خشک شدن دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته خبرساز بود و نگرانی مردم استان‌های شمال غربی کشور و فعالان محیط زیستی را در پی داشت، این در حالی است که طبق آمار دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این دریاچه طبق آخرین پایش به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۳ سانتی‌متر رسیده است و این تراز باوجود تبخیرها نسبت به سال گذشته یک متر افزایش را نشان می‌دهد.

حجم آب دریاچه ارومیه بیش از ۲ میلیارد مترمکعب افزایش یافت

همشهری آنلاین – مریم ورشوئی: طبق جدیدترین آمار منتشره توسط شرکت مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو، با آغاز روند تبخیر آب دریاچه ارومیه در تابستان، ۴۰ درصد حجم آب این دریاچه از دست رفت، با این حال کارشناسان ستاد احیای دریاچه ارومیه درگفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین از افزایش تراز و وسعت آب این دریاچه نسبت به سال گذشته خبر دادند، به طوری که رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی این میزان افزایش را  یک متر  اعلام کرد که نویدبخش احیای دوباره این دریاچه است.

«فرهاد سرخوش» افزود: این دریاچه به دلیل حل شدن نمک در برخی نقاط تا ۱۱۳ سانتی‌متر عمیق‌تر شده و همین امر در کنار بارش‌های مناسب و کاهش محسوس دما، میزان تبخیر آب در تابستان گذشته را کاهش داد.  (ایرنا-۱۰ آبان۹۸)

بالارفتن تراز آب دریاچه 

دبیر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ‌ارومیه در آذربایجان ‌شرقی به خبرنگار همشهری‌آنلاین گفت: در سال جاری بارش‌های خوبی داشتیم که سبب شد تبخیر آب دریاچه نیز در این بازه کاهش یابد. از سویی دیگر زمانی که باران می‌بارد باید تبدیل به رواناب شود تا به دریاچه برسد، تراز دریاچه در طی یک ماه گذشته روی عدد ۲۴ /۱۲۷۱ ثابت بود، بدون این‌که تبخیری انجام شود. از ۱۹ آذر هم این تراز مثبت شد و به ۲۵ /۱۲۷۱ هم رسید. یعنی این تراز در روزهای گذشته یک سانتی‌متر معادل۳۰ میلیون متر مکعب آب افزایش داشته است، در حالی که در همین بازه زمانی در سال گذشته تراز دریاچه ۴۵ /۱۲۷۰ بود. یعنی حدود ۸۰سانتی‌متر نسبت به سال گذشته افزایش تراز داشته‌ایم.  

این درحالی است که او پیش‌تر از تبخیر ۲ میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه از ابتدای امسال تا هفته دوم آذر خبر داد و آن را رقم بالایی خواند. (ایرنا- ۲۰ آذر ۹۸)

«خلیل ساعی» افزود: وسعت دریاچه نیز در سال گذشته ۱۹۴۱ کیلومترمربع بود و در حال حاضر تا  ۱۹ آذر به ۲۷۹۴ کیلومتر مربع رسیده است که نسبت به سال گذشته ۸۵۳ کیلومترمربع افزایش ازنظر وسعت داشته‌ایم. هم اکنون دریاچه ۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب آب دارد. در سال گذشته در ۱۹ آذر یک میلیارد  و ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب در دریاچه ثبت شد. در مقایسه سال جاری با سال گذشته، یک میلیارد و ۹۱۰میلیون مترمکعب آب در دریاچه افزایش یافته است.  

وی ادامه داد: با طرح انتقال آب ازرودخانه زاب و  طرح انتقال آب از ۲ تصفیه‌خانه در شهرهای تبریز و ارومیه درمجموع ۸۵۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه وارد می‌شود. همچنین اگر رواناب‌ها را هم درنظر بگیریم، تراز دریاچه به ۲۵ /۱۲۷۲ می‌رسد. یعنی حدود یک متر افزایش می‌یابد که وضعیت بسیار خوبی است. در این شرایط تمامی ریزگردهای نمکی که تهدیدی برای استان‌های شمال غرب کشور محسوب می‌شود، زیر آب می‌روند و این مشکل هم حل می‌شود.  
دورنمای احیای کامل دریاچه 

ساعی گفت:  دورنمای ما برای احیای دریاچه در شروع کار طی ۱۰سال ۱۴۰۲ بود. اما برای به سرانجام رساندن هرکاری در یک زمان مشخص نیارمند بودجه هستیم.  باتوجه به محدودیت‌های مالی دولت فقط ۴۲درصد از اعتبارات برای احیای دریاچه اختصاص یافت که این موضوع سبب شد تا تعدادی از پروژه‌ها به اجرا نرسد و دورنمای ما برای احیای دریاچه به سال ۱۴۰۶ افزایش یابد.  

دبیر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ‌ارومیه در آذربایجان‌شرقی افزود:  تراز دریاچه در سال ۱۴۰۶ باید به ۱ /۱۲۷۴ برسد. در این شرایط ستاد احیای دریاچه ارومیه به هدف نهایی خود می‌رسد. اما بعد از آن هم پایش‌ها باید ادامه داشته باشد تا وضعیت مناسب دریاچه حفظ بماند. برای پایش مدام دریاچه هم یک مرکز در استان آذربایجان غربی با همین عنوان در حال  شکل گیری است تا اگر اعداد و ارقام تراز آب بعد از احیا پایین آمد علت‌ها به سرعت‌ها ارزیابی و آسیب شناسی شود.  

کد خبر 469952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha