قطعه اول آزادراه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر قرار است امروز، سه‌شنبه ششم اسفند با حضور رئیس جمهوری به صورت رسمی افتتاح ‌شود. به همین بهانه نگاهی به طولانی‌ترین جاده‌های جهان کردیم تا ببینیم ساخت آن‌ها چقدر زمان برده است.

جاده

همشهری‌آنلاین-سمانه معظمی: آزادراه تهران-شمال که ۱۲۱ کیلومتر طول دارد، ۲۴ سال پیش کلنگ‌زنی شد. از آن زمان تاکنون فقط قطعه اول (امروز) و قطعه چهارم این طرح (سال ۱۳۹۱) تکمیل شده و  ساخت قطعه دوم و سوم همچنان ادامه دارد.

در ادامه با ۹ جاده بلند جهان که طول آن‌ها قابل مقایسه با آزادراه تهران-شمال نیست و مدت زمان تکمیل آن‌ها، آشنا شوید:

جاده ۶ در امریکا (۴ سال)

این جاده هفتمین جاده بلند دنیا و دومین جاده طولانی در امریکاست. مسافت جاده ۶ به ۵۱۵۸ کیلومتر می‌رسد.

ساخت آن از سال ۱۹۲۲ آغاز شد و در سال ۱۹۲۶ پایان یافت. این جاده از ایالت کالیفورنیا تا ایالت ماساچوست امتداد دارد.

جاده چهارضلعی طلایی هند (۱۱ سال)

این بزرگراه چهار شهر اصلی دهلی، بمبئی، چنای و کلکته را در هندوستان به هم وصل می‌کند.

ساخت این جاده به طول ۶ هزار کیلومتر از سال ۲۰۰۱ آغاز شد و ابتدای سال ۲۰۱۲ پایان یافت. بزرگراه چهارضلعی طلایی در چهار بخش ساخته شد و از چهار تا شش باند تشکیل شده‌است.

هزینه ساخت پنجمین جاده طولانی جهان، بیش از ۹ بیلیون دلار اعلام شده است. این بزرگراه مناظر زیبایی از کوهستان، بیابان و دریاچه دارد.

جاده ترانس کانادا (۱۲ سال)

این بزرگراه شرقی‌ترین نقطه کشور کانادا را به غربی‌ترین نقطه آن وصل و از ۱۰ ایالت عبور می‌کند.

ساخت چهارمین جاده طولانی جهان سال ۱۹۵۰ آغاز و در سال ۱۹۶۲ افتتاح رسمی شد؛ هرچند آسفالت و دیگر اقدامات تکمیلی آن تا سال ۱۹۷۱ ادامه پیدا کرد. تکمیل این جاده، یک بیلیون دلار برای دولت کانادا هزینه داشت.

بزرگراه ترانس کانادا ۷۸۰۰ کیلومتر طول دارد و از شهرهای اصلی می‌گذرد. این جاده نیز مناظر زیبایی شامل کوهستان، رودخانه و دریاچه دارد و گذر از آن ۲ تا چهار هفته زمان می‌برد.

جاده ۲۰ در امریکا (۱۴ سال)

این جاده به طول ۵۴۱۵ کیلومتر از شرق به غرب امریکا را طی می‌کند. جاده ۲۰ از شهر بوستن ایالت ماساچوست آغاز می‌شود و در شهر نیوپورت ایالت اورگان به پایان می‌رسد.

ساخت این بزرگراه در سال ۱۹۲۶ آغاز و در سال ۱۹۴۰ تکمیل شد. طولانی‌ترین جاده امریکا و ششمین جاده طولانی دنیا از ۱۲ ایالت عبور می‌کند و طی آن حدود یک ماه زمان می‌برد.

بزرگراه بین‌ایالتی ۹۰ در امریکا (۳۰ سال)

مسافت این جاده به ۴۸۰۰ کیلومتر می‌رسد و جزو طولانی‌ترین جاده‌های بین ایالتی آمریکا محسوب می‌شود. این بزرگراه از دو پل معلق بلند و از روی دریاچه واشینگتن می‌گذرد و منظره بسیار زیبایی دارد.

ساختن این جاده در دهه ۵۰ میلادی آغاز و در سال ۱۹۸۵ تکمیل شد. قسمت‌های زیادی از این مسیر با وصل کردن جاده‌های قدیمی به یکدیگر ساخته شده است.

هشتمین جاده طولانی جهان در بیشتر قسمت‌ها به موازات بزرگراه۲۰ است و از ۱۳ ایالت می‌گذرد.

بزرگراه بین‌ایالتی ۸۰ در امریکا (۳۰ سال)

این جاده که در قسمت‌هایی با بزرگراه معروف «کریستوف کولومب» یکی می‌شود، ۴۶۶۶ کیلومتر طول دارد.

مسیر نهمین جاده طولانی جهان از ۱۱ ایالت عبور می‌کند. زمان اجرای عملیات ساخت بزرگراه بین‌ایالتی ۸۰ بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۶ بود.

جاده پن‌امریکن در قاره امریکا (۳۵ سال)

این جاده به عنوان طولانی‌ترین جاده جهان ۴۸ هزار کیومتر امتداد دارد. جاده پن‌امریکن از ۱۴ کشور در امریکای شمالی و جنوبی عبور می‌کند. ساخت آن از سال ۱۹۲۸ آغاز شد و در سال ۱۹۵۰ قطعه اول و ۱۹۶۳ کل پروژه تکمیل شد.

 این جاده از مناطق آب‌وهوایی و بومی گوناگون از جنگل تا کوهستان‌های سردسیر عبور می‌کند. پن امریکن از آلاسکا در شمالی‌ترین نقطه امریکا تا جنوبی‌ترین منطقه آرژانتین را به هم متصل می‌کند. طی‌کردن کل این مسافت بین شش ماه تا ۱/۵ سال طول می‌کشد و برابر با طی کردن خط استواست!

 کشور امریکا بیشترین مشارکت مالی را در ساخت این پروژه داشت.

جاده شماره یک در استرالیا (۴۳ سال)

این بزرگراه به طول ۱۴۵۰۰ کیلومتر دومین جاده طولانی جهان و طولانی‌ترین جاده جهان است که در یک کشور امتداد دارد. بزرگراه شماره یک‌ْْ‌ تقریبا همه مراکز استان‌های استرالیا را به هم متصل می‌کند و بسیاری از جاده‌های دیگر این کشور از آن منشعب می‌شوند. طی کردن کل این بزرگراه سه ماه زمان می‌برد.

ساخت این بزرگراه از سال ۱۹۵۵ آغاز شد و به مرور به‌بهره‌برداری رسید. آخرین بخش آن سال ۱۹۹۸ تکمیل شد.

بزرگراه شماره یک به دلیل کمبود استراحتگاه و فاصله زیاد بین مقصدها که به خستگی رانندگان منجر می‌شود به «تله مرگ» معروف است.

جاده ترانس سایبرین در روسیه (۶۰ سال)

این جاده به طول ۱۱ هزار کیلومتر از سن‌پترزبورگ روسیه آغاز می‌شود و تا شهر بندری ولادیوستاک در شمال کره‌شمالی امتداد می‌یابد. طی کردن آن بین یک تا دو ماه زمان می‌برد.

ساخت نخستین بخش از این جاده به عنوان سومین جاده طولانی دنیا در سال ۱۹۵۰ آغاز و کل آن در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد.

این جاده به دلیل آب‌وهوای سرد و شرایط رانندگی خاصی که دارد، ‌محبوببیت چندانی ندارد.

کد خبر 486678
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
    5 0
    و رتبه ممتاز به ایران میرسه، جاده ۱۲۰ هزار متری!!!! و در مدت نیم قرن