سرچشمه نهر فیروزآباد درکوه‌های فرحزاد بود وپس از عبور از اراضی جی و مهرآباد، آریانا،بریانک وسلیمانیه و خیابان قزوین وارد حریم راه‌آهن می‌شد. اغلب زنان خانه دار برای شستن لباس اهل خانه به کنار این نهر می رفتند و کودکان محله هم تنی به آب می زدند.

نهر فیروزآباد

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: نهر فیروزآباد از محله‌های رباط‌کریم، کوی مهناز، تیموری، شاه‌آباد نو، امامزاده حسن، اراضی خزانه، اتابک، جوادیه و نازی‌آباد می‌گذشت وبه قریه فیروزآباد در آن‌سوی شهرری سرازیر می‌شد.به همین دلیل نام این نهر را فیروزآباد گذاشتند.نهر فیروزآباد همان کانال فاضلاب معروفی است که سال‌هاست در جنوب تهران روان است و کشاورزان از آب آن برای آبیاری استفاده می‌کنند. مسیر این نهر که از کوه‌های شمال تهران سرچشمه می‌گرفت بعدها با ساخت فرودگاه مهرآباد، تغییر کرد و همان جا کور شد. تا قبل از این زمان که روی آن بسته شود کودکان محله در این نهر شنا می کردند و یکی از وظایف زنان خانه هم شستن لباس کنار این نهر بود.

نهرفیروزآباد از خیابان دستغیب غربی آغاز می‌شود و به سمت خیابان شهید نیارکی، میدان هرمزان و از آنجا وارد منطقه ۱۰ می‌شود. قبل از اینکه فرودگاه مهرآباد احداث شود، نهر فیروزآباد از محدوده اکباتان یعنی از سه‌راهی فرودگاه و جاده مخصوص عبور می‌کرده و داخل محدوده فرودگاه امتداد مسیر می‌داده است. اما بعد از ساخت فرودگاه به دلیل مسائل نظامی و امنیتی مسیر نهر را از داخل فرودگاه کور کردند و فقط بخشی از آن در جاده مخصوص و سه‌راهی فرودگاه باقی مانده بود که آن‌هم با احداث خط ۴ مترو مسدود شد. اکنون از خیابان دستغیب، جلوی مدرسه جوادالائمه کانال باز است و تمام آب‌های سطحی نهرهای خیابان شهید دستغیب، کوچه‌های شهید امیری، کوچه‌های امام خمینی(ره) و زینال‌نژاد به آن می‌ریزد. علاوه بر آب‌های سطحی، فاضلاب آشپزخانه و حمام خانه‌های قدیمی که انشعاب فاضلاب ندارند هم از طریق نهرهای سطحی به این کانال وصل می‌شود.

  • فوتبال بازی کنار نهر

عباس میر قادری بیش از ۵۰ سال است که در خیابان دستغیب سکونت دارد. او درباره نهر فیروزآبادی می‌گوید: «نهر از زیر خیابان نوری نیارکی فعلی می‌گذرد. وقتی من مدرسه می‌رفتم روباز بود. آن زمان دانش آموزان از مدرسه فرار کرده و می‌آمدند کنار نهر فوتبال بازی می‌کردند. اما بعد از انقلاب رویش را پوشاندند و اکنون جز چند دریچه چیزی از نهر پیدا نیست.
بخش جنوبی خیابان نوری نیارکی پادگان جی قرار دارد و سمت شمالی این خیابان بافت مسکونی است که میان همه کوچه‌های منتهی به خیابان نیارکی، جدولی عبور کرده تا آب فاضلاب خانه‌ها در آن بریزد و جدول‌ها هم به نهر ختم می‌شود. » نوری‌نیارکی هم تنها خیابانی نیست که فاضلاب خانه‌ها را به نهر می‌ریزد و گویا تا نهر برسد به شهرری، حتی فاضلاب صنعتی هم در آن ریخته می‌شود. نهری که علی‌رغم هشدارهای مکرر در سال گذشته همچنان از سوی کشاورزان برای آبیاری سطح زیر کشت استفاده می‌شود. آبی با مشکلات میکروبی، شیمیایی و ... که امکان شیوع بیماری‌هایی مانند و با را تقویت می‌کند. این کانال از ضلع شمال پادگان جی از خیابان شهید آیت‌الله سعیدی شروع می‌شود تا جنوب خیابان یادگار امام فعلی یا خیابان هرمزان ادامه پیدا می کند. همچنین از منطقه ۱۰ عبور کرده و به مسیرش در منطقه ۱۷ و بعد ۱۶ و شهرری ادامه می‌دهد. در این مناطق هم این نهر به فیروزآبادی مشهور است اما نام خیابان‌های این مناطق به نام شهدا تغییر کرده‌است.

کد خبر 484887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha