یک کارشناس زمین‌شناسی گفت: دریاچه ارومیه به دلیل سدها خشک نشده بلکه به خاطر احداث ۶۰ هزار حلقه چاه برای برداشت آب‌های زیرزمینی خشک شده و سطح آن پایین آمده است.

درياچه اروميه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد بلورچی سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه در نشست تخصصی فرونشست زمین (پایش و پهنه‌بندی مخاطرات) در سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: ۹۷ درصد شهرهای کشور در معرض زلزله هستند.

وی با بیان این‌که توان مهندسی بر توان زمین غلبه نمی‌کند و باید سازگاری با زمین را بیاموزیم، ادامه داد: زمین فرونشست کرده و ما فقط نشست تخصصی تشکیل می‌دهیم، نباید به دنبال اعتبار باشیم.

بلورچی اظهار داشت: وزارت کشاورزی مسئول افزایش کشاورزی در کشور است و آب بیشتری استفاده می‌کند و وزارت نیرو متولی تامین انرژی کشور است و مانع از برداشت بی‌رویه از آب‌ها می‌شود، بنابر این باید این تضادها رفع شود.

بلورچی تاکید کرد: سازمان نقشه‌برداری کشور نخستین بار هشدار داد که کنار پایتخت، خطر فرونشست نهفته است و پس از آن بود که توجهات به این موضوع جلب شد. فرونشست بدون بازگشت است. اگر یک دهه پیش مقابله با این پدیده را آغاز کرده بودیم، خیلی از دشت‌ها را می‌توانستیم از مرگ نجات دهیم.

کد خبر 485040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha