چند هنرمند با نقاشی، عکس، سازه‌شنی و کارتون به اپیدمی کووید ۱۹ واکنش نشان دادند. وحشت از عطسه در محیط عمومی، کابوس بیماری و آگاه‌سازی اجتماعی از موضوعات این آثار است.

تامی فانگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فوربس، بی‌شک ویروس کرونا دنیا را تکان داد. هنرمندانی از هنگ‌کنگ، چین و خارج از آن، به همه‌گیری این ویروس با خلق آثاری بصری واکنش نشان دادند.

تامی فانگ Tommy Fung هنرمند هنگ‌کنگی آثاری سوررئال الهام‌گرفته از شیوع کووید۱۹ در اینستاگرامش منتشر کرده است. از مردمی که برای گرفتن ماسک با هم رقابت می‌کنند تا هیولایی که عطسه می‌کند. این آثار بازتاب چیزی است که هنمند در هنگ‌کنگ می‌بیند. او آثارش را اغراق‌شده با چاشنی طنز توصیف می‌کند و می‌گوید: گاهی رفتار مردم در مقابل شیوع این ویروس، بسیار سورئال‌تر از آثار من است و سخت بتوان توصیفش کرد. مردم به دلیل ناکارآمدی دولت هنگ‌کنگ و تاخیر در واکنش به شیوع ویروس کرونا احساس ناامیدی و بی‌اعتمادی می‌کنند. افراد مسن و کم‌درآمد در این شرایط آسیب‌پذیرترند.

دویی هان Duyi Han طراحی است که زندگی خود را بین شانگهای و لس‌آنجلس تقسیم کرده است. او نقاشی‌هایی روی دیوار از پزشکان و پرستاران پوشیده در لباس‌های مخصوص ترسیم کرده و نام آن را قدیسان سفیدپوش Saints Wear White گذاشته است. این نقاشی‌ها در داخل یک کلیسای تاریخی در استان هوبئی چین کشیده شده که شروع اپیدمی از آن‌جا است. این اثر هنری نوعی ادای احترام به پزشکان و پرستاران و مراقبان سلامت است. بیش از ۱۷۰۰ نفر در مراقبت‌های بهداشتی به این ویروس آلوده شده‌اند و بنا بر گزارش‌ها ۶ نفر درگذشته‌اند. 

کوانگ بیائو Kuang Biao کارتونیست چینی است که مضمون اغلب کارهایش سیاسی است. او در این کارتون، به مرگ دکتر لی ونلیانگ Dr. Li Wenliang افشاگر ویروس کرونا واکنش نشان داده است. او در شبکه‌های اجتماعی اولین بار نسبت به شیوع کرونا هشدار داد. او گفته بود که در بیمارستان مرکزی ووهان، به ۷ بیمار برخورد کرده که علائمی شبیه به ویروس سارس دارند (سارس نوع‌ دیگری از خانواده ویروس‌های کرونا است که در سال ۲۰۰۳ از چین آغاز و به یک اپیدمی جهانی تبدیل شد.) ۴ روز پس از انتشار این هشدار، پلیس امنیتی ووهان دکتر لی را احضار کرد. از او خواسته شد تعهدنامه‌ای امضا کند که در آن به انتشار اطلاعات نادرست و تشویش اذهان عمومی متهم شده بود. دکتر لی در هشدار ۳۰ دسامبر خود به همکاران پزشکش توصیه کرده بود که برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت جدید از لباس و تجهیزات مصون‌سازی چون ماسک و عینک پزشکی استفاده کنند. دکتر لی به این ویروس مبتلا شد و در اثر آن درگذشت. 

ماناس ساهو Manas Sahoo هنرمند هندی از شهرستان پوری است. او آثاری با استفاده از ماسه با مضامین مختلف و به مناسبت‌های گوناگون در سواحل ماسه‌ای می‌سازد. اثر اخیر او در واکنش به شیوع کرونا است. او نوشته است: آگاهی می‌تواند ویروس کرونا را فتح کند. 


 

کد خبر 486939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha