سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۱
۰ نفر

درحالی‌که بیش از ۲ ماه از شروع ماجراهای ترسناک ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد، شمار مبتلایان و موارد جدید در بیرون از چین هر روز بیشتر می‌شود.

كرونا

در این میان نام ۲کشور غیر از چین بیشتر شنیده می‌شود؛ کره‌جنوبی و ایران. علاوه بر ایران، میزان شیوع و گسترش ویروس کرونا در کره‌جنوبی در روزهای اخیر باعث جلب توجه رسانه‌های جهان شده‌است. اکنون کره‌جنوبی بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا بعد از چین را در دنیا دارد. بیش از ۶۰۰نفر تا دیروز در کره‌جنوبی به کرونا مبتلا شده‌اند. در چین این تعداد به ۷۶هزار نفر رسیده‌است. این شیوع در شهری به نام دایگو در جنوب کره‌جنوبی و از یک مراسم مذهبی در کلیسا آغاز شده‌است. این شهر ۲.۵میلیون نفری اکنون با مدیریت ویژه و تحت تدابیر بهداشتی پزشکی گسترده قرار دارد. تاکنون ۲ نفر از مبتلایان به کرونا در این شهر و ۳نفر در کل کشور، جان خود را از دست داده‌اند.

یک زن ۶۱ساله مبتلا به کرونا عامل شیوع و همه‌گیری این بیماری در این شهر شناخته ‌شده‌است. دیروز رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در سراسر این کشور وضعیت هشدار قرمز اعلام کرد. مقامات پزشکی و بهداشتی کره‌جنوبی می‌گویند، ۱۶۹مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده و اکنون با این رقم، شمار مبتلایان به کرونا به ۶۰۲نفر رسیده‌است. این رقم نسبت به روز جمعه، دوبرابر شده ‌است. از روز جمعه شهر دایگو و حومه آن به‌عنوان «منطقه تحت مراقبت ویژه» اعلام شده ‌است.
هنوز دولت کره‌جنوبی اعلام نکرده که قرار است با اعلام وضعیت قرمز چه تدابیری در کره‌جنوبی به اجرا درآید اما به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام این وضعیت امکان اعلام تعطیلی مدارس و ادارات و همچنین تعطیل کردن شهرها را به رئیس‌جمهور می‌دهد.

تاریخ شروع سال جدید تحصیلی در کره‌جنوبی از اول مارس (۱۱اسفند) به‌مدت یک هفته به تعویق افتاده‌است. اما هنوز تصمیمی برای تعطیلی بیشتر مدارس اعلام نشده‌است. مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی صبح دیروز بعد از جلسه‌ای با حضور وزرا و کارشناسان به خبرنگاران اعلام کرد: موضوع شیوع کرونا یک نقطه عطف بزرگ است، روزهای آینده برای ما بسیار حیاتی‌ است. دولت براساس توصیه‌های کارشناسان سطح هشدار را به بالاترین حد افزایش می‌دهد و سیستم واکنش را به‌صورت گسترده‌ای تقویت می‌کند. دیروز همچنین سخنگوی کلیسایی در شهر دایگو که برگزاری یک مراسم مذهبی در آن به محلی برای شیوع گسترده کرونا تبدیل شد، در یک پیام ویدئویی به‌خاطر اینکه بسیاری از پیروان این کلیسا و شهروندان کره‌جنوبی به این ویروس مبتلا شده‌اند، عمیقا ابراز تأسف کرد.

  • تدابیر ویژه در شهرهای ایتالیا

در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا بیشترین مورد ابتلا به ویروس کرونا را دارد. شمار مبتلایان به این ویروس تا عصر دیروز به بیش از ۱۳۰نفر رسیده‌است. ۲ شهروند ایتالیایی تاکنون بر اثر ابتلا به این ویروس جانشان را از دست داده‌اند. ۱۰ شهر در شمال ایتالیا در منطقه لمباردی و ونه‌تو تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند. از حدود ۵۰هزار نفر از اهالی ۲ شهر از این منطقه، خواسته شده که از خانه‌های خود بیرون نیایند. برای ورود و خروج به شهرهای این منطقه شمالی ایتالیا هم نیاز به مجوز ویژه دولتی است. در این مناطق همه مدارس و باشگاه‌های ورزشی تعطیل شده‌اند. مقامات دولت ایتالیا نگران این هستند که ویروس از این مناطق به نقاط دیگر کشور سرایت کند.

  • هشدار رئیس سازمان بهداشت جهانی

رئیس سازمان بهداشت جهانی دیروز در سخنانی از شمار مبتلایان جدید به کرونا در سراسر جهان درحالی‌که ارتباط مستقیمی با چین نداشته‌اند، ابراز نگرانی کرد. او درباره تأثیر این شیوع بر کشورهایی در جهان که سیستم بهداشت و درمان ضعیفی دارند به‌ویژه کشورهای آفریقایی ابراز نگرانی کرد. دکتر تدرو آدهانوم قبریسوس از همکاری سازمان بهداشت جهانی با دولت‌های آفریقایی برای آموزش هزاران کادر پزشکی و درمانی و ارائه تجهیزات برای شناسایی و درمان مبتلایان به ویروس کرونا خبر داد.
چین دیروز ۹۷مورد مرگ جدید را بر اثر ابتلا به کرونا اعلام کرد و به این ترتیب شمار قربانیان این ویروس در چین طی ۲‌ماه و نیم گذشته به ۲۴۴۲نفر رسیده‌است.

کشور چین برای نخستین‌بار ۸دسامبر (۱۷آذر) از یافتن مواردی از ویروس جدید در این کشور خبر داد. البته در آن زمان درباره شدت و دامنه شیوع این ویروس اطلاعاتی منتشر نشده‌ بود. دولت چین ۳۱دسامبر (۱۰دی) به‌طور رسمی از شیوع این ویروس در استان هوبی و شهر ووهان خبر داد. در هفته‌های نخست به غیر از استرالیا و آمریکا، موردی از ابتلا به کرونا در کشورهای دیگر جهان گزارش نشده‌ بود. در روزهای اخیر اما دامنه شیوع این ویروس در کشورهای جهان گسترده شده‌است. اکنون بیش از ۳۰کشور جهان درگیر این ویروس هستند. در خاورمیانه، علاوه بر ایران، امارات، لبنان، رژیم صهیونیستی و مصر درگیر ویروس کرونا هستند.

کد خبر 486646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha