یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ایتالیایی‌ها، یکشنبه و دوشنبه (۲۵ و ۲۶ فروردین) برای شرکت در انتخابات پارلمانی که نتایج آن نخست وزیر آینده این کشور را تعیین می‌کند، به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که والتر والترونی، شهردار سابق رم و رهبرحزب چپگرای دمکرات و سیلویو برلوسکنی، رهبر ائتلاف «مردم آزادی» متشکل از احزاب راست میانه ایتالیا، ۲ نامزد اصلی این انتخابات هستند.

۴۷ میلیون نفر از مردم ایتالیا واجد شرایط رای دادن هستند. انتخابات پارلمانی این کشور تا ساعت ۱۵ روز دوشنبه به وقت محلی ادامه می‌یابد.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌شود برلوسکنی غول رسانه‌ای و میلیاردر ۷۱ساله اهل میلان برای سومین دوره، نخست وزیری را به دست بگیرد. 

در مقابل وی، والترونی ۵۲ ساله قرار دارد که برای نخستین‌بار در این رقابت ملی حاضر می‌شود و اختلاف وی با رقیبش در نظرسنجی‌ها حدود ۶ درصد بوده است.

البته بنابر نظرسنجی‌ها حدود ۱۵ میلیون از ۴۷ میلیون رأی دهنده ایتالیایی، هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد که در روزهای اخیر فاصله میان والترونی و برلوسکنی کاهش یافته است.

این ۱۵ ‌میلیون نفر در واقع نسبت به دورنمای اصلاحات اقتصادی و ثبات سیاسی کشورشان دید مثبتی ندارند.

ایتالیایی‌ها بین ۲ شخصیت که تقریباً وجه اشتراکی با هم ندارند یکی را برای هدایت شصت و دومین دولت کشورشان  از زمان جنگ جهانی دوم انتخاب می‌کنند.

سیلویو برلوسکنی تاجر ثروتمند و والتر والترونی سیاستمدار عملگرا. اما هر ۲ نامزد به انتقاد از تصمیمات رومانو پرودی، نخست وزیر پیشین می‌پردازند.

برلوسکنی از سرخوردگی مردم و افزایش مالیات سخن می‌گوید و والترونی قول مبارزه با بی‌ثباتی وضعیت جوانان و جنگ علیه رهبران مافیا را می‌دهد.

برلوسکنی هم اکنون ۱۵ سال است که رهبری جناح راست این کشور را در دست خود دارد اما والترونی رهبر جدید حزب دمکرات ایتالیا خودش را به‌عنوان شخصیتی مطرح کرده است که جریان چپگرای این کشور را به یک جریان عملگرا تبدیل کرده است.

والترونی دوست دارد خود را با باراک اوباما مقایسه کند، در حالی که برلوسکنی از شیوه‌های سارکوزی، تقلید می‌کند.

صحنه مبارزه انتخاباتی کنونی ایتالیا نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است به‌طوری‌که در این دوره ۴ سازمان بزرگ رقابت می‌کنند ولی در انتخابات آوریل ۲۰۰۶، ۲۰ سازمان سیاسی در ۲ اردوگاه چپ و راست رقابت می‌کردند.

ائتلاف مردم آزادی به رهبری سیلویو برلوسکنی از مجموع احزاب فورتسا وابسته به برلوسکنی، پیمان ملی نئوفاشیسم و پیوند ضد‌مهاجرت شمال ایتالیا تشکیل شده است.

حزب دمکراتیک والترونی هم از اتحاد دمکرات کمونیست‌های چپ و احزاب میانه‌رو کاتولیک تشکیل شده است. ائتلاف رنگین کمان شامل دو حزب کمونیست و حزب سبزها از دیگر تشکل‌های حاضر در این انتخابات است.

کد خبر 48684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز