شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه سلامت: کسی البته مجبورتان نکرده، می‌توانید به همین رویه ادامه بدهید و هر موضوع را از جنبه ناراحت‌کننده‌اش نگاه کنید و زانوی غم به بغل بگیرید، یا می‌توانید در هر موقعیتی، نکته بامزه‌ای بیابید و به آن بخندید.

اما قبل از اینکه تصمیم‌تان را بگیرید، به نتیجه تازه‌ترین مطالعات در مورد تأثیر خنده بر سلامت توجه کنید.به گزارش خبرگزاری رویترز، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه لومالیندا در کالیفرنیا، چند سالی است که روی تأثیرات روان شناسی و بیولوژیک خنده و شادی بر انسان مطالعه می‌کند و آخرین مرحله این مطالعات به نتایج جالبی دست یافته است؛ اینکه خندیدن روی هورمون‌های مرتبط با استرس تأثیر می‌گذارد و میزان ترشح آن را در بدن کم می‌کند.

مرحله اول این مطالعات در سال 2001، روی تأثیرات روانی خندیدن متمرکز بود. محققان مردم را به طریقی وادار به خندیدن می‌کردند، بعد از آنها می‌خواستند تا احساس خود را نسبت به قبل از آن، توضیح دهند. مقایسه این احساسات، نشان داد که خندیدن و ابراز شادی، باعث کم شدن محسوس احساس تنش و اضطراب، احساس انرژی مثبت و بهتر شدن خلق و خوی آنها شده بود.

در مرحله بعدی این مطالعه، در سال 2006، این تیم تحقیقاتی، سعی کرد واسطه‌های بیولوژیک و شیمیایی که موجب این احساس می‌شود را پیدا کند. اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی نشان داد وقتی افراد فیلم‌های کمدی و خنده دار تماشا می‌کنند، میزان ترشح هورمون ضددرد درونی و طبیعی بدن، اندورفین، افزایش می‌یابد.

افزایش ترشح این هورمون‌ها، باعث می‌شود که فرد احساس آرامش و راحتی بیشتری کند و بهتر بتواند با شرایط ناسازگار کنار بیاید. ترشح اندورفین‌ها، که از دسته ترکیبات شیمیایی مشابه مرفین‌ها هستند، حالتی ایجاد می‌کند که مصرف‌کنندگان مواد‌مخدر، سعی می‌کنند با استفاده از مواد‌مخدر خارجی، آن را به دست بیاورند. همچنین مطالعه این محققان نشان داد میزان ترشح هورمون رشد هم بعد ازخندیدن بیشتر ترشح می‌شود.

در آخرین مرحله این مطالعات، که هفته گذشته نتایج آن منتشر شد، واسطه‌های شیمیایی دیگری نیز بررسی شد و این طور نتیجه داد که در اثر تماشای فیلم‌های خنده دار، میزان ترشح هورمون‌های نشانه استرس، مانند کورتیزول و آدرنالین کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد. (تا 70 درصد) بررسی‌های قبلی در گروه‌های دیگر تحقیقاتی نشان داده بود که ترشح بیش از حد هورمون‌های نشانه استرس، مانند کورتیزول، موجب کاهش قدرت دفاعی و ایمنی بدن می‌شود و بدن مستعد ابتلا به‌ انواع عفونت‌ها، همچنین بیماری‌هایی می‌شود که رابطه آنها با وضعیت التهابی روشن شده است.

به‌عنوان مثال مطالعه‌ای که نتایج آن 2 ماه پیش منتشر شد، مشخص شده بود افرادی که به‌طور درازمدت درگیر استرس‌های شغلی هستند، بیشتر از سایرین احتمال دارد که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی شوند. مطالعه دیگر نشان داده بود که افزایش سطح پایه این هورمون‌ها، می‌تواند زمینه را برای ابتلای افراد به دیابت نیز فراهم کند.

افرادی که سطح استرس بالایی دارند، معمولا بیشتر سرما می‌خورند و سرماخوردگی شان بیشتر طول می‌کشد.حالا دیگر تصمیم با خودتان است، می‌توانید بیشتر بخندید و سالم باشید یا اینکه بازهم واقعیت را از نیمه تاریک آن ببینید

کد خبر 48491

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز