همشهری آنلاین: سازمان هواشناسی کشور میزان بارش، دما و فشار هوا از اردیبهشت تا شهریور 87 را پیش‌بینی کرد.

در اطلاعیه و گزارش پیش‌بینی سازمان هواشناسی آمده است: با گذشت هفت ماه از سال زراعی 86 - 87، بارش دریافت شده در سطح کشور اندکی بیش از 50 درصد میانگین بلند مدت است که شاخص یک خشکسالی شدید است.

در این دوره در نیمه جنوبی کشور مقدار بارش از 30 تا 50 درصد بوده و در نیمه شمالی کشور از 50 تا 80 درصد نوسان داشته در حالی که فقط سیستان و بلوچستان 17 درصد بیش از میانگین بلند مدت بارش دریافت کرده است.

فصل پاییز بیشترین کمبود بارش سال زراعی را داشته درحالیکه در ماه‌های دی و بهمن هوا بسیار سرد و مقدار بارش مناسب بوده است.

این گزارش می‌افزاید: در ماه اسفند و نیمه اول فروردین افزایش شدید دما همراه با وزش مداوم باد و کم بارشی، تاثیر تعیین کننده‌ای در شدت تبخیر، ذوب شدن برف‌ها و برجسته شدن خشکسالی داشته است.

پیش بینی دمای آب دریا در مناطق حاره‌ای نشان می‌دهد که با وجود کاهش شدت لانینا، دمای آب در مناطق حاره‌ای اقیانوس آرام همچنان حدود یک درجه سانتی گراد کمتر از میزان طبیعی باشد که نشان‌دهنده ادامه پدیده لانینای در حال تضعیف در مدت شش ماه آینده است.

آینده نگری دمای آب شاخص حاکم شدن وضع طبیعی در ماه‌های پاییز است. طی دوره دمای آب اقیانوس هند در حدود طبیعی با تمایل به کمتر از حد طبیعی است.

این گزارش حاکی است مونسون شبه قاره هند از شدت بیشترین نسبت به معمول برخوردار خواهد بود از این رو پیش بینی می‌شود که مناطق تحت تاثیر این پدیده از جمله جنوب شرق ایران از بارش بیشتری در اواخر بهار و تابستان بهره مند خواهد شد.

باتوجه به نشانگرهای مختلف در مقیاس بزرگ، پیش‌بینی‌ها به شرح زیر خواهد بود.

پیش بینی بارش:
درماه‌های اردیبهشت و خرداد بارش در استان‌های بوشهر، خوزستان، فارس، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان ده درصد بیشتر از حد طبیعی، در جنوب سیستان و بلوچستان 15 درصد بیشتر از حد طبیعی و در سایر استان‌ها حدود ده تا 15 درصد کمتر از حد طبیعی پیش‌بینی می‌شود.

در ماه های تیر، مرداد و شهریور بارش در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، بوشهر و فارس 10 تا 15 درصد بیشتر از حد طبیعی، در استانهای تهران، قم، قزوین و زنجان 10 درصد کمتر از حد طبیعی و در سایر استان‌ها در حد طبیعی خواهد بود.

پیش بینی دما:
در ماه های اردیبهشت و خرداد دمای هوا در استانهای بوشهر، خوزستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی در حد طبیعی ، در سیستان و بلوچستان یک درجه کمتر و در سایر استانها یک درجه بیشتر از حد طبیعی خواهد بود.

در ماه های تیر، مرداد و شهریور پیش‌بینی می شود که دمای هوا در استانهای سمنان ، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، فارس و بوشهر طبیعی ، در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان یک درجه کمتر و در سایر استانها یک درجه بیش از حد طبیعی باشد.

پیش بینی فشار هوا:
فشار هوا در ماه های اردیبهشت و خرداد بر روی خاورمیانه، دریای سرخ، دریای عمان، شمال هندوستان و آسیای میانه کمتر از طبیعی و بر روی اقیانوس هند، آفریقا و دریای مدیترانه در حدود طبیعی پیش بینی شده است.

در ماه های تیر، مرداد و شهریور فشار هوا بر روی ایران، آسیای میانه، شبه قاره هند و دریای عمان در حد طبیعی و بر روی اقیانوس هند، عربستان، شمال شرق آفریقا و دریای مدیترانه کمتر از طبیعی خواهد بود.

کد خبر 48604

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز