نخست وزیر مالزی، ماهاتیر محمد پس از قریب به دو سال نخست وزیری به طور ناگهانی استعفای خود را تسلیم پادشاه این کشور کرد و حزب وی از ائتلاف دولت خارج شد، موضوعی که نه تنها آینده سیاسی در این کشور جنوب شرق آسیا را مورد سوال قرار داد بلکه شوک مهمی را نیز به بخش‌های اقتصادی این کشور وارد کرد.

ماهاتیر محمد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بیانیه ای دفتر نخست وزیری مالزی امروز صبح منتشر کرده حاوی جزئیات بیشتری دراین زمینه نبوده اما "برساتو" حزب وی نیز با صدور بیانیه ای اعلام کره که همچنان به حمایت از ماهاتیرمحمد به عنوان نخست وزیر ادامه خواهد داد.

این درحالی است که براساس گزارش های رسانه ای اختلافات سیاسی درمیان دولت ائتلافی پاکاتان هاراپان به رهبری ماهاتیر محمد در ۶ ماه اخیر به اوج خود رسیده بود.

جاکارتاپست دراین زمینه گزارش داد: درحالی که حزب و هواداران ماهاتیر همچنان برحمایت از او تاکید دارد اما گروه دیگری از نمایندگان پارلمان که از حزب عدالت مردم به رهبری انورابراهیم حمایت می کنند، با ایجاد تشکلی که تعدادی از قانونگذاران مستقل نیز در آن حضور دارند درتلاش هستند تا انور ابراهیم را به عنوان نخست وزیر آتی معرفی کرده و جانشین ماهاتیر کنند.

این درحالی است که هنوز مشخص نیست آیا ماهاتیر قرار است ائتلاف دیگری تشکیل دهد، آیا انور ابراهیم رئیس دولت جدید را برعهده می گیرد و یا اینکه انتخابات جدیدی در این کشور برای تعیین نخست وزیر آتی برگزار خواهد شد.

انور ابراهیم که از وی به عنوان نخست وزیر در انتظار یاد می شود  قرار است امروز بعدازظهر با پادشاه این کشور دیدار داشته باشد و احزاب سیاسی و پارلمان این کشور منتظر نتیجه این دیدار هستند.

برخی منابع خبری همچنین از دیدار امروز صبح ماهاتیر و انور ابراهیم خبر دادند. انور ابراهیم این دیدار را بسیار خوب توصیف کرد.

ماهاتیر محمد و انور ابراهیم که دوست و رقبای دیرین یکدیگر محسوب می شوند، پیش از انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ با یکدیگر برای شکست نجیب رزاق نخست وزیر وقت و رئیس جبهه ملی ائتلاف کرده و دولت ائتلافی تشکیل دادند. در دوران رقابت های انتخاباتی گفته شده بود که در صورت پیروزی ماهاتیر از دوره نخست وزیری ۵ ساله به مدت دو سال روی کار خواهد بود و پس از آن قدرت را به انور واگذار خواهد کرد.

دومین دوره نخست وزیری ماهاتیر در مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷) آغاز شد. ماهاتیر محمد در نخستین دوره  در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست وزیر مالزی بود و از وی به عنوان فردی یاد می شود که  طولانی ترین دوره نخست وزیری را دراین کشور برعهده داشته است.

با این وجود ماهاتیر محمد ۹۴ ساله پس از به قدرت رسیدن برای دومین بار در انتخابات سال ۲۰۱۸،  بارها تاکید کرده بود که زمانی قدرت را تحویل خواهد داد که مشکلات مهم این کشور از جمله مشکلات اقتصادی گسترده را که به دلیل فساد گسترده دولت قبلی ایجاد شده و میراثی برای وی است  به میزان قابل قبولی رفع کند.

انور ابراهیم رئیس حزب عدالت مردم که اکنون نماینده پارلمان این کشور نیز می باشد، روز گذشته تائید کرد که برخی از اعضای حزب خود برای تشکیل دولت جدید با اردوگاه ماهاتیر همکاری می کنند، و آنها برای این اقدام با پادشاه این کشور دیدار کرده بودند.

 نقش پادشاه در کشورمالزی تا حد زیادی تشریفاتی است، اما سلطان نیز قدرت های ویژه ای دارد، از جمله اینکه رهبران سیاسی معمولاً پیش از اعلام تغییرات عمده سیاسی با وی دیدار و گفت وگو می کنند.

ماهاتیر همچنین پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۰۳ بیش از دو دهه در سمت نخست وزیری هدایت مالزی را برعهده داشت.

ماهاتیر درعین حال با اشاره به وعده های انتخاباتی خود مبنی بر تحویل قدرت به انور ابراهیم معاون پیشین وی و رهبر حزب عدالت مردم مالزی گفته بود: من قول داده ام که  برخی مشکلات اساسی که از دولت قبل باقی مانده را رفع کنم و همینطور قول داده ام اگر از سوی ائتلاف پاکاتان هاراپان فردی نامزد رهبری آن شود، کناره گیری کنم.

در مجموع نخست وزیر آتی در این کشور نیاز به ائتلاف با سایر احزاب مهم مالزی از جمله، آمنو، حزب اسلامی مالزی "پاس" وحزب ماهاتیر محمد و سایر احزاب برای تشکیل کابینه دارد، چرا که  براساس قوانین داخلی برای به دست گرفتن قدرت حمایت ۱۱۲  نفر از  ۲۲۲ نماینده مجلس را داشته باشد. از این رو اکنون رایزنی های سیاسی در میان احزاب و پارلمان مالزی برای تصمیم گیری برای ایجاد ائتلاف جدید  بسیار شدت یافته است.

استعفای ماهاتیر در مالزی درعین حال شوک شدیدی به بخش های اقتصادی این کشور نیز وارد کرده به گونه ای که شاخص بورس سهام این کشور امروز با ۲۰ درصد افت  پس از سال ۲۰۱۸ روبه رو شد و بازار سهام این کشور را خرسی کرد.

علاوه براین ارزش رینگیت مالزی امروز با پائین ترین سطح خود  نسبت به ارزهای خارجی در ۶ ماه  گذشته رسید و هر دلار به ازای ۴.۲۲۴ رینگیت معادله شد.

  • شخصیت های مطرح برای نخست وزیری

اگرچه براساس وعده های انتخابات سال ۲۰۱۸ قرار بود تا انور ابراهیم جایگزین ماهاتیر محمد شود اما در یکسال اخیر اسامی افراد دیگری نیز برای جانشین ماهاتیر مطرح شده است.

انور ابراهیم ۷۲ ساله رئیس حزب عدالت مردم  که براساس وعده های انتخاباتی قرار است جانشین ماهاتیر ۹۴ ساله شود و از وی به عنوان نخست وزیر درانتظار یا نخست وزیر آینده این کشور یاد می کنند، اواخر شهریور ماه امسال، گزارش ها در مورد احتمال جایگزینی عزمین علی وزیر کنونی اقتصاد مالزی و یا "مخریز ماهاتیر" پسر نخست وزیر را به جای وی رد کرد. "
انور ۷۱ ساله درسال ۲۰۱۵ در دوران نجیب رزاق در دادگاهی محکوم به ۵ سال حبس شده بود و پس از پیروزی در انتخابات از زندان آزاد و با کمک ماهاتیر محمد مورد عفو پادشاه قرار گرفت.
عزمین علی معاون سیاسی انور ابراهیم در حزب عدالت و وزیر کنونی اقتصاد و مخریز نیز پسر سوم و پنجمین فرزند ماهاتیر محمد است که یک سیاستمدار فعال در این کشور بوده و در سابقه فعالیت های سیاسی وی سروزیری ایالت کداح مالزی وجود دارد.

کد خبر 486552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس US ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
    1 0
    استعفای ماهاتیر محمد قابل پیش بینی بود 94سال سن برای او سنگین است و باید بقیه عمر را در کمال ارامش استراحت میکرد او دیگر نباید در این سن قدرت را قبول میکرد