معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جشنواره نوروزگاه تهران ۹۹، فضای عمومی و بیرونی بانشاطی در شهر تهران شکل گیرد.

محمدرضا جوادی‌یگانه

به گزارش همشهری آنلاین، محمد رضا جوادی یگانه در نشست هم‌اندیشی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با جمعی از مدیران شهری و مدیران عامل مراکز هنری و فرهنگی برای برگزاری جشنواره نوروزگاه تهران ۱۳۹۹، گفت: در آینده با دو رویداد مهم روبرو هستیم، یکی رویداد «تهران ۱۴۰۰» که در نوروز ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و دیگری «نوروزگاه تهران ۱۳۹۹» که زمان زیادی به برگزاری آن نمانده و زیرساخت‌های این برنامه‌ها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران عموما برای انجام برنامه‌های فرهنگی با پیمانکارانی که کارهای فرهنگی انجام می‌دهند همکاری می‌کرده است، افزود: بهتر است کارهای فرهنگی هنری شهرداری به هنرمندان و فعالانی سپرده شود که خودشان به انواع شیوه‌ها درگیر کارهای هنری هستند و با یک ساماندهی در قالب برنامه‌های شهر جهت پیدا کنند.

جوادی یگانه اظهار کرد: تلاش و قصد ما این است که برنامه‌های نوروزی شهرداری تهران، شکل متنوع‌تری به خود بگیرد؛ کمااینکه ابزارها و ظرفیت‌های متنوعی در شهرداری تهران برای اجرای این نوع برنامه‌ها وجود دارد.

جوادی یگانه ادامه داد: به عنوان مثال، هیچ‌وقت از ظرفیت دریاچه چیتگر برای برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری در ایام نوروز استفاده نکرده‌ایم؛ یا از ظرفیت و فضای حرم حضرت عبدالعظیم (ع) کمتر استفاده شده است. در شرق تهران فضاهای چندانی برای این نوع برنامه‌ها شکل نگرفته و برای نمونه پارک سرخه‌حصار می‌تواند ظرفیت خوبی را در اختیار ما قرار دهد. به هر حال معمولا جمعیتی در این فضاها شکل نمی‌گیرند و ما می‌توانیم از این ابزارهای متنوع استفاده بیشتری بکنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نوروز سال ۹۹ به طور مشخص از روز سوم تا روز دوازدهم فروردین ماه اجرا خواهد شد، بر استفاده از ظرفیت روزهای قبل از ایام عید تاکید کرد و گفت: البته خیلی از شهروندان تهرانی در آن روزها تهران را به قصد سفر ترک می‌کنند، ولی به طور کلی در آن روزها، یک فضای جنب و جوش مردمی در آستانه استقبال از نوروز و بهار را شاهد هستیم که خیلی بهتر می‌تواند حضور مردم در برخی از برنامه‌های فرهنگی و هنری را تضمین کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: یک نکته در خصوص برنامه‌های پیش از نوروز مهم است؛ اینکه روزهای پایان سال یک فضای جنب و جوش است و ما نباید در این میانه جلوی دست و پای مردم باشیم، بلکه باید بیشتر در کنار آنها باشیم. این مسئله شکل‌هایی از برنامه و اجرا را ایجاب می‌کند که تا حدودی با برنامه‌های روزهای نوروز متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه فضای شهر تهران می‌تواند برای شاد کردن مردم و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مفرح استفاده شود، گفت: البته که این برنامه‌ها باید فاخر بوده و به نوعی باشند که مردم ما استحقاق آنها را دارند. ترجیح ما این است که اگر قرار است کاری انجام دهیم، این کارها توسط نهادهای تخصصی انجام بگیرد تا مردم با هنر و فرهنگ متعالی و حرفه‌ای بیشتر و بهتر آشنایی پیدا کنند.

جوادی یگانه اظهار کرد: در این راستا انتظار داریم مراکز هنری و فرهنگی شهر تهران کمک کنند تا بتوانیم این فضای شاد و فرهنگی و هنری را در عرصه عمومی و بیرونی شهر اجرا کنیم؛ به شیوه‌ای که همه این برنامه‌ها نوعی کلیت واحد داشته باشند و فضایی بانشاط ایجاد کنند.

وی با اشاره به میلاد امام علی (ع) در تاریخ ۱۸ اسفند ماه، اجرای برنامه‌هایی مانند علی‌خوانی یا نقالی و شاهنامه‌خوانی را مناسب دانست و گفت: این نوع برنامه‌ها را می‌توان در کنار مردم و همراهی با آنها در مراکزی که برای خرید یا رفت و آمد تجمع دارند اجرا کرد.

جودای یگانه افزود: در برخی فضاها مانند میدان‌های میوه و تره‌بار یا ایستگاه مترو یا فضاهای موجود در فروشگاه‌های شهروند و ... که یک فرصت مکث چند دقیقه‌ای وجود دارد، می‌توان برخی برنامه‌های هنری و مفرح را اجرا کرد و در تغییر حال و هوای شهروندان موثر بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین گفت: مسئله دیگر این است که اگرچه تهران مقصد گردشگری نیست و عموم تهرانی‌ها در تعطیلات نوروز به مسافرت می‌روند، اما پیش‌بینی می‌شود که امسال میزان سفرها تا حدی کمتر از سال‌های قبل باشد و ما این فرصت را داریم که برنامه‌های خوبی را برای مردم تدارک ببنیم. اما باید توجه داشته باشیم که این برنامه‌ها با نفس مشارکت هنرمندان و خود مردم همراه باشد، نه اینکه ما به طور یکسویه برنامه‌ها را اجرا کنیم.

جوادی یگانه افزود: خیلی از مردم تهران در تعطیلات نوروز حتی از خانه بیرون نمی‌روند، ولی ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که مردم بودن در شهر و استفاده از برنامه‌ها را به خانه ماندن ترجیح بدهند. به عنوان مثال برای برنامه‌های گردشگری و برنامه‌های هنری و فرهنگی باید طوری برنامه‌ریزی کرد که صرفا شهرداری متولی اجرای برنامه نباشد، بلکه خود مردم و هنرمندان و اهالی فرهنگ در تعامل فعال با همدیگر و با مخاطبان، یک فضای ارتباطی عمومی بسازند. برنامه‌ها باید طوری باشد که مردم و هنرمندان خودشان کار کنند و فضای اقتصاد هنر در شهر شکل بگیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، در این جلسه هم‌اندیشی علاوه بر محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، غلامحسین محمدی مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، محسن جعفری‌مقدم مدیرعامل شرکت پیام‌رسا، حسین گنجی معاون تبلیغات مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، مجتبی حسینی‌توسل مدیرعامل برج میلاد، مهرشاد کاظمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، نیک‌نام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب، مهدی قلعه رئیس هیئت مدیره کانون تئاتر کودک و نوجوان، عباس مجیدی رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، محسن میرحسینی مدیر روابط‌عمومی و عضو شورای انجمن خوشنویسان ایران و فاطمه کرکه‌آبادی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک حضور داشتند.

کد خبر 484991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha