آستارا از شمال به رودخانه «آستارا چای» در مرز ایران و جمهوری آذربایجان، از شرق به دریای خزر، از جنوب به شهرستان تالش و از غرب به اردبیل محدود می‌شود، به‌دلیل همین موقعیت جغرافیایی گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند.

حیران

همشهری آنلاین:  اگر شما می‌خواهید از تهران به سمت گیلان حرکت کنید و قصد سفر به غرب این استان را دارید، می‌توانید در دوراهی رشت - سنگر از خروجی سنگر وارد جاده فومن شوید. با گذر از این جاده وارد شهرهای غرب گیلان و در ابتدا وارد صومعه‌سرا، شفت، فومن، ماسال و تالش و درنهایت آستارا می‌شوید. این شهر ۱۰۷ کیلومتر از رشت فاصله دارد. یکی از ویژگی‌های معماری شهر آستارا بام‌های سفالین و زیبایش است که چهره‌ای متفاوت به آن بخشیده و به همین دلیل آن را شهر بام‌های سفالی نیز نامیده‌اند. آستارا نیز جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای دارد.

بازارهای ساحلی آستارا

بازارهای ساحلی آستارا یکی از پرجاذبه‌ترین قسمت‌های این شهر است که استقبال زیادی از آن می‌شود. اگر به خرید و بازارگردی علاقه دارید می‌توانید انواع کالاها را در این بازارهای ساحلی بیابید. بیشتر مسافران برای خرید از واحدهای صنفی عرضه‌کننده پوشاک و گشت‌زدن در پاساژها و فروشگاه‌های متنوع به آستارا سفر می‌کنند. همچنین این بازار به ساحل دریای خزر نزدیک است که در کنار خرید می‌توانید استراحت و تفریح نیز داشته باشید.

گردنه حیران

گردنه حیران در مسیر آستارا به اردبیل قرار دارد. زیبایی این گردنه را نمی‌توان توصیف کرد. آنجا را باید دید. کافه‌ها و رستوران‌های بین راهی حیران و تله کابینش بی‌شک ساعاتی خوش را برایتان رقم می‌زند، این گردنه یکی از زیباترین نقاط گردشگری ایران محسوب می‌شود. حیران از یک طرف به کوه‌های سرسبز و از طرف دیگر به دره‌ای که رود ارس از آن می‌گذرد، مشرف است. وجود مه در بیشتر روزهای سال این گردنه را زیباتر و چشم‌نوازتر می‌کند.  

جنگل فندقلو

هنگام عبور از گردنه حیران، جنگل فندقلو را می‌بینید. در این جنگل درختان زیبای فندق و چشمه‌های آب گرم دیدنی هستند. در بهار هر سال جشنواره گل‌های بابونه در جنگل فندقلو برگزار می‌شود که گردشگران را به‌سمت خود می‌کشاند. همچنین تله‌کابین گردنه حیران از جنگل فندقلو حرکت می‌کند.

تالاب بین‌المللی استیل

تالاب استیل در ۷ کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد. این تالاب یکی از مناطق نمونه گردشگری و توریستی شهر آستارا است. این تالاب ۱۳ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد. در غرب تالاب  جنگل‌های سرسبز و در شرق آن درختان توسکا سبب شده است که این تالاب چشم‌انداز زیبایی داشته باشد. تالاب استیل هرساله میزبان پرندگان مهاجر نیز است.

آبشار لاتون

آبشار لاتون به مرتفع‌ترین آبشار گیلان و ایران معروف است که در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا و در ۶ کیلومتری روستای کوته‌کومه قرار دارد. ارتفاع تقریبی این آبشار ۱۰۵ متر و در دل  جنگل‌های انبوه و در مجاورت کوه زیبای اسپیناس قرار گرفته است.  برای رسیدن به لاتون از جنگلی زیبا با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی می‌گذرید، مسیری سرسبز  که شما را به وجد می‌آورد. علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر است. در بالا دست آبشار نیز ۳ حوض بزرگ طبیعی با ۳ آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی‌نظیر حاشیه لاتون محسوب می‌شود.  

کوه اسپیناس

کوه اسپیناس بلندترین کوه در آستارا است. این کوه در ۱۷ کیلومتری شرق شهر لوندویل آستارا و پشت تالاب استیل قرار دارد که آبشار لاتون از آن سرچشمه می‌گیرد. طبیعت‌دوستان و کوهنوردان بسیاری قله اسپیناس را مقصد خود قرار می‌دهند. قله اسپیناس چشم‌اندازی فوق‌العاده رویایی دارد. همچنین ابرهای فراوانی از مقابلتان عبور می‌کند.

باغ پرندگان

باغ پرندگان آستارا به عنوان اولین باغ پرندگان در سال ۱۳۸۶ ساخته شد، در این باغ می‌توانید انواع پرندگان مانند طاووس، قرقاول، طوطی، مرغ‌های تزیینی و مینای سخنگو را ببینید.

ساحل صدف

ساحل صدف آستارا یکی از بکرترین مناطق ساحلی دریای خزر به شمار می‌رود که هر ساله گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشاند. وجود صدف‌هایی ریز و درشت این ساحل را زیبا کرده است. از طرفی فاصله این ساحل تا مرکز شهر آستارا زیاد نیست. در ساحل صدف آستارا امکانات رفاهی و تفریحی مانند آلاچیق، استراحتگاه‌های سنتی، فروشگاه و بوفه وسرویس بهداشتی نیز وجود دارد.

تالاب آق

تالاب آق  در بخش لوندویل و قسمت مرکزی شهرستان آستارا واقع شده است. در این تالاب ۶۱ نوع پرنده زمستان‌گذران و مهاجر شناسایی شده است. انواع مرغابی، باکلان، بلدرچین، خوتکای پرسفید، اردک، قو، پلیکان را می‌توانید در این تالاب ببینید.

پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو

پارک جنگلی بی‌بی‌یانلو یکی از مناطق نمونه گردشگری آستارا در روستای بی‌بی‌یانلو به وسعت ۱۵۱۲ هکتار واقع است.  این پارک جنگلی هیرکانی جاذبه‌های طبیعی زیبایی مانند انواع درختان بلوط، راش، توسکا، ممرز، نمدار، ملج، لیلکی، انجیلی، آزاد، افرا، گردو، لرگ، خرمندی، داغداغان، شیردار، گیلاس وحشی، فندق، شمشاد جنگلی، شب خسب، ون و بارانک دارد.

کد خبر 485820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha