نمایندگان در نشست علنی دیروز دوشنبه ۵ اسفند مجلس شورای اسلامی در مخالفت یا موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور صحبت کردند. کلیات بودجه در نهایت در این جلسه رد شد.

تصاویر مجلس شورای اسلامی و کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، بررسی لایحه بودجه در حالی روز گذشته در مجلس برگزار شد که جلسه تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا قرار داشت. در این جلسه یکی از مهم‌ترین بحث های نمایندگان موافق و مخالف میزان افزایش حقوق کارمندان دولت بود. در جدول زیر اظهارنظرهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این باره را می‌خوانید.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و  نماینده مشکین شهر | موافق کلیات لایحه بودجه

بودجه سال آینده با توجه به شرایط بحرانی تنظیم شده است، زیرا در حال حاضر کشور از نظر سیاسی و اقتصادی در شرایط خاصی به سر می برد.

افزایش پایه حقوق از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می تواند تاثیر بسزایی دربهبود معیشت مردم داشته باشد، چرا که با اجرای شدن این تصمیم، کف حقوق ها حدود ۸۰ درصد افزایش می یابد.

تامین کالای اساسی  در سال آینده یکی از ویژگی های مثبت لایحه بودجه سال ۹۹ است

به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت و متولیان امر در حال حاضر انبارهای کشور در بهترین شرایط از نظر تامین کالا به سر می برند و علت این امر نیز پیش بینی بودجه مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی در سال ۹۸ است

ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی | مخالف کلیات لایحه بودجه

در بودجه سال ۹۹ مبلغ ۴۹ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش اموال دولتی پیش‌بینی شده و این در حالی است که امسال تنها ۳۲۰ میلیارد تومان اموال مازاد دولتی به فروش رفت بنابراین چطور می‌توان در سال ۹۹ مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از این طریق کسب کرد.

ما باید در خصوص حقوق و دستمزد بپذیریم که مردم به ویژه اقشار کم درآمد همچون کارمندان و کارگران با شرایط سختی مواجه هستند، سال گذشته پیشنهاد آقای حاجی بابایی مبنی بر پلکانی معکوس اتفاق مبارکی بود که باعث می‌شد حقوق اقشار کم درآمد افزایش بیشتری داشته باشد اما دولت خلاف بودجه ۹۷ عمل کرده و این اقشار را ناامید کرد، همچنین برای هم ترازی مبلغی قرار داده شد که دولت در پی آن نامه‌ای به شورای نگهبان مبنی بر ضرورت متناسب‌سازی فرستاد و این مهم را محقق نکرد. در حالی که اگر اشرافی‌گری و هزینه‌های جاری کاهش یابد می‌توان هم‌ترازی را جایگزین متناسب‌سازی کرد.

دولت مبلغ ۲۳۰ هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و این در شرایطی است که اغلب کارگران تحصیلکرده یا فاقد شغل هستند و یا با حقوق کمتر از دو میلیون تومان فعالیت می‌کنند که این امر در مقایسه با پرداخت حقوق‌های نجومی آنها را دچار سرخوردگی اجتماعی کرده است. از سوی دیگر قرار بر این بود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تأمین اجتماعی واگذار شود که این امر محقق نشد.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود | موافق کلیات لایحه بودجه

پیشنهاد بودجه سه دوازدهمی چه اتفاقی در کشور شکل می دهد؟ اگر لایحه بودجه فعلی اشکالاتی دارد، آن را برطرف کنیم. بودجه سه دوازدهمی مشکلاتی را برای کشور رقم می زند، اختیار ۶۰۰ طرح ملی به استان ها داده شده که اختیار استانداران را افزایش می دهد.

بودجه سال ۹۹ براساس واقعیت بسته شده است، با شرایط کنونی امکان فروش نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز را نداریم و قیمت هر بشکه ۵۰ دلار تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت اعلام کرده که ۵۰ هزار میلیارد تومان از اموال غیرضروری خود را در جریان بودجه سال ۹۹ واگذار می کند، عنوان کرد: میزان دریافت مالیات ۱۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، با توجه به شرایط اقتصادی، تورمی و تحریمی، علم اقتصاد می گوید شرایط وصول مالیات باید سهل تر شود و امکان افزایش اخذ مالیات بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان وجود ندارد.

نسبت به دولت مدعی بودیم که مالیات بر خانه های خالی را اجرا نمی کنیم که در بودجه ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در این خصوص برای دولت تعهد ایجاد شد و برای خانه ها و خودروهای لوکس نیز رقمی پیش بینی شده است، بنابراین نگاه به وصول مالیات در بودجه سال آینده افزایش دارد.

در لایحه بودجه سال آینده به تولید و معیشت توجه شده است. کف حقوق کارمندان دولت از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲ میلیون و 800 هزار تومان افزایش داده شد و از سوی دیگر ۶۰۰ طرح ملی به استان ها واگذار شده که اختیارات استانداران و فرمانداران را افزایش می دهد، دولت در جریان بودجه از راهکارهای ابتکاری استفاده کرده است.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس | موافق کلیات بودجه

یکی از ویژگی های مصوبه کمیسیون تلفیق این است که طبق آن دولت موظف شده تا اعتبارات جاری دستگاه‌های اجرایی را بر مبنای عملکرد انجام دهد.

یکی دیگر از نکات مثبت کمیسیون تلفیق تجمیع یارانه های کلی و معیشتی از بابت افزایش قیمت بنزین است.

افزایش بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش، همسان سازی حقوق بازنشستگان، همسان سازی حقوق و مزایای فرهنگیان از دیگر نکات مثبت کمیسیون تلفیق است

کمیسیون تلفیق اعتبارات دانشگاه ها را نیز به میزان قابل قبولی افزایش داده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از دیگر نقاط قوت مصوبه کمیسیون تلفیق را مبحث مالیات برشمرد و گفت: در این زمینه مالیات بر خانه های بالای یک میلیارد، مالیات بر خودروهای بالای ۷۰۰ میلیون و همچنین مالیات بر خانه های خالی در نظر گرفته شده که اقدام مناسبی است.

بدری افزایش مبلغ وام ازدواج به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان را از دیگر ویژگی های مصوبه کمیسیون تلفیق اعلام کرد.

سخنگوی کمیسیون عمران نظام پرداخت ها، افزایش پلکانی مالیات بر حقوق ها، برداشت از صندوق توسعه ملی بیش از سال گذشته، بدهکار کردن آینده با فروش کلان اسناد خزانه اسلامی و همچنین عدم نظارت مجلس در اجرای بودجه سالانه را از نقاط ضعف مصوبه کمیسیون تلفیق دانست.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو | موافق کلیات بودجه 

پایه حقوق‌ها در بودجه سال آینده افزایش چشمگیر داشته است و تجمیع یارانه‌ها در بودجه سال آینده یکی از جنبه‌های مثبت بودجه است که بسیاری از ناعدالتی‌ها را کاهش می‌دهد.

سقف پایین و حداقل حقوق یکی از مشکلات بودجه سال گذشته بود که افزایش قابل توجهی داشت از طرفی یکی کردن یارانه‌ها یکی از نکات مثبت بودجه سال ۹۹ است چرا که مشکلات و ناعدالتی‌های زیادی را ایجاد کرده بود.

بودجه‌ریزی عملیاتی در شرایط فعلی اقتصادی کشور کار آسانی نبوده و اقدام دولت قابل تقدیر است.

متأسفانه نمایندگان فرصت کافی برای ارائه پیشنهادات خود نداشته‌اند چرا که اکثر آنها درگیر انتخابات بوده‌اند و این لایحه بودجه بدون پیشنهادات بسته شد از این رو خواهشمندم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تدبیری بیاندیشد و حتی با ایجاد فرصت یک روزه برای ارائه پیشنهادات می‌تواند تأثیر بسیاری بر آرای مخالفان لایحه بودجه داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نحوه افزایش حقوق‌ها را یکی دیگر از مشکلات بودجه سال آینده دانست و گفت: بهتر است برای افزایش حقوق‌ها به جای درصد ثابت رقم ثابتی در نظر گرفته شود.

حمیدرضا حاجی بابایی  نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی | مخالف کلیات لایحه بودجه

 مجلس علاوه بر مالیات و درآمدهای لایحه دولت ۲۷ هزار میلیارد تومان مالیات را افزایش داد و ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل صندوق توسعه ملی به سقف بودجه اضافه شد لذا سقف بودجه شفاف نیست و تبصره ۱۴ با ۲۵۰ هزار میلیارد تومان باید در سقف بودجه قرار می‌گرفت.

 علاوه بر این محاسبات نشان می‌دهد تبصره ۱۴ باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام می‌شد. در ارتباط با حقوق نیز در مجلس ناعادلانه به موضوع پرداخته شده، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کف حقوق مشخص شده که، دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود و افزایش حقوق‌های بالا، رشد می کند.

 بازنشسته‌ها در کشور گرسنه‌ هستند و ای کاش نظام رتبه‌بندی نیز اجرا نمی‌شد چرا که ۵۰ درصد به عنوان فوقالعاده شغل برای کارکنان در نظر گرفته شده اما قرار نیست به معلمان داده شود. نظام رتبه‌بندی را حذف کنید و همین میزان ۵۰ درصد را به بازنشسته‌ها و معلمان هم اضافه کنید.

هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس و نماینده مردم اسفراین

سال های گذشته روزانه ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی به فروش می رسید در حالی که این تعداد به یک میلیون بشکه کاهش یافته است.

براساس تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه مقرر شد در سال آینده از خانه ها و خودروهای لوکس مالیات دریافت شود که از این محل حدود ۴ هزار میلیارد تومان منبع درآمدی حاصل می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه با انتشار اوراق عرضه در سال آینده می توان پروژه های عمرانی را به اتمام رساند، ادامه داد: با تکمیل پروژه های عمرانی بسیاری از آزادراه ها، راه آهن ها و ... به بهره برداری می رسد.

 براساس تصمیم کمیسیون تلفیق در سال آینده حداقل حقوق ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود همچنین معافیت های مالیاتی به ۳ میلیون تومان افزایش یافت تا عدالت درآمدی برقرار شود.

کد خبر 486682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    3 0
    6 ماهه حقوق نگرفتم این مملکتداریه .!؟
  • فرسته رئوفی IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    4 2
    به نظرم خیلی زیاده چون ۵روز میرن سرکار تو این ۵ روز هم همش تعطیلاته
  • آینده نگر IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    4 3
    کسی که برای حقوق کارگر عادی تصمیم می گیرد باید مثل کارگر زندگی کرده باشد تا درد آنها را احساس کند و با توجه به آن تصمیم بگیرد. متاسفانه وضعیت معیشت مردم فاجعه بار است.
  • محمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    10 2
    کارمندان ایران روزی 4 ساعت کار می کنند. اما کارگر مظلوم و همیشه بیمار با استرس اخراج روزی 8 ساعت با کرنومتر ازش کار میکشن. از خدا بترسید
  • نیروی شرکتی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    4 2
    سلام یه فکری هم به حال نیروهای شرکتی جهاد کشاورزی کنید که ماهی ۹۸۰ تومن حقوق میگیرن با بیست روز بیمه
  • امین TR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    9 0
    لازم نیست دولت حقوق رو اضافه کنه، بیزحمت تورم رو برگردونن به سال 88، همین برای مردم کافی هستش
  • سیدنادر کرانیان IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    2 3
    خدا بکند این حرفی که می زنند درست باشد تا وضع کارمندان ودیگر اقشار جامعه خوب باشد
    • رضا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
      2 1
      کدام حرفشان راست بود که این حرف راست باشد
  • احمدیان IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
    0 1
    مجلس برای بازنشستگانبا حقوق ۲۵۰۰ت تا ۴۰۰۰ت چه فکری گ‌رده است ؟ ./.