مسوولیت زیان تحمیل‌ شده به کشور را چه کسی به عهده خواهد گرفت؟! این پرسشی است که یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره عدم تصویب لوایح FATF پیش کشیده است. حسن بهشتی‌پور معتقد است هر قدر دیرتر برای تصویب لوایح گروه ویژه اقدام مالی تصمیم بگیریم، ضرر و زیان بیشتری را به کشور تحمیل می‌کنیم.

كارگروه ويژه اقدام مالي FATF

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، گروه اقدام ویژه مالی (FATF) ایران را به دلیل تصویب نکردن لوایح مربوط به دو کنوانسیون پالرمو و CFT، در لیست سیاه قرار داد. لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم موسوم به کنوانسیون CFT و الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی که به کنوانسیون پالرمو معروف است، از کنوانسیون‌های مورد تاکید FATF بود که مجلس آن را تصویب کرد، اما شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و در نهایت به دلیل اصرار مجلس بر مصوبه خود، این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت تا در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

اعضای مجمع اما به‌ جای تصمیم‌گیری و اعلام نظر در مهلت قانونی تصمیم گرفتند این موضوع را مسکوت نگه دارند و در نهایت کار تا آنجا پیش رفت که با پایان مهلت ایران برای تصمیم‌گیری، جمعه شب، گروم اقدام ویژه مالی، ایران را در لیست سیاه خود قرار داد.

محمدرضا بادامچی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران معتقد است که مجلسی‌ها در اقناع مجمع تشخیص مصلحت نظام ناکام بوده‌اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی در واکنش به قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF در حساب توییتری‌اش نوشته است: «سرانجام ایران در لیست سیاه FATF قرار گرفت. متاسفانه ما مجلسی‌ها به‌رغم تلاش گسترده، در اقناع مجمع تشخیص مصلحت ناکام بودیم. متاسفانه ما به‌صورت مکرر فرصت‌سوزی کردیم. با این اتفاق، فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایران دچار مشکلات جدی خواهد شد.»

مشکلاتی که حسن بهشتی‌پور نیز معتقد است ضرر و زیان بالایی به کشور وارد می‌کند. این کارشناس مسائل بین‌الملل از قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF اظهار تاسف کرده و اولین تاثیر اینکه کشوری در لیست سیاه FATF قرار گیرد را بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در آن کشور عنوان کرده است.

بهشتی‌پور که با ایلنا به گفت‌وگو نشسته، در پاسخ به کسانی که می‌گویند در حال حاضر هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در ایران انجام نمی‌شود که ما نگرانش باشیم، معتقد است که قرار گرفتن در لیست سیاه، علاوه بر ریسک سرمایه‌گذاری، بر سایر مسائل هم تاثیر می‌گذارد. چنانکه در این باره توضیح می‌دهد: «برای مثال حق بیمه‌ای که ایران باید برای کشتیرانی بپردازد به تبع همین ریسک مبلغش به صورت قابل توجهی بالا می‌رود یا بیمه کالای صادراتی ایران افزایش پیدا می‌کند.»

بهشتی‌پور همچنین قرار گرفتن در نقطه سیاه نقشه گروه ویژه اقدام مالی را به این معنا می‌داند که کشور باید صادراتش را به نرخ ارزان ارایه دهد تا مشتری ترغیب شده و حاضر به خرید آن باشد و نرخ واردات را هم باید بالا ببرد تا صادرکننده خارجی حاضر به ارایه آن به بازار داخلی شود و با ایران مبادلاتی انجام دهد؛ چراکه برای کشوری که در وضعیت قرمز قرار گرفته، هر نوع مبادله‌ای مساله‌ساز و مشکل‌ساز است.

به گفته او، با این وصف، کشور باید یک هزینه هنگفتی روی صادرات، واردات و همچنین بیمه‌های پرداختی بابت صادرات و واردات و هزینه حمل و نقل متحمل شود که واقعا در صورت یک حساب و کتاب ساده متوجه می‌شویم اگر پالرمو یا CFT را بپذیریم، می‌توانیم از این شرایط خارج شویم.

بهشتی‌پور همچنین درباره امکان تعارض برخی قوانین FATF با قوانین داخلی کشور این‌طور توضیح می‌دهد: «باتوجه به پیش‌بینی‌هایی که مجلس صورت داد، با صراحت اعلام کردیم اگر قوانین پالرمو یا CFT در تعارض با قوانین داخلی باشد، ملاک عمل، قوانین داخلی خواهد بود.

او گفته است: «ایران می‌تواند با این تحفظی که مجلس در نظر گرفته، مواد مساله‌دار از نظر کشور را در شرایط توافق با گروه ویژه اقدام مالی لحاظ کند که با این شرایط نمی‌دانم مجمع تشخیص مصلحت نظام با چه تشخیص مصلحتی کشور را در این شرایط قرار داده است؟!»

به عقیده او، امروز در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که حتی کشورهایی مانند روسیه، چین، ترکیه و عراق که همچنان با ما رابطه دوستانه داشته و تبادلات مالی انجام می‌دهند، در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و حتی اگر بخواهند مبادلات‌شان را با ما ادامه دهند، هزینه بیشتری را متقبل می‌شوند و به تبع آن، هزینه بیشتری را از ما مطالبه خواهند کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: «ما می‌توانستیم حداقل این لوایح را بپذیریم و اگر روزی احساس کردیم که قوانینی در این گروه خلاف و مغایر قوانین داخلی ماست، مجددا به شرایطی که امروز داریم، باز می‌گشتیم و در این بین فضایی برای کشور گشوده می‌شد.» او ادامه داد: «باید این مساله را هم مدنظر قرار دهیم که اساسا چندین کشور معاهدات پالرمو و CFT را با حق تحفظ پذیرفته‌اند و ایران هم می‌توانست همین مسیر را برود.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل که گفته «نباید به استقبال مشکلات برویم»، در ادامه تاکید می‌کند که «هر قدر دیرتر برای تصویب لوایح گروه ویژه اقدام مالی تصمیم بگیریم، ضرر و زیان بیشتری را به کشور تحمیل می‌کنیم.»

او می‌گوید: «نمی‌دانم مسوولیت این ضرر را چه کسی به عهده خواهد گرفت و اصولا به چه استنادی در حوزه امنیت ملی این هزینه گزاف را می‌پردازیم. بنده به عنوان پژوهشگر این حوزه توجیه نیستم.»

بهشتی‌پور در پایان اظهاراتش، کسانی که می‌گویند ما تحریم هستیم و فضا بدتر از این نخواهد شد را خطاب قرار داده و می‌گوید آنها باید بدانند که در چنین شرایطی، کشورهایی همچون چین، روسیه و غیره هم برای همکاری با ما دچار مشکل می‌شوند.

کد خبر 486066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha