جنوبی حدود یک درصد مبتلایان در گذشته‌اند. در ایتالیا این رقم ۲.۴ درصد است و در ژاپن کمتر از یک درصد. اما در ایران با توجه به آمار رسمی کشور حدود ۱۵ درصد مبتلایان فوت شده‌اند.

این ارقام از دو حالت خارج نیست، یا اینکه توان مراقبتی و درمانی کشور به اندازه آن کشورها نیست و میزان درصد مرگ و میر را بالا برده است و یا اینکه تعداد متبلایان بیش از رقمی است که تا کنون شناسایی شده است.
آیا در این شرایط باید مثل یک ماه پیش رفتار کرد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفته است "، البته هر کجا جمعیت و اجتماعی هست باید همه مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی اعمال شود، مدارس، دانشگاه‌ها، کارگاه‌ها و ... همه باید مراقبت کنند."

این جمله چه معنای کاربردی و عملی دارد؟ اول اینکه چرا باید اجازه دهیم اجتماعات بزرگ در این شرایط شکل بگیرد و نکته بعدی این است که این مراقبت یعنی چه؟ مثلا در استادیوم آزادی با توجه به امکانات آنجا نوع رفتار و فرهنگ بهداشتی جامعه که محصول آموزش عمومی است، تماشاگران چه باید بکنند. اگر کسی در آنجا مبتلا بود، اقدام لازم چیست؟ در سینما، تئاتر، مسجد و زیارتگاه‌ها این اقدامات چیست؟ به نظر شما دختر بچه کلاس اولی یا پسر بازیگوش کلاس دومی چه باید بکند. اگر بچه‌ای آلوده به این ویروس بود، مدیر مدرسه چگونه بفهمد؟ وقتی معاون وزیر بهداشت به این بیماری مبتلا می‌شود آیا از رئیس یک سازمان و اداره می‌توان توقع داشت که بتواند مانع از انتشار این ویروس در میان کارکنان آن سازمان شود؟

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش افزوده است،" و این یکی از نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان ما است که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه، کشور را به تعطیلی بکشانند"

از آقای رئیس جمهور باید پرسید؛ دستورات مقابله‌ای با کرونا در کشورهای چین، ژاپن، ایتالیا، سنگاپور، کره جنوبی و حتی واکنش ترامپ به بازگشت تعدادی از شهروندان آن کشور که الوده به این ویروس شده بوده‌اند هم نشانه نقشه دشمنان آنهاست؟ همین امروز یک هواپیمای ترکیه‌ای که از ایران به مقصد استانبول می‌رفت با اعلام احتمال حضور یک بیمار مبتلا به کرونا به صورت اضطراری در فرودگاه آنکارا به زمین نشست و دستور داده شد کلیه سرنشینان آن برای ۱۴ روز قرنطینه شوند. آیا این رفتار دولت ترکیه نیز ناشی از نگرانی‌های مصنوعی دشمن ساخته اردوغان است؟

آقای رئیس جمهور اگر برای مردم قدرت تشخیص فرد آلوده به کرونا وجود داشت معاون وزیر بهداشت یا نماینده مجلس که حتما متوجه می‌شد و به این بیماری مبتلا نمی‌شد. 

اگر می‌فرمایید مردم به صورت عادی به کار و زندگی خود بپردازند لطفا دستور دهید به ما بگویند در ترافیک سهمین انسانی بامدادی خطوط مترو شهروندان با چه مکانیزمی بفهمند کسی آلوده شده یا نه؟ و بر فرض که فهمیدند در آن تراکم جمعیت چه باید بکنند که ویروسی با ابعاد میلی میکرون وارد بدن آنها نشود؟

در ادارات، کارکنان و ارباب رجوع از کجا بفهمند به حامل کرونا لبخند نمی‌زنند و فرزندان ما در حیاط مدرسه چگونه بفهمند رفیقی که دست در گردن‌اش انداخته‌اند آلوده نیست؟

کد خبر 487026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha